همه آنچه که ضروری است درباره ویزای شینگن بدانید!

به گزارش وبلاگ عکس 94، آشنایی با ویزای شینگن

ویزا یکی از ملزوماتی است که برای سفر به خارج از کشور برای مسافران لازم و لازم است، از همین رو ویزاهای متفاوتی وجود دارد که برای سفر به کشورهای خارجی می توانید آن ها را دریافت کنید و بعد از آن به خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل در شهر مقصدتان بپردازید. اما یکی از نام آشناترین ویزاهایی که در این عرصه وجود دارد ویزای شینگن است، ویزایی که شرایط و ضوابط گوناگونی برای دریافت آن وجود دارد و ما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره شرایط و نحوه دریافت ویزای شینگن خدمتتان اطلاعات لازم و کافی را بدهیم. بعلاوه اگر شما خوانندگان و همراهان عزیز اطلاعات بروزتر و کاملتری را درباره این مهم دارید ممنون می شویم که آن ها را با ما در میان بگذارید.

همه آنچه که ضروری است درباره ویزای شینگن بدانید!

تاریخچه ویزای شینگن

در سال 1985 توافقنامه ای به نام شینگن میان پنج کشور از ده کشوری که عضو اتحادیه اروپا بودند نیز به امضا رسید. البته رسیدن به توافقی میان تمامی اعضای اتحادیه برای حذف کنترل های مرزی غیرممکن بود، به همین علت شینگن ابتدا خارج از اتحادیه ی اروپا صورت گرفت؛ پس از گذشت 5 سال و کشمکش هایی که بر سر این توافقنامه وجود داشت نیز پیمان شینگن با طرح حذف مرزهای درونی و سیاست دوسویه صدور ویزا به برنامه ی اتحادیه افزوده شد. این توافق قوانین نوی به همراه داشت که کاملا متضاد با قوانین موجود در اتحادیه اروپا تا آن موقع بود. در سال 1957 حوزه شینگن به صورت پراکنده در روستایی به همین نام (شینگن) در لوکزامبورگ نیز برگرفته شد و در همان جا هم به امضا رسید. با افزایش بیش از پیش تعداد کشورهایی که به حوزه شینگن وارد می شدند، مانند کشورهایی که در حال حاضر نیز برای ملحق شدن به حوزه شینگن کاندید می شوند، این توافقنامه و معاهدات مربوط به آن در قوانین اتحادیه اروپا گنجانده شده و سریعا در سال 1999 به اجرا در آمد.

توافقنامه شینگن معایبی هم داشت که مربوط به کنترل شدید مرزهای خارجی مشترک با کشورهای غیر اروپایی شد و در نتیجه آن کاهشی در میان کشورهای حوزه شینگن و نداشتن حقی در اصلاحات یا قانون گذاری در قانون اروپا در صورت عدم عضویت در این پیمان است. تحت توافقنامه شینگن، سفر از یکی از کشورهای عضو توافقنامه به دیگر کشورهای عضو بدون پاسپورت و کنترل مهاجرتی و یا هرگونه کاغذبازی های مرسوم اداری انجام می شود. البته حوزه شینگن و اتحادیه اروپا دو حوزه کاملا متفاوت هستند و نباید آن ها را یکسان بدانیم.

حوزه شینگن از 22 کشور عضو اتحادیه اروپا و بعلاوه چهار کشور عضو اتحادیه تجارت آزاد اروپا که از ده واردنماینده تجاری در نه کشور اروپایی که شامل اتریش، بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا، سوییس و بریتانیا می شود نیز تشکیل شده است. اتحادیه EFTA به صورت غیررسمی در سال 1987 به وسیله بعضی از وارد نماینده های بزرگ تر و سابق تشکیل شد و در سال 1990 این اتحادیه به رسمیّت شناخته شد. اتحادیه EFTA در هلند مستقر بوده و دارای نشریه ا ی با عنوان Dutch Articles of Association است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا

اتریش (1995)، بلژیک (1952)، بلغارستان (2007)، کرواسی (2013)، قبرس (2004)، جمهوری چک (2004)، دانمارک (1973)، استونی (2004)، فنلاند (1995)، فرانسه (1952)، آلمان (1952) ، یونان (1981) ، مجارستان (2004)، ایرلند (1973)، ایتالیا (1952)، لتونی (2004)، لیتوانی (2004)، لوکزامبرگ (1952)، مالتا (2004)، هلند (1952)، لهستان (2004)، پرتغال (1986)، رومانی (2007)، اسلوواکی (2004)، اسلوونی (2004)، اسپانیا (1986)، سوئد (1995)، بریتانیا (1973)

کشورهای کاندید برای عضویت در اتحادیه اروپا

ایسلند، مونته نگرو، صربستان، جمهوری سابق یوگوسلاوی مقدونیه، ترکیه ، آلبانی

انواع ویزاهای شینگن

ویزای اتحادیه شینگن | Uniform Schengen Visas

زمانی که شما ویزای شینگن را دریافت می کنید هر 6 ماه یکبار می توانید به مدت حداکثر 90 روز به کشورهای عضو اتحادیه شینگن سفر کنید. با توجه به کشورهایی که در بالا اشاره کردیم عضو اتحادیه اروپا و حوزه شینگن هستند برای سفر می توانید یکی از انواع ویزای A، B یا C را متناسب با سفری که می خواهید داشته باشید، دریافت کنید.

  • ویزای نوع A

یکی از انواع ویزای شینگن، نوع A است که به آن ویزای ترانزیت فرودگاهی گفته می شود و دریافت آن به شما اجازه می دهد تا در یکی از فرودگاه های محدوده شینگن پرواز خودتان را تعویض کنید و به کشوری خارج از محدوده شینگن نیز سفر کنید. به همراه داشتن این ویزا تنها برای استفاده از فرودگاه های محدوده شینگن معتبر است.

  • ویزای نوع B

از دیگر انواع ویزای شینگن، نوع B است که به آن ویزای ترانزیتی گفته می شود و با داشتن آن به شما اجازه داده می شود که برای مدت زمانی حداکثر 5 روز از خاک کشوری در ناحیه شینگن عبور کنید.

  • ویزای نوع C

نوعی ویزای دیگر از ویزای شینگن وجود دارد در نوع C که آن برای ویزا کوتاه مدت استفاده می شود و در زمان دریافت آن مشخص می شود که شما تا چه حد اجازه اقامت در کشور مقصد را دارا می باشد. دریافت نمایندگان ویزای C بسته به هدف و شرایط سفر خود یکی از 3 نوع ویزا را دریافت می نمایند:

شرایط دریافت ویزای شینگن مولتی

به جز مدارکی که برای گرفتن ویزای عادی باید به سفارتخانه ها تحویل بدهید، اگر قصد گرفتن ویزای شینگن مولتی را دارید، باید مدارک زیر را نیز برای سفارتخانه ها آماده کنید. در واقع در بیشتر سایت های مربوط به گرفتن ویزای کشورهای مختلف، شرایط اخذ ویزای شینگن مولتی عنوان نشده است و مواردی که در زیر عنوان می شود تنها از روی تجربه افرادی بیان می شود که اقدام به گرفتن این نوع از ویزای شینگن نموده اند.

  • داشتن ویزای قبلی شینگن که مدت زمان زیادی از آن نگذشته باشد.
  • دعوت نامه معتبر
  • داشتن گردش اقتصادی مناسب
  • ارائه ترجمه سابقه بیمه تأمین اجتماعی قوی
  • تعداد ویزای بالا از سایر کشورها در گذرنامه (سفارتخانه های شینگن شما را به عنوان مسافر پرتردد تشخیص خواهد داد)

در هنگام تکمیل فرم درخواست ویزای شینگن مولتی موارد زیر را در نظر بگیرید:

در بند 24 فرم در خواست برای گزینه تعداد ورود به آن کشور، 3 گزینه در نظر گرفته شده است که با انتخاب هر کدام از آن ها، یک نوع ویزای شینگن به شما تعلق می گیرد. اگر گزینه single را انتخاب کنید، تنها یک بار حق ورود دارید. اگر گزینه Two را انتخاب کنید، حق 2 بار ورود آن کشور را خواهید داشت. با انتخاب گزینه Multiple entries حق ورود چندین باره به آن کشور را دارید.

ویزای اعتبار محدود منطقه ای | VLT

یکی دیگر از انواع ویزای شینگن شامل ویزای اعتبار محدود منطقه ای (VLT) نیز می شود. در این نوع ویزا شما اجازه دارید تا تنها به همان کشوری که از آن ویزا دریافت نموده اید یا چند کشور دیگر ناحیه شینگن که در زمان اخذ ویزا مشخص شده سفر کنید. این ویزا تحت شرایطی خاص صادر می شود، به طور مثال برای دلایل انسان محبت آمیز یا مواردی که در شرایط اضطراری اتفاق می افتد. این نوع ویزا بیشتر به پناهندگانی تعلق می گیرد که بدون مدارک معتبر وارد ناحیه شینگن شده اند.

ویزای ملی | National Visas

دیگر ویزای شینگن ویزای ملی است که از آن با عنوان ویزای نوع D یاد می شود و برای کسانی است که در مدت زمان مشخص می خواهند در ناحیه شینگن اقامت داشته باشند، که این افراد شامل دانشجویان یا تجار می شود. ویزای نوع D هم می تواند یک بار ورود باشد. ویزای یک بار ورود نوع D برای کسانی صادر می شود که به دلایل مشخص مانند خدمات درمانی قصد اقامت محدود برای دوره ای مشخص شده در یکی از کشورهای عضو ناحیه شینگن را دارند و پس از آن به کشور خود باز می گردند. شما در اختیار داشتن ویزای چند بار ورود نوع D این امکان را دارید که بدون احتیاج به اخذ ویزا مجدد به تمامی کشورهای ناحیه شینگن بدون محدودیت سفر کنید. به منظور دریافت ویزای شینگن باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • دانشجویان بین المللی که برای انجام پروژه های تحقیقاتی مدتی مشخص کمتر از یک سال به ناحیه شینگن سفر می نمایند.
  • دانشجویان بین المللی که قصد ادامه تحصیل در یکی از دوره های تحصیلی کشورهای حوزه شینگن را دارند نیز به این گروه از افراد ویزای یکساله نیز اعطا می شود.
  • کار علمی و آموزشی در یک مرکز تحقیقاتی یا موسسه معتبر در هر یک از کشورهای اتحادیه شینگن، با توجه به آنالیز سوابق فرد و اعضای خانواده اش این ویزا صادر می شود.
  • متخصصانی که باهدف به اشتراک گذاشتن تخصص خود به ناحیه شینگن سفر می نمایند. هنرمندان، ورزشکاران یا هر حرفه تخصصی دیگری در این گروه قرار می گیرند.
  • موارد اضطراری که فرد به علت شرایط پزشکی برای مدت مشخصی قادر به ترک ناحیه شینگن نباشد.

مدارک لازم برای دریافت ویزای شینگن

1- فرم تکمیل شده درخواست ویزا اولین مورد است. به طور کلی اولین مرحله برای اخذ ویزای هر کشور تکمیل فرم درخواست ویزا آن است. (توجه داشته باشید که این فرم را باید از سفارت مربوطه دریافت کنید).

2- همراه داشتن اصل گذرنامه با امضاء و گذرنامه های قبلی، بعلاوه گذرنامه باید تا حداقل 6 ماه پس از درخواست ویزا، اعتبار داشته باشد.

3- عکس پرسنلی رنگی تمام رخ با زمینه سفید که باید با ظاهر وقت صاحب عکس هم خوانی داشته و نو باشد.

4- مدارک شغلی رسمی مانند جواز کسب، روزنامه شغلی، فیش حقوقی و گواهی اشتغال به کار یا تحصیل ضروری است. بعلاوه، اسناد ملکی شخص متقاضی و منابع اقتصادی وی همراه با گردش حساب رسمی مورد احتیاج خواهد بود. نکته: لازم به اشاره است که این مدارک باید همراه با ترجمه رسمی به سفارت ارائه شود.

5- برگه رزرو بلیط هواپیما و همینطور چارتر رزرو هتل را همراه داشته باشید.

6- متقاضیان ویزا باید برای کل مدت زمان سفر بیمه مسافرتی فردی یا جمعی داشته باشند.

7- همراه داشتن برگه تاییدیه رزرو هتل یا اصل دعوت نامه ای که شخص دعوت نماینده از کشور مقصد برای متقاضی فرستاده است.

چه کشورهایی راحت تر ویزای شینگن می دهند؟

اصولا کشورهای گردشگر پذیری مثل فرانسه، اتریش، هلند و آلمان، راحت تر به ایرانی ها ویزا می دهند و بر عکس کشورهای اروپای شرقی مانند مجارستان، سخت تر ویزا می دهند. بر اساس آماری که از اکونومیست در سال 2011 منتشر شد، کشور فرانسه، بیشترین ویزای شینگن را در اختیار متقاضیانش قرار داده است.

منبع: الی گشت

به "همه آنچه که ضروری است درباره ویزای شینگن بدانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه که ضروری است درباره ویزای شینگن بدانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید