نقش فناوری اطلاعات در توسعه تجارت خارجی، رمز ارز ها فرصتی برای دور زدن تحریم

به گزارش وبلاگ عکس 94، استفاده از ارز دیجیتال در شرایط تحریمی می تواند به تعاملات پولی و بانکی کشور در تجارت بین الملل و دور زدن تحریم ها یاری قابل توجهی کند.

نقش فناوری اطلاعات در توسعه تجارت خارجی، رمز ارز ها فرصتی برای دور زدن تحریم

گروه مالی وبلاگ عکس 94، نقش فناوری اطلاعات و تاثیر آن در زندگی بشر برهمگان روشن است، اما چگونگی استفاده از آن و همچنین پیشگام و نوآور بودن در فناوری اطلاعات سبب ایجاد تفاوت ها در مدیریت و طبعا عملکرد آن شده است.

توسعه بازار خارجی برای رشد و رونق مالی هرکشوری لازم است. در فرایند توسعه صادرات خارجی می توان، از فناوری اطلاعات بهره جست و حتی با نگاهی خلاقانه و اصولی به این مقوله می توان با کسب مزیت رقابتی این امر را تسهیل و تسریع کرد.

در این گزارش کوشش داریم تا با ارائه راهبرد هایی در بخش هایی از فرایند تجارت خارجی، تلنگری بر ذهن دغدغه مندان ایجاد نماییم تا با نگاهی فناورانه به حوزه توسعه تجارت خارجی نظر نمایند. هرچند که ارائه مدل هایی کارا و سیستمی در حوزه توسعه صادرات گرچه میسر است اما بدیهی است که چنین امری احتیاجمند پژهش های وسیع و کاربردی می باشد که به عرصه عمل برای اجرا در حوزه کلان کشور برسد لکن در این متن به وجوهی چند از نقش فناوری اطلاعات اکتفا می گردد.

1- فناوری اطلاعات و احتیاجسنجی مشتریان

ایجاد بستری اطلاعاتی میان فراورینمایندگان، شبکه توزیع، مصرف نمایندگان و ... در سطح بین الملل و پردازش اطلاعات حاصله از عناصر شبکه می تواند مقدمه ای بر فراوری صادرات محور و بهبود تراز تجاری کشور ها گردد. تجربیات غول های فناوری اطلاعات مانند گوگل نشان می دهد که کاوش داده های انبوه به سان کاوش طلا می باشد، اما با در نظر دریافت اقتضائات هر منطقه می توان چنین اطلاعات طلا مانندی را به دست آورد که تجربه ای برد برد برای عناصر شبکه اطلاعاتی تجاری باشد.

2- فناوری اطلاعات و ایجاد شبکه مشتریان

در عصر جدید، به ویژه در دوران پساکرونا، بدیهی است که مردم و تجار به تجارت به وسیله شبکه های مجازی روی آورده اند و آن هایی که با این شیوه آشنا نبوده اند، اکنون آشنایی پیدا نموده اند؛ بنابراین علاوه بر این که ما باید همانند بسیاری از کشورها برای بهبود زیر ساخت تجارت آنلاین یا اقتصاد دیجیتال کوشش کنیم، میتوانیم با مستقر کردن سامانه ای در پس همین زیرساخت موجود، اقدام به بهبود سراسری بازریابی به وسیله شناسایی مشتریان و تفکیک اطلاعات و علاقه های آن ها نماییم. استارتاپ هایی نیز در این جهت به وجود آمده و می کوشند تا این اقدام را به بهترین وجه انجام دهند که می توان از آن ها حمایت کرد و این نحوه مارکتینگ یا بازاریابی را در میان فروشندگان و بازرگانان جا انداخت.

3- فناوری اطلاعات و تسهیل امور گمرکی

پیش از پرداختن به این مسئله باید توجه کرد که در امور گمرکی یک طرف حاکمیت است که نقش اخذ مالیات، جلوگیری از قاچاق، تامین امنیت و... را عهده دار است و در سوی دیگر تجاری که در پی انتفاع هستند. با در نظر دریافت این نکته می توان گفت که فناوری اطلاعات و نوآوری در این فناوری می بایست با در نظر دریافت منافع هردو طرف امور را برطرف نماید. به عنوان مثال در سال های اخیر ملاحضه شد که با تغییر در سیستم های وارسی کالا میزان قاچاق در مواردی به نسبت چشم گیری کاهش پیدا کرد. در سوی دیگر دیوان سالاری موجود می تواند منجر به زیان تجار و آسیب هایی در بلند مدت بگردد.

4- فناوری اطلاعات و پرداخت های بین الملل

فارغ از لزوم همراه شدن و تطابق با جریان های نوین فناوری اطلاعات برای بقا، بیش از هر کشور دیگری برای ما این یک احتیاج اساسی است که به سمت تغییر در شیوه های پرداخت و نوآوری در این زمینه پیش برویم. ایجاد رمز ارز های بومی و حتی تسهیل استفاده از رمز ارز های موجود با در نظر دریافت تمام مزایا و معایب و برطرف موانع حرکت به سمت رمز ارز ها می تواند در شرایط تحریمی یاری نماینده باشد، اما نبایست در استفاده از شیوه های روز جهان توقف کرد چرا که حجم پیشفرض ها، میزان خلاقیت و نوآوری ما را مشخص می نمایند. لازمه حضور سریع و نوآورانه در این عرصه، ارتباط راهبردی دولت و مردم با دانشگاه ها و مراکز فعال در این زمینه است. البته خود این امر نیز، احتیاج به ایجاد بستری فناورانه است.

حسین حیدری و علی معصومی؛ پژوهشگران دفتر مطالعات رونق فراوری دانشگاه امام صادق (ع)

تعجب از عدم استفاده از رمزارز ها برای دور زدن تحریم

به گزارش دانشجو، شب گذشته محمدرضا پور ابراهیمی؛ رئیس کمیسیون مالی مجلس یازدهم و عضو این کمیسیون در ادوار نهم و دهم مجلس شورای اسلامی در برنامه دست خط صدا و سیما با بیان اینکه رمز ارز ها یکی از فرصت های بی بدیل برای دورزدن تحریم ها به شمار می رود گفت: طبق برآورد های ما استفاده از رمزارز ها می تواند فرصت 3 میلیارد دلاری برای تجارت خارجی و تعاملات ارزی کشور در فضای بین الملل ایجاد کند و در شرایطی که کشور به شدت در فشار تحریم های ظالمانه واقع شده است با استفاده از این فرصت می توانیم بخشی از فشار تحریم ها را کاهش دهیم.

پورابراهیمی اضافه نمود: با اینکه تجهیزات بسیار زیادی برای فراوری رمز ارز در گوشه کنار کشور خاک می خورد و می تواند فرصت دور زدن سیستم نظارت بانکی آمریکا را دور بزند و بخشی از مسائل پولی کشور در بخش ارزی را مرتفع کند، اما جای تعجب دارد که چرا از این فرصت استفاده نمی گردد!

رئیس کمیسیون مالی مجلس تاکید نمود: ما معتقدیم استفاده از رمز ارز ها که در تمام جهان از آن استفاده می گردد امروز برای اقتصاد تحریم شده ما یک ضرورت است که توصیه ما به دولت این است که هر چه زودتر از این فرصت بهره برداری نماید.

لازم به ذکر است سال گذشته با توجه به اینکه استفاده از ماینر ها برای استخراج نوعی از رمز ارز یا ارز دیجیتال بیت کوین به صورت غیرقانونی در کشور زیاد شده بود و بسیاری برای کسب سود بیشتر از برق های صنعتی، کشاورزی یا خانگی استفاده می کردند، دولت تصمیم گرفت تا استفاده از ماینر را قانونی اعلام کند تا افرادی که بیت کوین ماین می کردند هزینه برق آن را به قیمت صادراتی به دولت پرداخت نمایند و بدین صورت از قاچاق برق کشور جلوگیری گردد، اما تا کنون خرید و فروش رمز ارز ها در ایران قانونی نبوده و بستری برای آن تعریف نشده است، این درحالی است که به هر حال رمز ارز فراوریی قانونی در کشور قاعدتا در بستر های دیگری خرید و فروش می گردد، اما دولت از آن به ویژه در دور زدن تحریم ها بهره ای نمی برد.

با عنایت به مسائل مطرح شده به نظر می رسد بهتر است هر چه زودتر بانک مرکزی در این رابطه تمهیداتی بیاندیشد و فضای استفاده از این فرصت را فراهم نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نقش فناوری اطلاعات در توسعه تجارت خارجی، رمز ارز ها فرصتی برای دور زدن تحریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش فناوری اطلاعات در توسعه تجارت خارجی، رمز ارز ها فرصتی برای دور زدن تحریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید