گنجینه ای از خواص روغن کنجد (از سلامت مو تا لاغری)

به گزارش وبلاگ عکس 94، روغن کنجد، این مایع طلایی رنگ با عطر و طعمی دلنشین، از دیرباز در فرهنگ ها و تمدن های مختلف جایگاهی ویژه داشته است. امروزه این روغن نه تنها به عنوان یک چاشنی خوشمزه در آشپزی، بلکه به عنوان یک داروی گیاهی و محصول مراقبتی از پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب از خبرنگاران مگ به آنالیز خواص روغن کنجد برای سلامتی و زیبایی بپردازیم پس تا خاتمه همراه ما بمانید.

گنجینه ای از خواص روغن کنجد (از سلامت مو تا لاغری)

11 مورد از خواص روغن کنجد

خواص روغن کنجد بسیار زیاد است، در ادامه ما سعی کردیم چند مورد از شاخص ترین خواص این روغن سالم و جادویی را با شما به اشتراک بگذاریم:

1. خواص آنتی اکسیدانی روغن کنجد

در دنیایِ پر از خطرِ امروز، سلامتیِ خود را با سپرِ قدرتمندِ روغن کنجد حفظ کنید. این روغنِ شگفت انگیز، سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند سزامول و سزامینول است که با خنثی کردنِ رادیکال های آزاد، از سلول هایِ بدنتان در برابرِ آسیب هایِ مختلف محافظت می نمایند. این خاصیت، روغن کنجد را به یک مبارز قدرتمند در برابر بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری های قلبی و آلزایمر تبدیل می نماید.

2. روغن کنجد، راز سلامت قلب

دانه های کنجد، رازِ سلامتیِ قلبتان را در خود دارند. روغنِ این دانه هایِ کوچک، سرشار از اسیدهای چربِ غیراشباع، به خصوص اسید چربِ لینولئیک است. این اسیدهای چربِ دوستدارِ قلب، با کاهشِ کلسترولِ بدِ (LDL) و افزایشِ کلسترولِ خوبِ (HDL)، خطرِ ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را به طرزِ چشمگیری کاهش می دهند.

3. روغن کنجد و سلامت استخوان ها

استخوان های قوی و سالم، ضامن سلامتی و شادابی در طول زندگی خصوصا در سنین میان سالی و کهن سالی هستند. یکی از مزایایی که روغن کنجد دارد، یاری به تقویت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان است.

روغن کنجد منبعی غنی از مس است که برای سلامت استخوان ها لازم است. مس به تشکیل کلاژن، پروتئینی که استخوان ها را به هم متصل می نماید، یاری می نماید. بعلاوه، روغن کنجد حاوی منیزیم است که به جذب کلسیم، ماده معدنی اصلی استخوان ها، یاری می نماید.

4. پیشگیری از سرطان با مصرف روغن کنجد

یکی دیگر از خواص روغن کنجد این است که به عنوان یک سپر دفاعی طبیعی در برابر سرطان، این بلای خانمان سوز شناخته می گردد.

آنتی اکسیدان های موجود در روغن کنجد، مانند سزامول، می توانند به جلوگیری از رشد سلول های سرطانی یاری نمایند. مطالعات نشان داده اند که روغن کنجد ممکن است در پیشگیری از انواع مختلف سرطان، از جمله سرطان پستان، پروستات و روده بزرگ موثر باشد.

5. خواص روغن کنجد برای پوست

روغن کنجد، با دارا بودن خواص معجزه آسا، به عنوان یک اکسیر طبیعی برای جوانسازی پوست و درمان مسائل پوستی شناخته می گردد.

این روغن سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب مفید مانند اسید چرب لینولئیک و اسید چرب اولئیک است. این مواد مغذی، به مرطوب شدن پوست و جلوگیری از خشکی پوست یاری می نمایند.

E موجود در روغن کنجد، بعلاوه یک آنتی اکسیدان قوی است که با خنثی کردن رادیکال های آزاد، از پیری زودرس پوست و ایجاد چین و چروک جلوگیری می نماید. خواص ضدالتهابی این روغن نیز می تواند به درمان آکنه، اگزما و سایر مسائل پوستی یاری کند.

6. از آسیب رساندن آفتاب به پوست جلوگیری می نماید

یک مطالعه در سال 2018 به وسیله دانشگاه ایالتی کالیفرنیا نشان داده است که استفاده از روغن کنجد به صورت موضعی روی پوست می تواند به محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) یاری کند.

روغن کنجد می تواند تا 30 درصد در برابر اشعه UV مقاومت کند، در حالی که روغن های دیگر فقط تا 20 درصد مقاومت می نمایند.

برای بهره بردن از خواص بی نهایت این روغن شگفت انگیز هرچه سریع تر با برترین قیمت از سوپرمارکت وبلاگ عکس 94 آن را تهیه کنید.

7. خواص روغن کنجد برای مو

موهای زیبا و پرپشت، آرزوی همه است. یکی از خواص روغن کنجد، یاری به تحقق این آرزوست.

چگونه روغن کنجد به سلامت موها یاری می نماید؟

  • روغن کنجد سرشار از ویتامین E، ویتامین B، مس، منیزیم، کلسیم، آهن و اسیدهای چرب مفید است. این مواد مغذی، به تقویت ساقه مو و جلوگیری از شنمایندگی موها یاری می نمایند.
  • این روغن با افزایش گردش خون در پوست سر، تغذیه فولیکول های مو را بهبود می بخشد. این امر، به جلوگیری از ریزش مو و تحریک رشد موهای نو یاری می نماید.
  • روغن کنجد بعلاوه دارای خواص ضد قارچی و ضد میکروبی است که می تواند به درمان شوره سر و برطرف خارش پوست سر یاری کند.

    علاوه بر این ها، روغن کنجد با مرطوب کردن موها، به افزایش درخشش و نرمی موها هم یاری می نماید.

8. خواص ضدالتهابی

درد و التهاب، دو دشمن همیشگی سلامتی انسان هستند که می توانند کیفیت زندگی را به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار دهند. روغن کنجد، با دارا بودن خواص ضد التهابی قوی، به عنوان یک راه چاره طبیعی برای کاهش درد و التهاب در مفاصل، عضلات و سایر قسمت های بدن شناخته می گردد. بعلاوه، این روغن می تواند به درمان آرتریت، روماتیسم و سایر بیماری های التهابی یاری کند.

9. تسکین استرس و افسردگی

اگر از اضطراب، افسردگی یا خلق و خوی نامناسب رنج می برید، روغن کنجد می تواند به عنوان یک راه چاره طبیعی به شما یاری کند. مصرف این روغن، انرژی مثبت را به شما هدیه می دهد و خلق و خویتان را به طور چشمگیری تغییر می دهد.

روغن کنجد دارای اسید آمینه ای به نام تیروزین است. تیروزین موجود در روغن کنجد، به طور مستقیم با فعالیت سروتونین در مغز مرتبط است. افزایش سروتونین، به تقویت خلق و خو و کاهش علائم اضطراب و افسردگی یاری می نماید.

10. یاری به کنترل قند خون

کنترلِ قندِ خون، دغدغه یِ همیشگیِ افرادِ دیابتی است. روغنِ کنجد، با خواصِ شگفت انگیزِ خود، می تواند در این مسیر یاریگرِ شما باشد.

در یک مطالعه، موش هایِ دیابتی که به مدتِ 42 روز، 6 درصد روغنِ کنجد در رژیمِ غذاییِ خود داشتند، در مقایسه با موش هایِ دیگر، قندِ خونِ پایین تری را تجربه کردند.

در مطالعه ای دیگر، 46 فردِ مبتلا به دیابتِ نوعِ 2، به مدتِ 90 روز روغنِ کنجد مصرف کردند. این افراد، در مقایسه با گروهِ کنترل، شاهدِ کاهشِ قندِ خونِ ناشتا و هموگلوبینِ A1c (HbA1c) خود بودند. (HbA1c نشانگرِ کنترلِ قندِ خون در بلندمدت است.)

11. خواص روغن کنجد برای لاغری

روغن کنجد به علت دارا بودنِ ترکیباتِ خاص، می تواند در مسیرِ لاغری و تناسبِ اندام نیز یاریگرِ شما باشد. بعضی از این خواص عبارتند از:

1. افزایشِ متابولیسم: اسیدهای چربِ غیراشباعِ موجود در روغنِ کنجد با تحریکِ متابولیسم یا سوخت و سازِ بدن، به چربی سوزی و کالری سوزیِ بیشتر یاری می نماید.

2. کاهشِ اشتها: لیگنین موجود در کنجد، هورمون هایِ اشتها را تنظیم و به کاهشِ میل به غذا یاری می نماید. بنابراین مصرفِ روغنِ کنجد، حسِ سیری را افزایش می دهد و به شما در کنترلِ اشتها و پرهیز از پرخوری یاری می نماید.

3. چربی سوزی: روغنِ کنجد با دارا بودنِ اسیدهایِ چربِ غیراشباع، به چربی سوزی و کاهشِ چربی هایِ ذخیره شده در بدن، به خصوص در ناحیه یِ شکم نیز یاری می نماید.

4. سم زداییِ بدن: آنتی اکسیدان هایِ موجود در روغنِ کنجد با سم زداییِ بدن و دفعِ موادِ زائد، به کبد در عملکردِ بهتر و چربی سوزیِ بیشتر یاری می نماید.

5. عضله سازی: پروتئین هایِ موجود در کنجد، موادِ اولیه یِ عضله سازی را فراهم می نمایند.

نحوه استفاده از روغن کنجد

روغن کنجد را می توان به روش های مختلفی برای بهره مندی از فواید آن برای سلامتی و زیبایی استفاده کرد.

مصرف خوراکی:

  • می توانید روغن کنجد را به سالاد، سس ها، سوپ ها و سایر غذاها اضافه کنید.
  • به عنوان جایگزینی برای روغن های دیگر در پخت و پز بهره ببرید.
  • یک قاشق چای خوری روغن کنجد را به صورت ناشتا میل کنید.
  • از روغن کنجد برای طعم دادن به غذاهای آسیایی مانند مرغ ترش و شیرین یا توفو سرخ شده بهره ببرید.

استفاده موضعی:

  • برای مرطوب کردن پوست، چند قطره روغن کنجد را روی پوست خود ماساژ دهید.
  • برای ماساژ، از روغن کنجد به عنوان یک روغن حامل بهره ببرید.
  • برای درمان خشکی مو، روغن کنجد را به موهای خود ماساژ داده و بگذارید یک شب بماند و سپس صبح بشویید.
  • برای تقویت ناخن ها، روغن کنجد را به ناخن های خود بمالید.
  • برای تسکین درد عضلات و مفاصل، روغن کنجد را روی ناحیه مورد نظر ماساژ دهید.

به طور کلی

روغن کنجد، یک هدیه ارزشمند از طبیعت است که فواید بی شماری را برای سلامتی و زیبایی به ارمغان می آورد. با گنجاندن این روغن در رژیم غذایی خود، گامی بلند برای سلامتی و شادابی خود بردارید.

منابع:

webmd.com

منبع: دیجیکالا مگ

به "گنجینه ای از خواص روغن کنجد (از سلامت مو تا لاغری)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنجینه ای از خواص روغن کنجد (از سلامت مو تا لاغری)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید