ثروتمندان 33 برابر دهک اول، یارانه سوخت می گیرند!

به گزارش وبلاگ عکس 94، عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مقدار بهره مندی واقعی به نسبت هزینه های خانوار در سوخت در دهک دهم (ثروتمند) در مقایسه با دهک نخست (پایین) 33 برابر است، گفت: تغییر در شیوه پراخت یارانه بنزین باید با رعایت ملاحظات اجتماعی و مالی انجام گردد.

ثروتمندان 33 برابر دهک اول، یارانه سوخت می گیرند!

به گزارش ایرنا، مالک شریعتی با اشاره به اینکه بنزین کالای حساسی برای عموم مردم به شمار می رود، اضافه کرد: بنزین همیشه در ویترین یارانه ها است و به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی مردم اثر می گذارد.

وی با تاکید بر اینکه بنزین کالای عمومی است، ادامه داد: علت اینکه دشمن به تازگی به سیستم هوشمند سوخت حمله کرد به این علت بود که این کالا برای همه مردم اهمیت دارد.

شریعتی تاکید نمود: نکته دوم اینکه در مجموع کالا هایی که برای خانوار مهم است به طور عمده حوزه انرژی در اولویت نهاده شده است که شامل گاز، برق و سوخت می گردد.

وی با بیان اینکه نظام یارانه ای ما ناعادلانه است، گفت: در پژوهشی که در سال های گذشته برای خانوار ها در حوزه انرژی اجرا شده، مقدار بهره مندی خانوار ها از حامل های انرژی و یارانه به دهک های مختلف مورد آنالیز نهاده شد که بر اساس آن تقریبا دهک اول که کم درآمدترین دهک است به نسبت دهک دهم 11 برابر کمتر از یارانه انرژی بهره مند بوده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این در حالی است که مقدار سهم حامل های انرژی در سبد هزینه خانوار ها در دهک پایین تر سه برابر دهک بالاتر است. با یک محاسبه نتیجه این است که مقدار بهره مندی واقعی به نسبت هزینه های خانوار در سوخت در دهک اول در مقایسه با دهک دهم 33 برابر کمتر است و این شکاف عجیب طبقاتی است که هر روز بیشتر می گردد.

در بودجه سال آینده، لیتری 43 سنت برای صادرات بنزین، گازوئیل، نفت سفید (فرآورده های نفتی) در نظر گرفته شده که با دلار 23هزار تومان لیتری 10 هزار تومان خواهد بود

به گفته شریعتی، بر اساس نظام عادلانه، باید دهک پایین تر بیشتر یارانه بگیرد، اما به علت نظام توزیع یارانه این هرم وارونه است. از آنجا که نوک هرم روی زمین است، این ناپایداری هرم را نشان می دهد و تبعات اجتماعی در پی دارد. از همین رو اگر از روز اول کلا یارانه پرداخت نمی شد و همه چیز به قیمت تمام شده بود، وضع بهتر از این بود.

اصلاح گام به گام پرداخت یارانه ها برای حفظ سرمایه اجتماعی

وی گفت:، اما اکنون نمی گردد این کار را کرد، بنابراین باید با سیاست های گام به گام و با دقت در تبعات اجتماعی و مالی اصلاح در نظام یارانه ای کشور انجام گردد. از همین رو نباید از کالا هایی مثل بنزین آغاز کرد که حساسیت روی آن ها زیاد است بلکه باید گام های واسطی را برداشت تا اعتماد عمومی و حفظ سرمایه اجتماعی که پشتوانه این تغییرات است به یاری بیاید.

شریعتی با بیان اینکه مجلس در حوزه گاز و برق از سال گذشته ورود نموده است، اضافه کرد: حکم بند ی تبصره 8 که برای نظام افزایش پلکانی در تعرفه های آب، برق و گاز تصویب شد تا قبض این حامل های انرژی پلکانی محاسبه شده و حتی برای کم مصرف ها رایگان باشد که در راستای اصلاح الگوی مصرف انجام شد.

وی با اشاره به اینکه این مصوبه سال جاری نیز برای بودجه سال 1401 تصویب شد، ادامه داد: در بحث بنزین هم در مفروضات تبصره 14 بودجه هر سال دولت مقدار فروش داخلی و صادرات فرآورده ها را لحاظ می نماید و همه در تبصره 14 تجمیع می گردد.

این نماینده مجلس تاکید نمود: در بودجه سال آینده، لیتری 43 سنت برای صادرات بنزین، گازوئیل، نفت سفید (فرآورده های نفتی) در نظر گرفته شده که با دلار 23 هزار تومان لیتری 10 هزار تومان خواهد بود.

وی با بیان اینکه پرداخت یارانه از دو بخش فروش داخلی و صادرات فرآورده های نفتی تامین می گردد، گفت: این بند بودجه به طور مستقیم با زندگی و یارانه مردم در ارتباط است.

شرایط فعلی در پرداخت یارانه انرژی مطلوب نیست

شریعتی با بیان اینکه شرایط فعلی در پرداخت یارانه انرژی برای ما مطلوب نیست و این شرایط باید تغییر کند، اضافه کرد: در این راستا ممکن است تاب آوری اجتماعی وجود نداشته باشد و حتما گام های واسطی احتیاج است که این اتفاق رقم بخورد. برترین ایده این است که پرمصرف تر ها بیشتر هزینه بدهند شبیه کاری که در برق و گاز انجام می گردد، اما اینکار برای بنزین امکان پذیر نیست.

وی تاکید نمود: گام پایین تر این است یارانه مساوی پرداخت گردد. باید در نظر بگیریم که اگر هر کد ملی باید سهمی داشته باشد چه ملاحظاتی از حرکت از نقطه موجود به نقطه مطلوب ضروری است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بر اساس ماده 39 قانون برنامه ششم دولت مجاز است در 5 سال قیمت های حامل های انرژی را افزایش دهد، ادامه داد: در این ماده از قانون برنامه ششم، تاکید نموده که اینکار با رعایت ملاحظات اجتماعی و مالی انجام گردد، کاری که در آبان 98 صورت نگرفت.

وی گفت: در آبان 98 نامه ای نوشتیم که اگر مطالعه ای شده و پیوست های اجتماعی، مالی و امنیتی منتشر گردد که چیزی اعلام نشد، حتی محاسباتی که این عدد چگونه حساب شد نیز اعلام نکردند.

وی به طرح تازه دولت برای تغییر در نحوه پرداخت یارانه بنزین اشاره نمود و اضافه کرد: کمیسیون انرژی جلسه ای که چند هفته گذشته داشت از وزیر نفت دعوت شد تا درباره موضوع شرح دهد، چون قبلا هیچ شرحی به مجلس نداده بودند و نماینده ها تصویری از این طرح نداشتند.

شریعتی ادامه داد: جلسه بیشتر به طرح سوال و مطرح کردن ابهامات و نگرانی ها پیش رفت و کمیسیون در مقام تصمیم گیری نبود که طرح دولت را تایید و یا رد کند. تنها ایده آزمایشی قرار است اجرا گردد و هنوز جزئیات آن رسما اعلام نشده است.

وی گفت: تاکید وزیر نفت نیز بیشتر بر این بود که این طرح در معاونت مالی دولت دنبال می گردد و وزارت نفت بعد از اینکه ایده مطرح شد به موضوع پیوسته است.

منبع: فرارو

به "ثروتمندان 33 برابر دهک اول، یارانه سوخت می گیرند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثروتمندان 33 برابر دهک اول، یارانه سوخت می گیرند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید