ممنوعیت تردد تاکسی و موتورسیکلت های کاربراتوری از سال 1401

به گزارش وبلاگ عکس 94، تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از ممنوعیت تردد تاکسی ها و موتورسیکلت های کاربراتوری براساس آیین نامه اصلاحی معاینه فنی از سال 1401 در کلانشهرهای در اولویت آلودگی اطلاع داد.

ممنوعیت تردد تاکسی و موتورسیکلت های کاربراتوری از سال 1401

محمدمهدی میرزایی قمی اظهار کرد: معمولا وقتی وارد فصل سرد سال می شویم آلودگی هوا بیشتر می گردد. علت این مهم برودت هوا و عدم تخلیه آلودگی های فراوریی است. هر چقدر سرما آغاز گردد پایداری جوی و عدم وزش باد و بارندگی را داشته باشیم آلودگی بیشتر می گردد. منابع فراوری نماینده آلودگی و خروج آلودگی و تهویه هوا دو عامل ثابت موثر در آلودگی است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست شرح داد: در سازمان حفاظت از محیط زیست، مطالعه سیاهه انتشار برای کلانشهرها را با همکاری دانشگاه تهران با رویکرد آلودگی هوا انجام دادیم که این مطالعه شرایط آلودگی را در کلانشهرها تعیین می نماید. منابع ثابت و منابع متحرک و سهم هریک از این دو عامل در هر یک از کلانشهرها مورد ارزیابی قرار گرفتند.

میرزایی قمی تاکید نمود: شهرها متفاوت هستند. عمده سهم عامل آلودگی بعضی شهرها مانند تهران مربوط به منابع متحرک است. در بعضی شهرهای صنعتی سهم منابع ثابت بیشتر از منابع متحرک است. شهر اصفهان و اراک شرایط بدین صورت است و در بعضی شهرها مانند اهواز نیز پدیده گرد و غبار را داریم.

وی ادامه داد: عمدتا در شش ماه دوم سال و بخصوص سه ماه آخر سال منابع متحرک دیزلی بیشترین سهم را در فراوری آلاینده ها و ذرات معلق در تهران دارند. به عبارتی یک سوم از آلودگی ها مربوط به تردد وسایل نقلیه دیزل است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: معاینه فنی نقشی اساسی دارد. محیط زیست درباره خودروهای صفر، مجوزهای زیست محیطی لازم را می دهد و استاندارد آلایندگی یورو 5 را درباره آنها اعمال می نماید. از سال آینده استاندارد آلایندگی به یورو 6 ارتقا می نماید.

میرزایی قمی یادآور شد: طبق قانون هوای پاک، خودروها چهار سال پس از فراوری باید برای معاینه فنی مراجعه نمایند که این امر به پایش خودروها یاری می نماید. آیین نامه تازه برای معاینه فنی برای سال 1401 نوشته شده که براساس آن تردد تاکسی ها و موتورسیکلت های کاربراتوری در سطح کلانشهرهایی که اولویت آلایندگی دارند، ممنوع است. بعلاوه ورود خودروهای ال ای زد به محدوده کاهش انتشار نیز ممنوع خواهد بود. پلیس راهور نیز باید در این بخش اعمال قانون کند و به ویژه باید از تردد موتورهای کاربراتوری از سال 1401 جلوگیری گردد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید نمود: در بعضی نیروگاه ها سوخت مازوت استفاده می گردد اما 5 نیروگاه اصلی در شهرهای بزرگ پلمپ شدند و سازمان محیط زیست هیچ مجوزی درباره مازوت سوزی صادر ننموده و نمی نماید. شرایط آلودگی و سلامت مردم برای ما مهم است و مجوزی نیز در این بخش صادر نکردیم.

میرزایی قمی گفت: در قانون هوای پاک 34 ماده در 25 محور اصلی داریم و حدود 21 دستگاه اجرایی در این باره تکلیف دارند اما 11 دستگاه اصلی احصا شدند که تکالیف اصلی را در این باره دارند. 170 تکلیف در این بخش داریم که 120 تکلیف مربوط به این 11 دستگاه است.

وی ادامه داد: باید نوسازی وسایل حمل ونقل عمومی اتفاق بیفتد. آلایندگی وسایل حمل و نقل عمومی به وسایل مشابه، 4 تا 5 برابر است. وزارت کشور در این بخش وظیفه دارد توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را انجام دهد. بعلاوه اسقاط وسایل را داریم اما متاسفانه این بحث در کشور معطل مانده است و این بخش در دوره ای با واردات خودرو گره خورده بود. از سال 98 که واردات ممنوع شد این اتفاق معطل شد اما یک قانون دیگر داشتیم که خودروسازان داخلی را موظف به اسقاط خودرو نموده بود. پیگیر اصلاح این قانون بودیم و در انتهای دولت یازدهم مصوب کردیم اما وزیر صمت دولت دوازدهم خاطرنشان کرد که این مصوبه علیه خودروسازان داخلی است و در حال حاضر هیچ اسقاطی نداریم.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست که در برنامه انتهای الوند صحبت می کرد، توضیح داد: در سال گذشته، 21680 تن را به علت آلودگی هوا از دست دادیم که رقم قابل توجهی است. چطور برای کرونا ستاد ملی تشکیل دادیم و همه برای حل مساله متحد شدند باید به همین نحوه درباره آلودگی هوا ستاد ملی داشته باشیم و در غیر اینصورت اتفاق مثبتی نمی افتد. در سال 1399 هزینه آسایش از دست رفته 30 میلیارد دلار بوده است. خسارت آلودگی بر سلامت مردم نیز بالغ بر 106 هزار میلیارد تومان است از این رو باید در این بخش سرمایه گذاری کنیم و تا زمانی که بودجه نگذاریم و پیگیری نکنیم مسئله حل نمی گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "ممنوعیت تردد تاکسی و موتورسیکلت های کاربراتوری از سال 1401" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممنوعیت تردد تاکسی و موتورسیکلت های کاربراتوری از سال 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید