هیچ نورچشمی در فدراسیون اسکی نداریم، بودجه را چند برابر کردیم

به گزارش وبلاگ عکس 94، خبرنگاران - گروه ورزشی: سید عبدی افتخاری درحالی ماه های پایانی دوران چهار ساله اش در فدراسیون اسکی را سپری می نماید که به گفته خودش توانسته در این مدت فدراسیون را از نظر اقتصادی به شرایط مطلوبی برساند.

هیچ نورچشمی در فدراسیون اسکی نداریم، بودجه را چند برابر کردیم

وی که 28 سال سابقه مدیریت در بخش های مختلف ورزش ایران را دارد، خود را تابع وزارت ورزش برای حضور در انتخابات دوره آینده می داند.

افتخاری که به گزارش گروه ورزشی مهر در مورد شرایط اسکی نقد داشت، با حضور در این خبرگزاری به ابهامات و سوالات مطرح شده در این گزارش پاسخ داد و از عملکردش در فدراسیون اسکی دفاع کرد.

* وبلاگ عکس 94: اولین انتقادی که مطرح کردیم در مورد فصل کم رمق اسکی بود اما ظاهراً شما آن را قبول ندارید؟

- عبدی افتخاری: طبیعتاً نباید بپذیرم چرا که تنها فصلی در تاریخ اسکی بود که ما فروردین و اردیبهشت هم تمرین کردیم. تنها فصلی بود که دکتر علی نژاد و دکتر بهرامی در کنار ملی پوشان ما تمرینات بدنسازی ارائه کردند. پس از این حیث اصلاً فصل بی رمق و سیاهی نبود.

* تنها فصلی هم بود که اسکی به علت کرونا در اسفند تعطیل شد و بی رمقی بیشتر ناشی از این تعطیلی اجباری بود!

- کرونا کل جهان را تعطیل کرد و مختص اسکی ما نیست. این فصل از اسکی تنها فصلی بود که جوانان ما طی دو مرحله به اردوهای خارجی شیلی و اتریش رفتند. تنها سالی بود که تیم جوانان به سوئیس رفتند. قبلاً یک مرحله صورت می گرفت اما سال گذشته از ابتدای فصل برنامه ریزی خوبی صورت گرفت. اسکی زمانی اسکی می گردد که فصل این رشته 12 ماه یا حداقل 10 ماه گردد. تا زمانی که فصل 10 ماهه نداشته باشیم نمی توانیم منتظر شق القمر باشیم. با چهار ماه، پنج ماه بچه های ما در اسکی نخبه جهان نمی شوند.

شاید به صورت مقطعی بتوانیم قهرمان پروری کنیم و نخبه هایی بیایند. مربیان خارجی قبلاً نسلی را برای ما آماده کردند. الان آن نسل بالای 30 سال رسیده اند.

تیم های بزرگسال را هم علی رغم اینکه فصل قبلی برنامه نداشتیم اما برنامه هایشان را مدیریت کردیم. فصل شیرینی برای ما بود. پیست توچال بعد از یک دهه اوایل آبان مهیای استفاده شد.

* ولی به عقیده بسیاری از کارشناسان پیست اسکی توچال به دلیل ارتفاع بسیار زیاد شرایط مطلوبی برای تمرین ملی پوشان ندارد!

- این شرایط برای جوان 16 ساله ما نامطلوب نیست. این درست است که بالاترین ارتفاع تمام پیست های ما 3600 متر است ولی در توچال اختلاف ارتفاع از 3600 متر آغاز می گردد اما وقتی ملی پوشان ما عادت به تمرین در قله دیزین را دارند اختلاف ارتفاع با توچال نگران نماینده نیست. مگر در کشور ما همه کارشناسان هم نظر هستند؟ در جهان هم نظرها یکی نیست.

* نتایج اسکی (البته در سال گذشته به ویژه در المپیک زمستانی جوانان) راضی نماینده بود؟

- سال گذشته سال جوانان بود و تمرکز فدراسیون بر روی این بخش بود، فروردین و اردیبهشت روی برف تمرین کردند. بعد از دوره های بدنسازی، اعزام های برون مرزی شیلی برای رهام و اتریش برای حسام را در دستور کار داشتیم.

برای المپیک جوانان نیز در توچال انتخابی برگزار کردیم. این جوانان به تازگی در حال تجربه اسکی قهرمانی هستند. ما می دانیم که خیلی نباید روی نتیجه گیری اسکی بازی که به تازگی پوئن فیز (امتیاز جهانی) گرفته و در رقابتهای مختلف حضور پیدا می نماید تمرکز کرد. در گذشته در بخش جوانان اسکی بازان پیروز و نخبه ای مثل نیما بها داشتیم که بسیار پخته بودند ولی به عنوان مثال اسکی باز جوان ما مثل آرتمیس حسینی تازه وارد این فضا شده است و ما اجازه می دهیم تا فشار نتیجه خواهی بر او وارد نگردد.

المپیک شرایط خاص خودش را دارد. استرس ورزشکاران خیلی زیاد است و عملکردشان متفاوت است. این معطوف به جوان ترها نمی گردد. در المپیک زمستانی پیونگ چانگ نیز فروغ عباسی اسکی باز خوب و باتجربه تیم ملی در ابتدا بعد از عبور از 5 دروازه ادامه کار برایش سخت می شد اما در پایان دیدیم که 11 ثانیه هم رکورد خودش را جابه جا کرد.

* پس این موضوع را قبول دارید که نتایج المپیک جوانان این دوره از دو دوره قبل ضعیف تر بود؟

-به عنوان مثال بحث یک نخبه مثل نیما بها است. باید ببینیم چه شرایطی برای نیما بها بوده است و چه شرایطی برای اسکی بازی مثل رهام؟ اسکی ما نخبه پروری بوده است. چه شرایطی برای ورزشکاران فراهم شده است. مگر برای نتیجه قهرمانی باید یک شاخص را بسنجیم. اگر می خواهیم نتیجه بگیریم، مربی مهم است، تغذیه مهم است، امکانات فدراسیون مهم است. ما برای تجهیزات ورزشکاران مشکل داشتیم. فاکتورهای زیادی در کسب نتیجه مهم هستند ولی باید به این جوان های آینده دار فرصت داد. آنها به تازگی وارد فضای چنین مسابقات بزرگی شده اند.

* شما در کوشش برای افزایش اعتبارات سازمانها به فدراسیون اسکی پیروز عمل کردید، در این باره شرح می دهید؟

- من اسکی را با دو میلیارد و صد میلیون تومان بدهی تحویل گرفتم و آن را تسویه کردم. بودجه سالانه فدراسیون 700 میلیون بوده است. پس از آن امور جاری و اعزام سال های 95-96 و 97 بدون وقفه انجام شد. اعتبار 700 میلیونی وزارت ورزش و جوانان به دو میلیارد رسید و اعتبار 150 میلیونی کمیته ملی المپیک نیز به یک میلیارد رسید. بودجه ما در فدراسیون جهانی اسکی 700 میلیون بود که آن را به سه میلیارد و نیم رساندیم. اینها کارنامه کار شخصی مدیریتی من است و همواره با تمام توان برای آن کوشش کردم.

* در بحث انتخابی توچال ایراداتی وارد است مثل اینکه چرا با تنها یک مسابقه مسافر المپیک معین شد و آیا این انتخاب عادلانه بود؟

- انتخابی تیم ملی به بهترین و عادلانه ترین شکل برگزار گردید. در حالی که پسر برادر باقر و صادق کلهر مربیان تیم ملی نیز در تیم اسکی می کرد اما رهام صبا در فاصله ای نزدیک پیروز شد به عنوان نماینده المپیک معرفی گردد. اگر سر سوزن حق کشی وجود داشت قطعاً مربیان تیم ملی به آن اعتراض می کردند. من پدر این ورزشکاران هستم و قطعاً خودم حساسیت بسیار بالایی روی این موضوع دارم.

-آیا درست بود که تنها با یک انتخابی نماینده منتخب معرفی گردد؟

- ما زمانی نداشتیم.

-این امکان وجود نداشت که در بخش مردان اسم چند نفر را اعلام نموده و برای چند نفر ویزا بگیریم تا در چند مسابقه دیگر عادلانه ترین تصمیم گرفته گردد؟

- خیر این امکان نبود. لیست المپیک 36 روز قبل از آن بسته می گردد.

-ولی در رقابتهای بین المللی ترکیه که کمی بعد برگزار گردید حسام نتیجه بهتری از رهام گرفت و این موضوع رسانه ای نشد!

- درست است ولی 5 روز قبل از اینکه ملی پوشان به ترکیه بروند اسامی اسکی بازان نهایی شده بود. المپیک هیچ ارتباطی به فدراسیون ندارد و تمام کارها را کمیته ملی المپیک انجام می دهد. معتقدم تنها سالی بود که هیچ حقی ناحق نشد. فضای رقابتی نزدیک و دلچسب بود اما حق کشی نشد. اتفاقات خوبی در اسکی در حال رخ دادن است. قبلاً به شهرستانی ها بها داده نمی شد اما الان مورد حمایت هستند و حرف برای گفتن دارند. این اتفاق محصول دوره ماست. خوشبختانه شرایط طوری شده است که اسکی انحصاری نیست. اسکی بازان غیر بومی هم پایاپای کوشش می نمایند و همه در کنار هم در تیم ملی حضور دارند.

* در مورد کادر فنی، شما حمایت ویژه ای از یک مربی خاص می کنید و این موضوع اعتراضاتی را در پی داشته است.

- ما هیچ مربی خاصی نداریم. اگر منظور سمیرا زرگری است وی یک مربی مثل سایر مربیان تیم ملی است. اگر او مدرسه اسکی دارد ما استقبال می کنیم تا چندین نفر مدرسه اسکی راه بیاندازند و رقابت بیشتر هم گردد. هیچکس نورچشمی ما نیست. ما باید کوشش کنیم تا مربیان تیم ملی مان را تقویت کنیم. من حتی چند مربی جوان را مختص حمایت از ورزشکاران مستعد استانی گذاشته ام و تنها دغدغه ما پیشرفت اسکی است. اگر ما در تهران 20 مدرسه اسکی راه بیندازیم همه می آیند. هیچ کسی در فدراسیون ما نورچشمی نیست. ما باید کوشش کنیم زرگری را تقویت کنیم، بقیه را هم همینطور تا مدارس اسکی تقویت گردد.

* در مورد بازیکنان سابق، محمد کیادربندسری پرافتخارترین اسکی باز ایران پس از اتفاقی که به عقیده کارشناسان منجر به تبانی در دیزین شد از فضای تیم ملی دور شد؟

- کیادربندسری و علیداد در المپیک با هم درگیر شدند. من نبودم. اگر بودم همان شب هر دو را از کمپ بیرون می کردم. به خاطر جمله ای که در مورد اسکی گفته شده است. در این درگیری علیداد مقصر است چون مربی است. کیادربندسری یکسال به ما فشار آورد و در نهایت علیداد کنار رفت و مربی بعدی آمد اما نتوانست با او هم کار کند. در اتفاقی در دیزین افتاد که قبلاً بارها و بارها اتفاق افتاده بود. حتی بخشی از پوین فیز اسکی بازان ما همچون محمد کیادربندسری و حسین ساوه شمشکی در اسکی به همین روش زیاد شده است.

* درست است ولی آنها پوئن فیز خود را از اسکی بازان خارجی دریافتد نه اینکه هم تیمی شأن این کار را کند!

- انتخابی دیزین هیچ تأثیری در انتخاب نفر برتر نداشت و خود محمد کیادربندسری هم این را می دانست. وی ورزشکار خوب و توانمند تیم ملی است اما در رقابتهای شیراز مسابقه نداد. در حالی که می توانست مسابقه بدهد. من خیلی از محمد دفاع کردم. خواهر محمد در حال حاضر نایب رئیس بانوان فدراسیون اسکی است و در تمام جلسات فنی و تخصصی فدراسیون حضور دارد و نظر می دهد. ایشان امین من هست و قابل احترام. با این شرایط چرا باید محمد وارد تنش گردد.

شب قبل از اعزام که همه بودند گفتم فدراسیون مسئله ای ندارد و برو از مربی ات عذرخواهی کن و فقط بگو مخلص آقا باقر ولی قبول نکرد و گفت من به سوئد می روم! اما ما نگذاشتیم برود.

حسین ساوه شمشکی و محمد کیادربندسری روی چشم من جا دارند و دور تا دور جهان را هم بزنند آخرش ما کنار هم خواهیم بود. محمد کیادربندسری اگر با من نیز صحبت نمی نماید با خواهرش که نایب رئیس فدراسیون است صحبت کند و مشکلش را حل نماید. خواهرش نایب رئیس فدراسیون است، رئیس فدراسیون هوایش را دارد و خانواده اسکی دوستش دارد اما او کناره گیری نموده است.

* برگردیم به تیم ملی، پس از المپیک جوانان هیچ تجزیه و تحلیلی در مورد نتایج نداشتید؟

- جلسات در این خصوص بارها برگزار گردید. مرتب عملکرد و نتایج را تجزیه و تحلیل کردیم و همانجا نیز در جلسات متعدد بحث و گفتگو داشتیم. به این مسائل اهمیت ویژه ای می دهیم.

* ولی این جلسات خروجی نداشت، آیا کادر فنی تیم ملی هیچ وقت تغییر نمی نماید؟

-در حال حاضر بهترین کادر فنی موجود همین نفراتی هستند که وجود دارند به عنوان مثال در این شرایط چه کسی را بهتر از سمیرا زرگری داشتیم؟ همه ایرادها و اشکالاتی که داشتیم را آنالیز کردیم.

* مگر فاطمه کیادربندسری در تیم ملی خوب نتیجه نمی گرفت که وی را تغییر دادید؟

- من به نایب رئیس نیاز داشتم و کیادربندسری بهترین گزینه بود. ما کسی را برنداشتم و فقط پست ها تغییر کرد. من 20 سال است که با این جماعت زندگی می کنم. اگر عاشق و دیوانه اسکی نبودم این کلاه سرم نمی رفت. الان آمده ام و آبرویم را گذاشته ام و باید اسکی را به جایی برسانم.

* این باور در بعضی به وجود آمده است که کادر فنی با کمیته اقتصادی اشتباه گرفته شده است و حمایت اقتصادی از سوی کادر فنی نسبت به ملی پوشان و تیم ملی باعث بقای آنها شده است؟

- قسم می خورم که زرگری ریالی برای فدراسیون هزینه ننموده است. مگر فدراسیون لنگ چند دست کاپشن است؟ ما سالی 5 میلیارد پول به اسکی می آوریم. رئیس کمیته اسکی آلپاین فرهاد مهرآیین اینکه در طی دو سال کلاً 400 میلیون به اسکی تزریق نموده است، پس این صحبت ها درست نیست. هدف ما این است که دروازه ها را به سمت اسپانسرها باز کنیم و همه بیایند.

* پس چرا اسم یک مدرسه اسکی خاص روی کاپشن تیم ملی است؟

- ما از حضور همه مدارس اسکی حمایت می کنیم. کدام مدرسه اسکی مثل این مدرسه اسکی پیروز شده است قهرمان بسازد و مجوز رسمی این چنینی بگیرد؟ جهان در حال حاضر بر مبنای باشگاه داری می چرخد. کدام مدرسه اسکی را می شناسید که در دربندسر این چنین جامع و کامل باشد. سه سال است من درگیر این موضوع هستم که در دیزین یک مدرسه اسکی راه بیفتد. کدام مدرسه اسکی از ابتدا تا پایانی فصل هفته ای 4 روز با مربیانش کار می نماید؟ مربیان جوان و دلسوز ما باید تقویت شوند.

* در بحث استعدادیابی خروجی وجود دارد یا تنها به صورت یک شوی نمایشی است؟

- استعدادیابی سه سال پیش آغاز شد و استان ها بعد از دو دهه تجهیزات به دست آوردند. ما بالغ بر 200 ست اسکی به استان ها دادیم. مربیان توانمندی در استان ها آموزش دیدند. برنامه هایی نیز داشتیم که به علت کرونا لغو شد وگرنه با برگزاری جشنواره های مختلف استانی پربارترین سال استعدادیابی را داشتیم. آیا برگزاری المپیاد استعدادهای برتر کشور با این حجم از اسکی بازان نمایشی است؟ این پروژه سرمایه کشور است و همه استان ها باید بیایند.

ما معتقدیم ورزشکار 30 سال به بالا دیگر استعداد نیست تجربه است. ای کاش همه این عزیزان مدرسه اسکی بزنند و نسل نوجوان و جوان را آموزش بدهند و تجربیات خود را منتقل نمایند و بعد هم بیایند پایشان را بگذارند روی چشم رئیس فدراسیون. همه دوستان باید بر اساس قانون و مقررات پیش بروند.

بنشینید پای صحبت های استان ها. ببینید در این سه سال من چه نموده ام. با خیلی از رؤسای هیات ها و مدیران کل جلسه گذاشته ام و کارهای خوبی انجام داده ایم. چرا کارهای خوب ما دیده نمی گردد. تمام آدم هایی که در اسکی ادعا داشتند را دعوت به همکاری کردم. حجم کمیته های فدراسیون را هم گسترش دادیم تا از همه تفکرات استفاده کنیم. اتاق های فکر متعددی را تشکیل دادیم. هرکسی فکری دارد عملیاتی ارائه دهد ما در خدمت هستیم.

* در مورد دیزین و پس دادن آن می گوئید؟

- هیچکس پیست را از ما نگرفت. وظیفه فدراسیون پیست داری نیست. فدراسیون متولی پیست نیست. قرار بود ما هم دیزین را به یک پیمانکار بدهیم ولی پیمانکار واجد شرایط پیدا نکردیم و مجبور شدیم خودمان کار را در دست بگیریم. کار بسیار سختی بود و نگهداری دیزین با عوامل 150 نفری سخت بود.

* آیا دریافت دیزین از ابتدا تصمیم اشتباهی نبود؟

- اگر نمی گرفتیم احتمال داشت دیزین فصل قبلی تعطیل باشد. اصرار شرکت توسعه و تجهیز بود که ما ورود کنیم و البته ما نیز قصد داشتیم کار را به پیمانکار واگذار کنیم که فرد توانمند و واجد شرایط پیدا نکردیم و به جمع بندی هایی نرسیدیم. آنالیز کنید شرایط سال جاری دیزین را. حقوق همه به موقع پرداخت شد و هیچ مسئله ای نداشتیم. پس از شیوع کرونا ادامه کار به صلاح نبود و درخواست فسخ دادیم. اگر کرونا نبود تا سه ماه دیگر نیز می شد از دیزین بهره برداری کرد. شرکت توسعه و تجهیز نیز موضوع را پذیرفت و قرارداد فسخ شد. حالا دیگر شرکت فرصت دارد تا به بهترین شکل دیزین را واگذار کند. فدراسیون اسکی به دنبال این است که دیزین تعطیل نگردد.

* یعنی فدراسیون اسکی دیگر قبول نمی نماید دیزین را مدیریت کند؟

- اگر دیزین بدون اجازه به فدراسیون واگذار گردد معقول است اما در غیر این صورت خیر. اما اگر بخواهد 5 میلیارد تومان اجاره بدهیم اصلاً مناسب نیست. سود که برای فدراسیون نداشت هیچ، ضرر هم نموده ایم.

* در انتخابات آینده فدراسیون اسکی شرکت می کنید؟

- من تابع تصمیم وزارت ورزش و جوانان هستم. کارمند وزارتم و از بدو ورودم تابع تصمیمات وزارتخانه بودم. هیچ منع قانونی نیز برای شرکت در انتخابات ندارم.

* آیا این درست است که لازمه ریاست در اسکی حمایت عیسی ساوه شمشکی از کاندیدای انتخابات است؟

- کسوت و تجربه حاج عیسی یاری زیادی به اسکی می نماید. از بدو مسئولیت من تا امروز حتی در یک مورد هم ایشان دخالتی در کار من نداشته است و تا من سوالی ننموده ام یا خواسته ای نداشتم یک قدم هم ورود ننموده است. ایشان نایب رئیس کنفدراسیون اسکی آسیا و محترم و سرشار از تجربه های مفید برای اسکی است.

* بعضی می گویند پسر ایشان بهرام ساوه شمشکی به عنوان دبیر به شما تحمیل شد؟

- از روز اولی که من به فدراسیون آمدم بهرام ساوه شمشکی دبیر بود. وقتی مدیری به دنبال انتصاب است 20 شاخصه را در نظر می گیرد و معتقدم جمعی که در طول 4 سال در فدراسیون اسکی کار کردند بالغ بر 80 درصد پیروز بودند و من در انتخاب نیروی انسانی اشتباه نکردم. خیلی از دوستانی که ادعا دارند می توانند قوی تر از بهرام ساوه شمشکی در پست دبیری باشند در شاخصه ها از بهرام پایین تر هستند. شرط همکاری در سیستم صداقت و تعهد و تجربه و دلسوزی است.

* شما با فرد یا گروه خاصی زاویه ندارید؟

- خیر، هرگز. من به همه گفته ام هر کس فکر می نماید می تواند به اسکی یاری کند گوشه ای از کار را بگیرد.

* به عنوان مثال چرا رستم کلهر در مجموعه شما نیست؟

- ما به رستم کلهر بهترین کمیته که برنامه ریزی را بود دادیم. ایشان خودشان از کمیته مورد نظر استعفا دادند. کلهر همین حالا هم قابل احترام است و از نظرات ایشان استفاده می کنیم.

* علیداد ساوه شمشکی و برادران میرهاشمی چطور؟

- قبل از اینکه علیداد ساوه شمشکی برود پیشنهاد حضور در کمیته هایی را به وی دادم. قطعاً از وجود علیداد استفاده می کنیم. خود وی نیز همراهی دارد و مدیریت پیست شمشک را عهده دار بود. علیداد سال ها برای اسکی زحمت کشیده و قابل احترام است. مصطفی میرهاشمی نیز در حال حاضر عضو کمیته فنی است و با هیچ فرد دیگری نیز زاویه نداریم. درهای فدراسیون اسکی به روی همه باز است و مثل همواره از همه می خواهم که به اسکی یاری نمایند و گوشه ای از کار را در دست بگیرند. همه ما باید به رشد و توسعه اسکی کشور یاری کنیم و ان شاالله با همین رویکرد آینده خوبی در انتظار اسکی است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "هیچ نورچشمی در فدراسیون اسکی نداریم، بودجه را چند برابر کردیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیچ نورچشمی در فدراسیون اسکی نداریم، بودجه را چند برابر کردیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید