کهن ترین شمشیرهای دنیا چقدر قدمت دارند؟

به گزارش وبلاگ عکس 94، شمشیر هایی که 43 سال پیش حین حفاری در ساختمان قدیمی کاخی از جنس خشت خام در ارسلان تپه کشف شدند، قدیمی ترین شمشیر های دنیا هستند.

کهن ترین شمشیرهای دنیا چقدر قدمت دارند؟

وبلاگ عکس 94 | باستان شناسان زیادی پیش از کشف این گنجینۀ شمشیر ها در سایت باستان شناسی ارسلان تپه در ترکیه، باور داشتند که قدمت نخستین شمشیر ها حدود 1500 یا 1600 پیش از میلاد است. اما نُه شمشیر پیداشده از سایت باستان شناسی ارسلان تپه گواه نخستین استفاده از شمشیر در جهان هستند که بسیار قدیمی تر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد.

به گزارش وبلاگ عکس 94 ، در دهه 1980، تیم مارسِلا فرانگیپِین از دانشگاه روم گنجینه ای از نُه شمشیر و دشنه کشف کرد که قدمت شان به سال 3300 پیش از میلاد می رسید؛ یعنی بیش از پنج هزار سال قبل!

نخستین شمشیرهای جهان

فرانگیپین اظهار داشت شمشیر های ارسلان تپه، قدیمی ترین و نخستین شمشیر های جهان هستند که تا به امروز کشف شده اند. این آثار از جنس آلیاژ های آرسنیک و مس هستند و سه عدد از آنها به شکل زیبایی با نقره منبت کاری شده اند. طول کلی این سلاح ها بسته به شمشیر یا دشنه بودنشان 45 تا 60 سانتی متر است.

تصور می گردد این منطقه زادگاه شمشیر باشد. این شمشیر ها تیغه، غلاف، جای دست و قبه (انتهای دسته شمشیر) دارند. آن ها از نظر میزان کوتاه تر از چیزی هستند که تصور ما از شمشیر های امروزی است اما نظر به قدمت و طولی که دارند، با برترین فناوری روز ساخته شده اند. این پیشرفت در فلزکاری را می توان در بسیاری از اشیاء باارزشی دید که در گور های بلندمرتبه آن دوران یافت شدند و این شمشیر ها جزو همان ها است.

درباره نحوه کارکرد این قطعات بحث های زیادی شده است. آیا آن ها صرفاً نماد مقام اجتماعی بودند یا کاربرد عملی هم داشتند؟ از شمشیر ها به هر دو منظور در طول تاریخ استفاده شده است. حتی اگر این شمشیر ها طبق استاندارد های امروزی ما دست و پاگیر به نظر برسند، اما سال 3000 پیش از میلاد احتمالاً در دستان یک جنگجو به خوبی از آنها استفاده شده است.

ارسلان تپهکه در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، پس از زمین لرزه دوقلوی 6 فوریه در ناحیه جنوبی ترکیه تا حدی آسیب دید. سقف موقتی که به لطف آن هیچ آسیبی به سقف دائمی موزه وارد نشد اندکی فروریخت، اما آسیبی به بافت باستان شناسی آن وارد نشد.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید

به "کهن ترین شمشیرهای دنیا چقدر قدمت دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کهن ترین شمشیرهای دنیا چقدر قدمت دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید