دانستنی های جالب درباره ی سیگار

به گزارش وبلاگ عکس 94، خبرنگاران: نگاه جهان به سیگار کشیدن در یک قرن گذشته بسیار تغییر نموده است. زمانی سیگار کشیدن یک عادات جذاب و سالم به شمار می رفت و افراد زیادی از آن لذت می بردند. حتی ورزشکاران هم سیگار می کشیدند و در تلویزیون تبلیغ می شد. در همه فیلم ها حداقل یک صحنه از سیگار کشیدن بود.

دانستنی های جالب درباره ی سیگار

اما امروزه، سیگار کشیدن عادت ناخوشایندی به حساب می آید که می تواند شما و اطرافیانتان را بکشد. دیگر در هیچ جا تبلیغ آن را نمی بینید و هیچکس در مکان های عمومی سیگار نمی کشد. به نظر می رسد این روز ها افراد سیگاری، ضداجتماعی به حساب می آیند و مردم نگاه خوبی به کسانی که در مکان های شلوغ سیگار می کشند ندارند. در این مطلب با دانستنی های جالبی درباره سیگار آشنا می شوید.

1. هر سال حدود یک میلیارد سیگار بین کشورهای مختلف به فروش می رسد و بیش از 400میلیارد دلار جابجا می گردد، بنابراین سیگار یکی از بزرگترین صنایع دنیا به شمار می رود.

2. میزان نیکوتین در چندین برند بزرگ سیگار رو به افزایش است. دانشگاه هاوارد و سازمان بهداشت ماساچوست اعلام کردند که از سال 1997 تا 2005 میزان نیکوتین در برند های کمل، نیوپورت و دورال تا 11درصد افزایش داشته است.

3. در سال 1970، رئیس جمهور نیکسون قانونی را امضا کرد که طبق آن باید برچسب های هشداردهنده روی سیگار قرار می گرفت و تبلیغات تلویزیونی سیگار ممنوع می شد. آخرین تاریخی که تبلیغات سیگار در تلویزیون مجاز بود یک روز تمدید شد، از 31 دسامبر 1970 به اول ژانویه 1971.

4. فراورینمایندگان سیگار آمریکایی با فروش سیگار به سایر کشور های دنیا بیشتر از فروش سیگار به آمریکایی ها پول درمی آورند.

5. برند های آمریکایی مارلبرو، کول، کمل و کنت 70درصد بازار دنیای سیگار را در اختیار دارند.

6. سیگار حاوی آرسنیک، فرمالدهید، سرب، هیدروژن سیانید، نیتروژن اکسید، کربن مونوکسید، آمونیاک و 43 ماده سرطان زای شناخته شده است.

7. در اوایل دهه 1950، برند سیگار کنت از آزبست کروسیدولیت به عنوان بخشی از فیلتر استفاده می کرد که یک ماده سرطان زای فعال است.

8. اوره، یک ترکیب شیمیایی و ماده اصلی تشکیل دهنده ادرار است، از این ماده برای افزودن طعم به سیگار استفاده می گردد.

9. در بیشتر کشور های دنیا، سن قانونی خرید دخانیات 18 سال است، اما در ژاپن 20 سال است.

10. ممنوعیت سیگار در بسیاری از بخش های دنیا به عنوان ابزاری برای جلوگیری از مصرف سیگار در مکان های عمومی به کار گرفته شده است. در نتیجه، بسیاری از کسب وکارهای اجتماعی ادعا می نمایند که تعداد افرادی که به کلوب ها، بار ها و رستوران ها می فرایند بسیار کمتر شده است.

11. دانشمندان ادعا می نمایند که یک فرد سیگاری به طور متوسط 14 سال کمتر از بقیه عمر می نماید. اما این لزوما به این معنا نیست که افراد سیگاری در جوانی می میرند.

12. سیگار می تواند حاوی بیش از 4000 ماده باشد که هنگام سوختن بیش از 200 ماده شیمیایی دیگر هم فراوری می نماید و بسیاری از این ترکیبات به ریه آسیب می زنند.

13. آمریکا تنها بازار بزرگ سیگار در دنیا است که در آن تعداد زنان سیگاری (22درصد) به تعداد مردان سیگاری (35درصد) نزدیک است. در اروپا این تفاوت بیشتر است (46درصد از مردان و 26درصد از زنان سیگار می کشند). در مناطق دیگر هم تعداد زنان سیگاری بسیار کمتر است. آفریقا (29درصد از مردان و 4درصد از زنان)، جنوب شرقی آسیا (44درصد از مردان و 4درصد از زنان) غرب اقیانوس آرام (60درصد از مردان و 8درصد از زنان)

14. نیکوتین 10 ثانیه پس از استنشاق دود به مغز می رسد و در همه قسمت های بدن و حتی شیر مادر هم نفوذ می نماید.

15. تقریبا 20درصد از سیگار را قند تشکیل می دهد و بسیاری از افراد دیابتی از این مصرف قند مخفیانه اطلاعی ندارند. همچنین اثر سوختن قند ناشناخته است.

16. سیستم ایمنی افراد سیگاری سخت تر از افراد غیرسیگاری کار می نماید. در نتیجه خون افرادسیگاری حاوی آنتی اکسیدان کمتری است. هرچند سیستم ایمنی سیگاری ها به حمله ویروس سریع تر واکنش می دهد.

17. سیگاری ها اغلب بعد از غذا سیگار می کشند تا هضم غذا راحت تر گردد. در واقع، دلیل آن این است که اولویت بدن از هضم غذا به حفاظت از سلول های خون و بیرون کردن سموم از مغز منتقل می گردد.

18. طبق آمار سازمان بهداشت دنیای، حدود 25درصد از سیگار های فروخته شده در دنیا قاچاق هستند.

19. بیشتر افراد سیگاری در اواسط نوجوانی این عادت را شروع می نمایند، درست قبل از سن قانونی برای خرید سیگار و این کار را به عنوان گذر به بزرگسالی تلقی می نمایند.

20. افراد سیگاری عموما عوارض جانبی مختلفی را گزارش می نمایند، مثل آرامش، هوشیاری، تحریک، تمرکز و خیلی موارد دیگر. درواقع، سیگار کشیدن در هر شخص بسته به انتظاری که دارد، اثر متفاوتی را ایجاد می نمایند و این سیگار را به محبوب ترین دارونمای دنیا تبدیل نموده است. فرد سیگاری سپس از این انتظارات به عنوان ابزاری برای ادامه عادت خود استفاده می نماید.

21. مواد فعال و روش های ویژه فراوریباعث شده نیکوتین موجود در سیگار چندین برابر قوی تر از گیاه تنباکو باشد.

منبع: listverse

منبع: برترین ها

به "دانستنی های جالب درباره ی سیگار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های جالب درباره ی سیگار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید