یک درس هوش هیجانی: ایلان ماسک در ساعت 1:20 صبح یک توییت ارسال و بعد سریعا حذف کرد

به گزارش وبلاگ عکس 94، بامداد روز جمعه، دقیقا ساعت 1:18 دقیقه صبح، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و چندین شرکت فناورانه پرسروصدای دیگر، یک توییت جالب منتشر کرد.

یک درس هوش هیجانی: ایلان ماسک در ساعت 1:20 صبح یک توییت ارسال و بعد سریعا حذف کرد

این توییت، در پاسخ به یک کاربر توییتر بود که پیش بینی می کرد در نهایت رانندگی اتوماتیک کامل به یک biggest thing ever یا بزرگ ترین اتفاق جهان تبدیل می شود و شرکت تسلا را به بزرگ ترین شرکت جهان می رساند و از اپل عبور خواهد کرد.

ایلان ماسک در پاسخ به این توییت می نویسد: من فکر می کنم شانسی بیش از صفر درصد برای تبدیل تسلا به بزرگ ترین شکرت جهان وجود دارد.

ایلان ماسک می گوید این احتمال کمی بزرگ تر از صفر درصد است که از نظر منطقی و ریاضی درست و منصفانه است. ضمن اینکه در این پاسخ هیچ چیزی برای هیجان زده شدن وجود ندارد.

پس از چند ثانیه، یک کاربر دیگر توییت می زند: جهت آن پیکان را دوست داشته باش.

ایلان ماسک پاسخ می دهد: احتمالا در عرض چند ماه! واقعا ایلان ماسک؟

براساس آنچه که واشنگتن پست گزارش داده است؛ ایلان ماسک پس از مدت زمان بسیار کوتاهی این توییت خود را حذف می کند.

چرا ایلان ماسک سریعا توییت خود را پاک کرد؟

البته، چند نظریه در اینجا وجود دارد. آیا ایلان ماسک به اشتباه به این توییت پاسخ داده است و بعد آن را حذف می کند؟ احتمالا خیر؛ چون شانس بیش از صفر درصد منطقی است و در هر شرایطی محتمل است.

احتمالا ماسک اندیشه های دیگری داشته است و این توییت از این اندیشه ها نشات گرفته است ولی بعد سریعا ماسک می فهمد که شاید این توییت اش باعث بر هم خوردن بازار، جریمه نقدی سنگین و جلب نظر دیگران شود و روی کاری که او تمرکز کرده؛ حساس شوند.

برای درک کامل این قضیه باید به چند سال پیش برگردیم. در سال 2018، کمیسیون اوراق بهادار و بورس، ایلان ماسک و تسلا را پس از انتشار یک توییت از مدیرعامل تسلا که خود ایلان ماسک بود؛ جریمه کرد. چون در این توییت با اطمینان درباره دریافت یک سرمایه هنگفت و رساندن هر سهم تسلا به 420 دلار صحبت شده بود. ماسک در این قضیه 20 میلیون دلار جریمه شد که البته گفت ارزشش را داشته و برای یک میلیاردر زیاد نبود ولی درس بزرگی در پشت سر خود داشت.

پس از آن، ایلان ماسک یاد گرفت روی توییت های خود تمرکز و توجه بیشتری داشته باشد تا اطلاعات مهمی درباره شرکت و سهام داران و هیئت مدیره و بحث های این گونه به بیرون درز نکند.

ایلان ماسک، به عنوان یک رهبر کسب وکار که بارها توانایی اش را ثابت کرده است و به راه حل های مهندسی خود در پیشبرد ایده هایش افتخار می کند؛ به خوبی می داند درگیر مسایل قضایی و دادگاهی و رسانه ای شدن؛ چقدر می تواند ذهن او را مشغول کرده و از هدف اصلی دور کند. این مسایل می توانند تمام انرژی و زمان و ذهن او را مشغول کنند.

توییت اخیر مدیرعامل تسلا که بالافاصله پاک شد هم می توانست معادلات بازار را به سود تسلا تغییر دهند ولی در پس آن باز هم درگیری های مالیاتی و دادگاهی و نظایر این ها داشت و باعث خشم کمیسیون اوراق بهادار ایالات متحده می شد.

ماسک با حذف این توییت، به احتمال زیاد خود را از ساعت های بیشماری حواس پرتی نجات داد و به خودش کمک کرد تا بیشتر روی کار و هدف اصلی خود تمرکز کند.

به هوش هیجانی چه ارتباطی دارد؟

ایلان ماسک یکی از رهبران مشهور اینترنت است و سال ها است ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با کاربران در شبکه های اجتماعی دارد. بیشتر اوقات، توییت ها و اظهارنظراتش در شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته و سرمنشا اتفاقات و جریان سازی های جهانی فناوری بوده است؛ کاری که دقیقا باید یک رهبر کسب وکار پیروز و بزرگ انجام دهد.

او در جامعه کاربران محبوبیت و جایگاه اجتماعی بزرگی دارد و از این ویژگی خود برای پیشبرد اهداف بزرگ خود و شرکت تسلا سود برده است. این یک قدرت است ولی اگر در یک شرایط تعادل و منطقی نباشد؛ می تواند به نقطه ضعف تبدیل شود.

در حالی که پاسخ به توییت های کاربران می تواند باعث نفوذ بیشتر در میان آن ها شود ولی زدن یک توییت هیجانی در اوایل صبح می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و باعث آزار شما و شرکت تان شود.

آیا بهتر نبود ایلان ماسک در برابر وسوسه زدن این توییت مقاومت می کرد و صبر و خویشتن داری بیشتری نشان می داد؟ قطعا این طور است ولی احتمالا همه ما چنین اشتباهاتی داشتیم.

نکته اصلی این است که از این اشتباهات درس بگیریم. ماسک درباره ارسال این توییت اشتباه کرد و البته سریعا با پاک کردنش، از درگیر شدن با نهادهای مالیاتی و نظارتی و سهام داران خودداری کرد تا انرژی خود را معطوف جای دیگری کند.

بنابراین به یاد داشته باشید در جایگاه یک مدیر، رهبر، فرد با نفوذ در کسب وکار و اجتماع و در میان مردم، وقتی برای زدن یک توییت هیجانی وسوسه شدید؛ تصمیم گیری دائمی خود را با یک احساس موقتی به خطر نیندازید. معمولا ارزشش را ندارد.

در داخل کشور هم از این دست اشتباهات زیاد داشتیم. مسئولین و مدیران دولتی یا شرکت های بزرگ در شبکه های اجتماعی اظهارنظرهای احساسی و هیجانی و عجولانه ای داشتند که به ضررشان تمام شده و باعث بروز حاشیه ها و گرفتاری های بی نتیجه زیادی شده است.

منبع: یک پزشک

به "یک درس هوش هیجانی: ایلان ماسک در ساعت 1:20 صبح یک توییت ارسال و بعد سریعا حذف کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک درس هوش هیجانی: ایلان ماسک در ساعت 1:20 صبح یک توییت ارسال و بعد سریعا حذف کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید