معرفی امنیت سایبری (cybersecurity)به صورت جامع

به گزارش وبلاگ عکس 94، به مجموعه ای از فناوری ها و اقدامات دفاعی برای محافظت از شبکه ها، تجهیزات، داده ها و برنامه ها در برابر حملات سایبری و یا دسترسی های غیرمجاز اشاره دارد؛ از این رو به آن فناوری اطلاعات نیز گفته می گردد. در زمینه های مختلف کاربرد داشته و به طور کلی به سه دسته زیر تقسیم می گردد:

معرفی امنیت سایبری (cybersecurity)به صورت جامع

Network security: شامل حفاظت از شبکه کامپیوتری از جمله سیستم عامل، پروتکل های شبکه، فایروال ها، اکسس پوینت های وایرلس، هاست و سرور می گردد.

Cloud security: به محافظت از داده های موجود در فضای ابری تمرکز دارد.

Physical security: مربوط به کنترل دسترسیِ فیزیکی به کامپیوترها و سایر تجهیزات بوده که شامل اقداماتی برای جلوگیری از تعامل فیزیکی افراد غیرمجاز با سخت افزار می گردد.

چـرا امنیـت سایبـری بـرای سـازمان ها مهـم است؟

در منظره دنیای دیجیتال، Cybersecurity برای سازمان ها در حفاظت از داده های حساس، حفظ برندینگ و تضمین ثبات مالی بسیار مهم است. با پیچیده تر شدنِ تهدیدات سایبری، کسب وکارها باید اقدامات امنیتی قدرتمندی را برای محافظت در برابر نقض داده ها، حملات باج افزاری و سایر تهدیدات در اولویت قرار دهند.

بی توجهی به امنیت سایبری، می تواند اطلاعات حیاتی یک سازمان را در برابر انواع تهدیدات، آسیب پذیر نماید. یکی دیگر از دلایل اهمیت امنیت سایبری این است که مشتریان امروزی به طور فزاینده ای از خطرات موجود در فضای دیجیتال فعلی مطلع هستند و انتظار دارند اطلاعات آنها در برابر حملات سایبری محافظت گردد. با اولویت دادن به امنیت سایبری، سازمان ها می توانند خطر نقض داده ها و خسارات مالی و همین طور آسیب به برندینگ را کاهش دهند.

چگونه می توان امنیت سایبری (امنیت شبکه) را تامین نمود؟

تامین امنیت شبکه یا ، نیازمندِ یک استراتژی جامع است. سازمان ها باید با اجرای Access control و مکانیسم های احراز هویت اطمینان حاصل نمایند که فقط پرسنلِ مجاز می توانند به سیستم ها، دسترسی داشته باشند. به روز رسانی منظم نرم افزارها و مدیریت پچ های آپدیت برای برطرف آسیب پذیری ها و مقاوم ماندن در برابر تهدیدات نوظهور بسیار حیاتی است. به کارگیریِ فایروال ها، سیستم های intrusion detection/prevention و آنتی ویروس، قادر به ایجاد سد دفاعی قدرتمند در محیط شبکه هستند.

یکی دیگر از اقدامات تاثیرگذار در این زمینه، رمزنگاریِ داده ها در حین انتقال و ذخیره سازی آن هاست. برنامه های آموزشی کارکنان به منظور ارتقا مطلعی پرسنل از امنیت سایبری و نقش اساسی در ایجاد فرهنگ امنیتی مطلعانه و کاهش خطرات حملات مهندسی اجتماعی را نباید فراموش کرد.

ضمن این که نظارت همیشگی و مداوم به وسیله security information and event management () به شناسایی موارد مشکوک، یاری کرده و داشتن یک طرح برای مقابله با تهدیدات، امنیت شبکه را تضمین می نماید. به طور خلاصه ارزیابی های منظمِ خطرات، پیروی از برترین اقدامات امنیتی و کسب مشاوره از متخصصان مجرب به حفظ شرایط کلی امنیت شبکه یاری فراوانی می نماید.

نقش فایروال در تامین امنیت شبکه

فایروال ها، محافظ امنیت شبکه هستند و به عنوان مانعی بین شبکه های داخلی و تهدیدات احتمالی عمل می نمایند. آن ها جریان داده را تجزیه و تحلیل کرده و کنترل می نمایند، سپس بر اساس ruleهای امنیتی، مجاز یا مسدود می نمایند. ، با نظارت جامع و دقیق، تهدیدات احتمالی را شناسایی کرده، از دسترسی غیرمجاز جلوگیری می نمایند و تهدیدات سایبری را کاهش می دهند. به طور کلی فایروال ها در خط مقدم Cybersecurity، نقش آفرینی می نمایند و یکپارچگی و امنیت شبکه را تضمین می نمایند.

نقش استوریج بر روی امنیت سایبری

با حفاظت و مدیریت یکپارچه داده ها، تعهد خود را برای تامین امنیت سایبری نشان می دهند. رمزنگاریِ داده ها و کنترل دسترسی به آن ها به وسیله راهکارهای ایمنِ ذخیره سازی، اجرا شده و به این ترتیب از اطلاعات مهم و حیاتیِ سازمان ها در برابر دسترسی غیر مجاز و یا data breach محافظت به عمل می آید. از طرفی با Redundancy و backup می توان تضمین نمود حتی به هنگام مواجهه با رویدادهای پیش بینی نشده و ، امنیت داده ها حفظ گردد. به طور کلی نقش استوریج در حفظ حریم خصوصی، یکپارچگی و در دسترس بودن داده های سازمانی، بسیار حائز اهمیت بوده و یکی از اجزا حیاتی استراتژی جامع امنیت شبکه محسوب می گردد.

منبع: شبکه چی

به "معرفی امنیت سایبری (cybersecurity)به صورت جامع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی امنیت سایبری (cybersecurity)به صورت جامع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید