جزئیات اجرای طرح برند ملی ، جذب 70 درصد فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شان

به گزارش وبلاگ عکس 94، حدود پنج ماهی از اجرای طرح برند ملی در دانشگاه فنی و حرفه ای می گذرد؛ به همین منظور به گفتکو با مدیرکل امور پژوهشی این دانشگاه پرداختیم تا از تغییر و تحولاتی که طی این مدت در این دانشگاه ایجاد شده است، باخبر شویم.

جزئیات اجرای طرح برند ملی ، جذب 70 درصد فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شان

به گزارش خبرنگار دانشگاه وبلاگ عکس 94، اگر از هر دانشجویی بپرسید قطعا وجود کارگاه و آزمایشگاه را یکی از مهم ترین مسائل در انجام کار های تحقیقاتی می داند. موضوعی که به علت هزینه سنگین دستگاه ها و تجهیزات، بسیاری از دانشگاه ها از آن برخوردار نیستند و همین امر سبب می گردد تا دانشجویان یا آزمایش های خود را در مکان های خارج از دانشگاه انجام دهند و یا اگر شرایطش فراهم نباشد کلا از انجام آن منصرف شوند. این در حالی است که اگر دانشگاه مهارتی نیز باشد دانشجویان دوچندان به تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی در جهت انجام فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی احتیاجمند خواهند بود.

دانشگاه فنی و حرفه ای با وجود 3 هزار و 400 آزمایشگاه و کارگاه یکی از بزرگترین دانشگاه های مهارتی در کشور محسوب می گردد که دانشجویان از بدو ورود به دانشگاه تا فارغ التحصیلی به انجام کار در کارگاه ها و آزمایشگاه ها می پردازند. بر همین اساس به روزرسانی برنامه های درسی با توجه به احتیاج های جامعه و تجهیز کامل این آزمایشگاه ها و کارگاه ها در جهت رفع آن احتیاج ها و آموزش دانشجویان از اهمیت بسیاری برخوردار است. به همین منظور دانشگاه فنی و حرفه ای حدود 5 ماه پیش با انعقاد قراردادی تحت عنوان طرح برند ملی با شرکت مشتریان گلدیران (جی پلاس) در این جهت گام برداشت.به تبادل نظر با یعقوب دادگر، مدیرکل امور پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای پرداختیم تا از جزئیات این قرارداد و تغییر و تحولاتی که طی این مدت در دانشگاه فنی و حرفه ای ایجاد شده است باخبر شویم.

با توجه به اینکه طرح برند ملی در مورد تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه های دانشگاه فنی و حرفه ای است؛ چه عاملی باعث شد تا به ایجاد این طرح و اجراسازی آن بپردازید؟

ارتباط صنعت و دانشگاه در هر کشوری می تواند نقش معین نماینده در رشد مالی و توسعه همه جانبه آن داشته باشد. در این خصوص آموزش دانشجویان با تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی به روز و متناسب با احتیاج صنعت و آماده کردن آنان برای حضور در بازار کار و شناخت و رفع کردن احتیاج های تحقیقاتی بخش صنعت از برنامه های اصلی خواهد بود.

برگزاری دوره های آموزشی و کارگاه های تخصصی مشترک، همایش ها و سمینار های تخصصی و دوره های کوتاه مدت و المپیاد های مشترک، تهیه و تدوین اسناد و مدارک علمی و فنی مورد احتیاج، تمهید زمینه های اجرای بازدید های علمی و دوره های کارآموزی، همکاری مشترک و استفاده از توان علمی و تخصصی طرفین درجهت اجرای پروژه های ساخت و تحقیقاتی، ایجاد ارتباط مستمر میان دانشگاه و شرکت در چارچوب همکاری های دوجانبه و بازبینی سرفصل ها و محتوای دروس آموزش های مهارتی با توجه به احتیاج صنعت از اهداف اصلی انعقاد این تفاهم نامه همکاری است.

تجهیزات کارگاه ها و آزمایشگاه های این دانشگاه در چه حوزه هایی خواهد بود؟

با توجه به رشته های تحصیلی مهارتی دایر در دانشگاه فنی و حرفه ای، تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه های دانشگاه با تجهیزات مورد استفاده در خط فراوری شرکت های مشارکت نماینده در طرح برند ملی صورت می گیرد. کارگاه ها و آزمایشگاه های بعضی از رشته گرایش هایی که در قالب این طرح تجهیز می شوند شامل، مکانیک خودرو، آسانسور، ساخت و فراوری، تاسیسات، برق قدرت، برق الکترونیک است.

طرح برند ملی در مورد جذب دانشجویان در بازار کار نیز می تواند مفید باشد؟

ماهیت آموزش در دانشگاه فنی و حرفه ای به صورت عملی است و حدود 70 درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه به علت برخورداری از مهارت و تخصص لازم بلافاصله جذب بازار کار در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی می شوند. دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان بزرگترین دانشگاه مهارتی کشور با بیش از 170 هزار دانشجو به یاری این تفاهم نامه می تواند ارتباط بین دانشگاه و صنعت را بهبود بخشیده و باعث افزایش آمار اشتغال فارغ التحصیلان گردد.

اکنون که حدود 5 ماه از این تفاهم نامه گذشته، چه میزان از مسائل این تفاهم نامه تحقق یافته است؟

تجهبز کامل آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه به وسیله سه شرکت مشارکت نماینده در این طرح اجرا شده و آماده بهره برداری شده است که بزودی فعالیت های آموزشی در این کارگاه ها و آزمایشگاه ها شروع خواهد شد.

بر اساس این طرح برنامه ریزی شده است تا دوره های آموزشی برگزار گردد، این دوره ها در چه حوزه هایی خواهد بود؟

پس از آنالیز و احصا احتیاج های آموزشی مورد احتیاج بخش صنعت، دوره های آموزشی تدوین و با بهره گیری از اساتید خبره دانشگاه و صنعت برگزار خواهد شد.

ارائه برنامه آموزشی سه ماهه به دانشگاه جهت هماهنگی و برنامه ریزی جهت استفاده از فضا ها و امکانات آموزشی، تامین و تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه ها جهت اجرای برنامه های آموزشی مطابق با برنامه های شرکت، تامین ابزار و قطعات و تجهیزات آموزشی جهت اجرای دوره های آموزشی، بهینه سازی و تعمیر و تعویض وسایل آموزشی، آموزش مدرسین معرفی شده به وسیله دانشگاه جهت آمادگی برای اجرای دوره های آموزشی، استفاده از توان علمی اساتید دانشگاه در جهت ارائه خدمات مشاوره ای و احتیاجسنجی های تحقیقاتی شرکت از تعهدات شرکت های مشارکت نماینده در این طرح است.

یکی دیگر از مواد این تفاهم نامه همکاری مشترک در جهت اجرای پروژه های ساخت و تحقیق است. در این خصوص شرکت ها از چه امکاناتی بهره مند می شوند؟

بنگاه های مالی، صاحبان صنایع، فراورینمایندگان، واحد های خدماتی و حامیان فناوری با انتخاب خود مسئولیت تجهیز یک یا چند کارگاه داخلی با نام تجاری خود را بر عهده می گیرند. این شرکت ها می توانند محصول خود را در داخل کارگاه های دانشگاه فنی و حرفه ای فراوری نمایند و تبلیغ خود را در پایگاه خبری دانشگاه و فضای فیزیکی دانشکده ها داشته باشند. امکان استفاده از فضای آموزشی، کارگاهی، آزمایشگاهی، اجرای پروژه مشترک تحقیق و توسعه در راستای ارتقای محصولات خود و معافیت های قانونی برای فراورینمایندگان در نظر گرفته شده است.

بازبینی سرفصل ها و محتوا های آموزشی در دستور کار این تفاهم نامه قرار داشت؛ تا به امروز در این زمینه در دانشگاه فنی و حرفه ای چه تغییراتی اتفاق افتاده است و پس از این قصد دارید چه تحولاتی ایجاد کنید؟

دانشگاه فنی و حرفه ای تنها دانشگاه زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که دارای شورای برنامه ریزی درسی مستقل با مجوز وزارت عتف است. تدوین و بازبینی سرفصل های آموزشی رشته ها متناسب با احتیاج بازار کار وظیفه اصلی این شورا است. بر همیم اساس همیشه در حال ارزیابی رشته های دایر و به روزرسانی سرفصل های آن ها متناسب با احتیاج بازارکار، حذف رشته هایی که بازار کار ندارند و تعریف سرفصل های رشته تازه متناسب با احتیاج جامعه است. در راستای اجرای تفاهم نامه های طرح برند ملی نیز این شورا احتیاج های اشتغال این شرکت ها را اخذ نموده و رشته های متناسب با احتیاج های استخدامی آن ها را ایجاد و سرفصل های مرتبط با آن ها را تدوین خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "جزئیات اجرای طرح برند ملی ، جذب 70 درصد فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات اجرای طرح برند ملی ، جذب 70 درصد فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید