بدون این سوغات تهران نباید به خانه برگردی!

به گزارش وبلاگ عکس 94، شهر تهران به عنوان پرجمعیت ترین شهر کشور و مرکز ایران یکی از برترین مقاصد تفریحی و گردشگری بخصوص در ایام نوروز به شمار میرود. سوغات تهران یکی از مقوله های بسیار مهمی است که نباید در سفر به این شهر بزرگ فراموش گردد. در این بخش از وب سایت خبرنگاران قصد داریم شما را با برترین سوغات های شهر تهران آشنا کنیم.

بدون این سوغات تهران نباید به خانه برگردی!

انواع سوغات تهران - سوغات تهران

انواع سوغات تهران را می توان به دو بخش اصلی تقسیم بندی کرد:

  • سوغات های خوراکی تهران
  • صنایع دستی تهران

هر کدام از این موارد را به صورت جداگانه تشریح نموده و به معرفی مهمترین سوغات های خوراکی و صنایع دستی تهران در بخش های مجزا می پردازیم.

سوغات های خوراکی تهران

سوغات های خوراکی استان تهران شامل موارد مختلفی می شود که مربوط به شهرهای فیروزکوه، دماوند، شهریار و منطقه های مانند آبعلی یا دربند هستند. در ادامه به معرفی مهمترین سوغات های تهران خواهیم پرداخیم.

نان گلاج فیروزکوه - سوغات تهران

کشاورزی و باغداری در فیروزکوه رونق بالایی دارد به همین علت انواع میوه های مرغوب را می توانید در این شهر از باغداران بخرید اما چیزی که به عنوان سوغات این شهر شناخته می شود نان گلاج نام دارد. این نان به وسیله عشایر منطقه پخته می شود و جالب است بدانید که تقریبا یک ماه نیز ماندگاری دارد. طعم لذیذ این نان باعث شده است تا به عنوان یکی از مهمترین انواع سوغات تهران در فیروزکوه شناخته شود.

گردو، عسل و سیب دماوند

شهر دماوند با توجه به آب و هوای خاصی که دارد محل رشد درختان بسیار زیادی است که از جمله آن ها می توان به گردو و سیب اشاره نمود با این حال سیب دماوند معروفیت بیشتری دارد. در این منطقه انواع درختان سیب دیده می شوند اما سیب گلاب معروف ترین نوع درخت سیب در این منطقه است. عسل این منطقه نیز با توجه به اقلیم شهر دماوند از کیفیت بالایی برخوردار است و می توانید آن را به عنوان سوغات تهران بخرید.

کشمش شهریار

شهریار یکی از منطقه ها خوش آب و هوا در تهران است و باغات انگور آن معروفیت زیادی دارد. البته محل خوبی هم برای کشت چغندر، گوجه سبز و غلات است اما بیشتر به انگور و کشمش بسیار خوب معروفیت دارد. در مسافرت به تهران از خرید کشمش شهریار غافل نشوید. برای خرید این سوغات احتیاجی نیست حتما به شهریار بروید بلکه در بازارهای تهران بزرگ نیز می توانید آن را تهیه کنید.

آلوچه و لواشک های دربند - سوغات تهران

دربند یکی از برترین منطقه ها تفریحی در شمال تهران است و کسانی که می خواهند یک مسافرت لوکس و لاکچری به تهران بزرگ داشته باشند حتما سری به این منطقه هم می زنند. در این جا هم می توانید سوغات تهران را بخرید. سوغات دربند شامل آلوچه، ترشی و خوراکی های ترش و ملسی است که هواداران خاص خود را دارد.

سوهان تهران

همه ما سوهان را به عنوان سوغات قم می شناسیم اما شهر ری نیز نوعی سوهان را به عنوان سوغات این شهر فراوری می نماید که طعم دلپذیری دارد. شما می توانید ضمن زیارت حرم شاه عبدالعزیز سوغات این شهر را هم بخرید که به عنوان سوهان تهران شناخته می شود.

دوغ آبعلی

این سوغات تهران در مقایسه با سایر سوغات ها از معروفیت بیشتری برخوردار است. امروزه کمتر کسی را می توان پیدا کرد که اهل سفر و گردشگری باشد و با نام و آوازه دوغ آبعلی آشنایی نداشته باشد. دوغ آبعلی از ترکیب لبنیات این منطقه با چشمه آبعلی درست می شود و یکی از گازدارترین دوغ های کشور است که به صورت کاملا صنعتی با یک طعم سنتی و دلپذیر فراوری می شود. در نقاط تفریحی و گردشگری تهران از این دوغ به عنوان یکی از مهمترین نوشیدنی های موجود در منوی رستوران ها استفاده می شود.

سبزی کوهی در حومه شهر تهران - سوغات تهران

در بعضی از نقاط حاشیه ای شهر می توانید رویش انواع سبزی های کوهی را مشاهده کنید. البته اگر اهل رفتن به دامنه کوه ها یا دامن طبیعت نیستید می توانید آن ها را از فروشگاه های سطح شهر بخرید. قارچ کوهی و گیاهان دارویی نیز از جمله مواردی هستند که به عنوان سوغات تهران عرضه شده و از دل طبیعت جمع آوری می شوند.

صنایع دستی تهران

شهر تهران هرچقدر هم مدرن تر و بروزتر می شود باز هم بافت سنتی آن در بعضی از نقاط حفظ شده و حتی اندازه استقبال از صنایع دستی و فراوریات مختلف آن که سبکی سنتی دارند افزایش پیدا می نماید. صنایع دستی در مقایسه با سوغات های خوراکی ماندگاری بالاتری دارند به همین علت گزینه بهتری برای حفظ خاطرات شما در مسافرت به شهر تهران خواهند بود. اگر قصد خرید صنایع دستی به عنوان سوغات تهران را دارید موارد ذیل را به شما معرفی و پیشنهاد می دهیم.

چرم های نقاشی شده

در شهر تهران چرم مرغوب را از سایر شهرها خریداری می نمایند و طرح های فوق العاده زیبایی را روی آن به وجود می آورند. البته خرید محصولات ساخته شده از چرم هزینه بالایی دارد و هرچقدر هم ظرافت های بکار رفته در طراحی آن ها بیشتر باشد هزینه خرید آن ها افزایش پیدا می نماید.

جاجیم فیروزکوه - سوغات تهران

فیروزکوه یکی از برترین شهرهای اطراف تهران است که به علت آب و هوای مطلوب خود رونق زیادی هم در زمینه کشاورزی، باغداری و دام پروری دارد. رونق دام پروری در این منطه باعث شده است تا از پشم دام برای فراوری جاجیم استفاده شود. اگر می خواهید مرغوب ترین و اصیل ترین جاجیم های فیروزکوه را بخرید باید به شمال شرق تهران بروید و از مردم بومی این منطقه سراغ فراوریی های اصیل جاجیم فیروزکوه را بگیرید.

قالی تهران

در شهرهایی همچون دماوند، شمیرانات و کرج که زمانی جزئی از تهران بود قالی بافی رواج دارد. اغلب کسانی که در این زمینه فعالیت می نمایند مشغول بافت تابلوفرش یا چهره بافی می شوند. این سوغات تهران هم بسیار گران قیمت است اما ارزش بالایی دارد و می تواند به عنوان یک گزینه خوب جهت خرید سوغات تهران انتخاب شود.

چاپ باتیک تهران

چاپ باتیک همان چاپ روی پارچه است و از صنایع دستی تهران به شمار می رود. در باتیک، طرح های متنوع و مختلفی را روی پارچه و با استفاده از رنگ های طبیعی ایجاد می نمایند. این رنگ ها به دست آمده از انار، زردچوبه و اسپرک هستند و قالب های مخصوصی هم احتیاج دارند.

تراش شیشه و نقاشی روی آن - سوغات تهران

این هنر یکی از قدیمی ترین هنرهای شهر تهران است که در آن انواع شیشه را تراش زده و شکل های مختلفی را درست می نمایند و سپس به نقاشی روی شیشه مشغول می شوند. این گونه صنایع دستی تهران قدمتی در حدود 2000 سال دارند.

سوغات تهران را از کجا بخریم؟

برای خرید سوغات تهران می توانید به یکی از بازارهای زیر مراجعه کنید:

  1. آدینه بازار پارکینگ پروانه: این بازار در اتوبان همت (شرق به غرب)، بعد از خروجی حقانی یا اتوبان حقانی (غرب به شرق)، بعد از اتوبان مدرس و بلوار کتابخانه ملی واقع شده است.
  2. بازار تجریش: این بازار در ضلع جنوب غربی میدان تجریش، جنب ایستگاه مترو قرار گرفته است. در این بازار می توانید انواع سوغات تهران بخصوص میوه ها و سبزی های محلی را تهیه کنید.
  3. خیابان ویلا: این خیابان در منطقه فردوسی تهران است. در این جا می توانید انواع صنایع دستی از جمله بلور و لوازم شیشه ای را بخرید.
  4. انواع شعبه های شهر کتاب در تهران نیز محل مناسبی برای خرید کتاب و صنایع دستی شهر تهران و شهرهای اطراف آن به حساب می آیند.
منبع: الی گشت

به "بدون این سوغات تهران نباید به خانه برگردی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدون این سوغات تهران نباید به خانه برگردی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید