محوطه مصلی قزوین شرایط نابسامانی دارد

به گزارش وبلاگ عکس 94، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارش های منتشر شده، محوطه مصلی قزوین شرایط نابسامانی دارد.

محوطه مصلی قزوین شرایط نابسامانی دارد

به تازگی ویدیویی از محوطه مصلی قزوین پخش شده است که از شرایط نابسامان آن حکایت دارد. شاهدان این ماجرا می گویند حضور ماشین های سنگین در این محوطه و بنری که روی نرده های وروردی نصب شده است، نشان می دهد که این محوطه به پارکینگ تبدیل شده است. این در حالی است که در همین محوطه، بناهای تاریخی ثبت شده وجود دارد و هر سال آیین سنتی پنجاه بدر در این محل برگزار می گردد.

آیین پنجاه بدر در قزوین سال جاری سه شنبه 19 اردیبهشت برگزار می گردد، اما تبدیل محل برگزای این آیین به پارکینگ، اجرای مراسم سال جاری را بلاتکلیف گذاشته است. از دیگر سو، بنای قاجاری مصلی قزوین در لیست میراث ملی ثبت شده و مداخلات تازه در حریم و عرصه آن، نقش متولی میراث فرهنگی در قزوین را زیر سوال برده است.

سعید زارع پور، کنشگر میراث فرهنگی در قزوین درباره شرایط مصلی قزوین گفت: تخریب و تعرض در باغ های مصلی قزوین بحث دیروز و امروز نیست. چندین سال است که این روند شکل گرفته و بخشی از باغ های مصلی را چند سال پیش تفکیک کردند. درختان آن کم کم خشک شدند یا آنها را قطع و این بخش را به بوستان بانوان تبدیل کردند.

زارع پور گفت: محوطه دیگری که مسجد تاریخی مصلی در آن واقع شده است، به برگزاری مراسم پنجاه بدر اختصاص پیدا نموده که با نام مجموعه فرهنگی ورزشی مصلی شناخته می گردد. قسمتی از آن زمین چمن بوده و در قسمتهای دیگر این محوطه امکانات رفاهی، چون سرویس بهداشتی نیز ساخته اند. در بخشی از محدوده مسجد، فضای بزرگی را شهرداری دیوار و فنس کشیده و احتمالا کاربری های مختلف به آن می دهد، اما این روزها محوطه مسجد تاریخی را به پارکینگ ماشین های سنگین تبدیل نموده اند.

این کنشگر میراث فرهنگی با بیان اینکه این مسجد تاریخی برای مردم مقدس است و مردمی که روز پنجاه بدر به این مسجد می آیند، در واقع نیایش باران خواهی را در این محل انجام می دهند، براساس مشاهدات نو اظهار کرد: چسبیده به این مسجد چند کامیون و نیسان پارک نموده اند و اصلا عرصه و حریم این مسجد رعایت نشده است. این محوطه که محل برگزاری آیین پنجاه بدر است، امروز شرایط خوبی ندارد. آب انبار و مسجدی که در این محوطه قرار دارند، تاریخی و به نظرم سبک معماری آن صفوی و قاجاری است و رفت و آمد این ماشین ها می تواند برای این آثار خطرساز باشد.

زارع پور بعلاوه گفت: مراسم پنجاه بدر به وسیله نهادها در این محوطه برگزار می گردد و مراسم مردمی آن در باغ های مصلی انجام می گردد، هرچند که به آنها هم رسیدگی نمی گردد اما شرایط نسبتا خوبی دارد. با این حال، نیایش باران خواهی همواره در مسجد مصلی انجام میشده است.

منبع: همگردی

به "محوطه مصلی قزوین شرایط نابسامانی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محوطه مصلی قزوین شرایط نابسامانی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید