ارومچی در یک نگاه

به گزارش وبلاگ عکس 94، ارومچی یکی از شهرهای کشور چین است و در منطقه ای خودمختار قرار گرفته است. نام این شهر در کتاب گینس به عنوان دورترین شهر از دریا ثبت شده و قومیت های گوناگون و ادیان متفاوتی را در خود جای داده است.

ارومچی در یک نگاه

ارومچی (Urumqi) مرکز استان سین کیانگ در کشور چین، قاره آسیا است. این شهر که در شمال غربی کشور واقع شده است، با کارامای، آلتای، اکسو و هامی همسایه است.

جمعیت ارومچی حدود 3.5 میلیون نفر و مساحت آن حدود 14.5 هزار کیلومتر مربع است. ساکنان این شهر را پیروان مذاهب بومی چین مانند بودیسم، تائویسم و کنفوسیانیسم، و همچنین مسلمانان تشکیل می دهند. هرچند زبان رسمی ارومچی چینی ماندارین است؛ اما ایغورهای این شهر به زبان اویغوری صحبت می نمایند. زبان اویغوری یکی از زبان های ترکی است که سابقا با نام ترکی شرقی شناخته می شد.

ارومچی در منطقه خودمختار سین کیانگ واقع شده است و تنها تفاوت آن با تقسیمات استانی، در حوزه قانون گذاری است؛ به این ترتیب که مناطق خودمختار چین از حقوق قانون گذاری بیشتری نسبت به استان ها برخودار است.

بعد از تاسیس جمهوری خلق چین در سال 1954، نام شهر به نام قدیمی خود، ارومچی که به معنای ییلاق زیبا است، تغییر کرد. در اواخر دهه 1970 و با اعمال سیاست های اصلاح طلبانه، نخست وزیر وقت از شدت کنترل بر استان سین کیانگ کاست و همین امر منجر به ترقی ناگهانی ارومچی در صنعت نفت و گاز شد. هم چنین با یاری هزینه های دولتی، تعدادی مسجد جدید را در ارومچی ساختند. آشوب های ارومچی در سال 1989، 150 زخمی و بمب گذاری در فوریه 1997، 20 مرده و مجروح به جا گذاشت.

آب و هوای ارومچی نیمه خشک به شمار می رود. تابستان هایی گرم و زمستان هایی بسیار سرد دارد. متوسط دمای هوا در طول سال از 2.2 تا 12.5 درجه سانتی گراد تغییر می نماید و میزان میانگین بارش سالانه حدود 286 میلی متر گزارش شده است.

فرودگاه بین المللی اورومچی دیووپو در 16 کیلومتری شمال غرب شهر واقع شده است و پرواز های از/ به شارجه، تایپه، مسکو، سئول، تاشکند، تفلیس، تهران و بسیاری دیگر از شهرهای داخلی و خارجی در آن برقرار است. ایستگاه قطار اورومچی یکی از قطب های اصلی حمل و نقل به شمار می رود و اورومچی را به شهرهای هامی، پکن، شانگهای، آلماتی در قزاقستان و تعدادی دیگر از شهرها وصل می نماید. برای جابجایی های درون شهری، مترو، بی آرتی و تاکسی ها خدمات خوبی ارائه می دهند.

فرش و قالیچه، پارچه های ابریشم اطلس، صنایع دستی با سنگ یشم، گلدوزی های محلی و لباس های بافتنی از سوغاتی های اورمچی به شمار می فرایند. شما می توانید برای خرید به بازار بزرگ (Grand Bazaar) و مرکز خرید ایالات متحده (The United States Shopping Mall) مراجعه کنید.

از محبوب ترین دیدنی های اورومچی می توان به موزه منطقه سین کیانگ (Xinjiang Region Museum)، دریاچه بهشتی تیانشان (Tianshan Tianchi Lake) و پارک تپه قرمز (Red Hill Park) اشاره نمود.

دیگر دیدنی های اورومچی شامل مسجد جنوبی (Southern Mosque)، باغ گیاه شناسی ارومچی (Urumqi Botanical Garden)، ریزورت اسکی جاده ابریشم (Silk Road Ski Resort) و باغ وحش ارومچی (Urumqi Zoo) می گردد.

منبع: کجارو / travelchinaguide / tripadvisor.com / wikitravel.org / en.wikipedia.org

به "ارومچی در یک نگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارومچی در یک نگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید