12 فرنچایز طولانی تاریخ سینما؛ از جنگ ستارگان تا گودزیلا

به گزارش وبلاگ عکس 94، به طور کلی، فیلم نوعی سرگرمی است که می توانید یکی از بعد از ظهرهای خود را به تماشای آن اختصاص بدهید. چنین فیلمی دو یا شاید هم سه ساعت، اگر یک فیلم حماسی باشد، وقت شما را می گیرد و سپس کار شما با آن فیلم تمام می شود. سریال های تلویزیونی ماجرای متفاوتی دارند؛ آن ها بیشتر به عنوان گونه ای از داستان های بصری در نظر گرفته می شوند که ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا به سرانجام برسند و اگر سریال در حین پخش آن تماشا شود، دنبال کردن و به سرانجام رساندن داستان آن، سال ها طول خواهد کشید. با این وجود فیلم های متعددی وجود دارند که با حضور در مجموعه ای وسیع تر، سنت ها را پشت سر می گذارند. اگرچه برخی از این فرنچایزها هستند که با فاصله زمانی چند ساله یا حتی در فاصله طولانی چند دهه منتشر می شوند.

12 فرنچایز طولانی تاریخ سینما؛ از جنگ ستارگان تا گودزیلا

بسکمک از طولانی ترین مجموعه های سینمایی یا همان فرنچایزها، آن قدر طولانی هستند و شامل فیلم های سینمایی پرشماری می شوند که می توانند با سریال های تلویزیونی رقابت کنند. فرنچایزهایی که در این فهرست حاضر شده اند، از طولانی تا طولانی ترین مرتب شده اند اما لزوماً طولانی ترین مجموعه فیلم های تمام تاریخ سینما نیستند؛ بلکه بهترین فرنچایزهای طولانی هستند. همه این فرنچایزها ویژگی های خاص خود را دارند و مناسب بینندگانی هستند که دوست دارند درون یک داستان طولانی سینمایی خود را غرق کنند. علاوه بر همه این ها، از آنجایی که بسکمک از این مجموعه های فیلم هنوز پایان نیافته اند، تعداد فیلم های موجود در هر یک از این فرنچایزها می تواند در سال ها یا دهه های آینده به طور چشمگیری تغییر کند.

1. جنگ ستارگان (Star Wars)

12 فیلم - از سال 1977 تا 2019

فرنچایز جنگ ستارگان در طی حدود 40 سال 12 فیلم بلند تولید کرده: 3 سه گانه مرتبط با خانواده اسکای واکر، 2 فیلم آنتالوژی لایو اکشن، و یک انیمیشن سینمایی که در سال 2008 منتشر شد. البته این 12 فیلم سینمایی به سختی می توانند همه آن چیزی که جنگ ستارگان هست را نشان بدهند؛ جنگ ستارگان شامل فیلم ها و سریال های تلویزیونی، بازی های کامپیوتری، سریال های انیمیشنی، سریال های لایو اکشن، کمیک، و تعداد زیادی رمان می شود.

جنگ ستارگان یک فرنچایز غول پیکر است و حتی اگر بینندگان فقط روی فیلم های سینمایی آن تمرکز کنند، 12 فیلم سینمایی همچنان یک عدد بسیار بالا به شمار میرود. بدون شک می توان اطمینان داشت که در سال های آینده تعداد فیلم های سینمایی این فرنچایز بیشتر خواهد شد، حال چه درباره خانواده اسکای واکر باشند، چه داستان متفاوت و تازه ای را دنبال کنند. جنگ ستارگان فرنچایزی است که همه درباره اینکه کدام فیلم های آن بهترین هستند، اختلاف نظر دارند و همین امر آن را به یکی از منقاشه برانگیزترین و شاید حتی بحث برانگیزترین فرنچایزهای تمام دوران سینما تبدیل کرده است.

2. گامرا (Gamera)

12 فیلم - از سال 1965 تا 2006

گامرا در مقام یک فرنچایز همیشه در سایه مجموعه فیلم های گودزیلا (Godzilla) قرار گرفته است. در سایه قرار گرفتن گامرا دلایل متعددی دارد؛ نخست آنکه فرنچایز گامرا یک دهه پس از نخستین فیلم گودزیلا تولید شد و به همین دلیل، برخی از مخاطبان دیدگاه بدی نسبت به آن پیدا کردند و گامرا را به عنوان یک فرنچایز مقلد شناختند. به غیر از این، گامرا تعداد فیلم های کمتری نسبت به گودزیلا دارد و آخرین فیلم آن در سال 2006 منتشر شده، بدون آنکه خبری از تولید فیلم بعدی این فرنچایز به گوش مخاطبان برسد، یا این حقیقت که آیا اصلاً فیلم بعدی ای در کار است یا خیر. در حال حاضر هیچکس نمی داند لاکپشت غول پیکر و پرنده محبوب که محافظ زمین به شمار می آید، چه زمانی دوباره روی پرده سینما ظاهر خواهد شد. همه این ها در حالی است که فرنچایز گودزیلا از سال 2006 تعدادی فیلم آمریکایی و ژاپنی داشته.

فرنچایز گامرا یک مجموعه ارزشمند است و به هیچ وجه نمی توان آن را تقلیدی از گودزیلا دانست. مهم تر از همه این ها، 3 فیلم از 12 فیلم این فرنچایز، که همگی در دهه 1990 تولید شده اند و به نام سه گانه هایسه شناخته می شوند، برخی از بهترین فیلم های ژانر کایجو (ژانری که آثار آن حول محور هیولاهای غول پیکر مانند گودزیلا می چرخند) در تمام دوران به شمار می آیند. شاید هیولای فرنچایز گامرا چندان معروف نباشد و عامه مردم آن را نشناسند، به خصوص که سال هاست خبری از آن نیست، اما این دلیل خوبی برای تماشا نکردن فیلم های این فرنچایز نیست.

3. پیشتازان فضا (Star Trek)

13 فیلم - از سال 1979 تا 2016

ممکن است فرنچایز جنگ ستارگان به طور کلی محبوب تر از پیشتازان فضا باشد، اما این فرنچایز در رابطه با فیلم های لایو اکشن دست بالا را دارد. حدود یک دهه پس از پخش سریال تلویزیونی کلاسیک پیشتازان فضا در اواخر دهه 1960، تولید فیلم های سینمایی پیشتازان فضا از سال 1979 آغاز شد و پس از آن ادامه پیدا کرد. در ابتدا، داستان آن ها بر روی بازیگران سریال اصلی متمرکز بود، اما فیلم های بعدی فرنچایز دارای شخصیت های گوناگون و تازهی بودند، فیلم هایی مانند پیشتازان فضا: نسل تازه (Star Trek: The Next Generation) و آخرین سه گانه (از 2009 تا 2016) فرنچایز که بیش از هر چیز دیگری، به عنوان یک بازسازی مجدد عمل کرد و تلاش داشت تا فرنچایز را احیا کند.

پیشتازان فضا نیز از آن فرنچایزهای گسترده است که وقتی سریال های تلویزیونی آن را در نظر می گیری، تبدیل به چیزی بسیار بزرگ تر و متنوع تر می شود که می تواند مخاطب هایی با سلیقه های متفاوت را جذب خود کند. اما حتی بدون جنبه تلویزیونی این فرنچایز، پیشتازان فضا با 13 فیلم سینمایی همچنان به اندازه قابل توجهی طولانی است. پس از جنگ ستارگان، پیشتازان فضا دومین مجموعه علمی-تخیلی مهم تاریخ سینما است که واژه ستاره را درون نام خود دارد، و این به خودی خود، کم چیزی نیست.

4. مرد عنکبوتی (Spider-Man)

17 فیلم - از سال 1977 تا 2023

شاید این حقیقت برای عده ای از مخاطبان تعجب آور باشد، اما موجودیت مرد عنکبوتی در مقام مجموعه ای از فیلم ها، با سه گانه سم ریمی در اوایل دهه 2000 آغاز نشد. مطمئناً سه گانه سم ریمی اولین فیلم های بلاک باستری مرد عنکبوتی بودند، اما این شخصیت کمیک بوکی قبل از این سه گانه نیز در چندین فیلم لایو اکشن که در مقیاس های بسیار کوچک تری تولید شده بودند، حضور داشت که این فیلم ها به اواخر دهه 1970 برمی گردند. در این زمان، یک فیلم رسمی ژاپنی نیز وجود داشت که این ابرقهرمان کمیک بوکی را به تصویر می کشید.

مرد عنکبوتی همیشه یک شخصیت محبوب از دنیای کتاب های کمیک بوده است، اما در قرن بیست و یکم، او به یکی از محبوب ترین شخصیت های دنیای سینما نیز تبدیل شد. از این شخصیت 3 فیلم به کارگردانی سم ریمی، دو فیلم تحت عنوان مرد عنکبوتی شگفت انگیز (the Amazing Spider-Man)، 3 فیلم در دنیای سینمایی مارول، و 2 فیلم انیمیشنی در مجموعه ای حول محور یک مرد عنکبوتی که در چنددنیای عنکبوتی سفر می کند، تولید شده است. بنابراین می توان به جرأت گفت که این قهرمان تارزن مشهور به این زودی ها جایی نخواهد رفت و همچنان با نهایت قدرت در باکس آفیس به یکه تازی خود ادامه خواهد داد.

5. مومیایی (The Mummy)

19 فیلم - از سال 1932 تا 2017

ممکن است فرنچایز مومیایی با 19 فیلم قابل احترام، بیشترین تعداد فیلم را نداشته باشد و طولانی ترین فرنچایز تاریخ نباشد، اما می تواند خود را در میان طولانی ترین فرنچایزها جای بدهد. با گذشت 85 سال از اولین فیلم مومیایی تا آخرین فیلمی که از آن منتشر شد، بعید است کسانی که مومیایی را در سال 1932 در سینماها دیده بودند، پیروز شده باشند در سال 2017 نیز مومیایی را در سالن های سینما تماشا کنند.

این حقیقت که مجموعه ای از فیلم ها درباره یک مومیایی باستانی جاودانه می تواند از همه ما بیشتر عمر کند، به خودی خود جالب و شاعرانه است. با این وجود فیلم بدنام مومیایی محصول سال 2017 که بازیگر نقش اصلی آن تام کروز بود، نه تنها بر پتانسیل تولید فیلم های بیشتری از این فرنچایز تأثیر گذاشت، بلکه به طور کلی به این موضوع اشاره داشت که می توان فیلم های مدرن تری از هیولاهای کمپانی یونیورسال تولید کرد. فیلم مومیایی 2017 قرار بود یک دنیا سینمایی کاملاً تازه حول محور هیولاها را آغاز کند که متأسفانه با شکست روبرو شد. به این ترتیب، به احتمال زیاد بهترین کار این است که به سری اصلی فیلم های مومیایی نچسبید و به تماشای بسکمک از فیلم های دیگر این فرنچایز که هنوز مجذوب کنندهیت های منحصر به فردی دارند، بنشینید.

6. جیمز باند (James Bond)

27 فیلم - از سال 1962 تا 2021

مجموعه فیلم های جیمز باند اکنون شش دهه است که دوام آورده و آن قدر با قدرت و محبوبیت پیش می رود که هیچ نشانه ای از توقف تولید دیده نمی شود، نه به این زودی ها. فرنچایز جیمز باند هوشمندانه طراحی شده؛ این فرنچایز با وجود اینکه در طول 27 فیلم خود از فرمول های داستانی یکسان و شخصیت هایی با الگوی مشابه استفاده می کند، تازگی خود را حفظ کرده و همیشه پیروز می شود مخاطب را با چیزی به وجد بیاورد. مهم تر از همه این ها، جیمز باند این آزادی را دارد تا در صورت لزوم، بازیگر تازهی را برای نقش اصلی فیلم های خود انتخاب کند. علاوه بر این، جیمز باند همیشه این پتانسیل را دارد که فیلم های خود را به جهات مختلف، و حتی ژانرهای متفاوت، سوق بدهد. صرف نظر از لحن، مجموعه فیلم های جیمز باند تقریباً همیشه وقتی نوبت به اکشن می رسد، بهترین جنس بازار را به دست مشتری می رساند.

به همین دلیل است که فیلم های اغلب احمقانه راجر مور می توانند به سادگی در کنار فیلم های دنیل کریگ که به سبک جیسون بورن نزدیک است، قرار بگیرند. این حقیقت که هر دو رویکرد، هم راستا با جیمز باند است، پذیرفته شده، اما هر کدام از این رویکردها کننده جنبه متفاوتی از فرنچایز هستند. با وجود اینکه ذات انعطاف پذیر فرنچایز جیمز باند باعث شده چند فیلم بسیار بد هم در این فرنچایز ساخته شود و چند فیلم خلاقانه با شکست روبرو شوند، اما این فرنچایز همیشه پیروز شده راهی برای بازگشت یا بازتعریف خود پیدا کند. به همین دلیل است که میراث ماندگاری از خود باقی گذاشته و محبوبیت آن در طول نسل های متعدد، به جای مانده.

7. زاتوایچی (Zatoichi)

28 فیلم - از سال 1962 تا 2010

فرنچایز زاتوایچی داستان یک ماساژور نابینا را روایت می کند که همچنین یک شمشیرزن ماهر است. فیلم های این مجموعه ماجراهای مختلف این شخصیت مرموز را در ژاپن، در نیمه اول صده 1800 روایت می کنند. 26 فیلم از مجموعه فیلم های زاتوایچی با هنرنمایی شنتارو کاتسو همراه بود، اما در دو فیلمی که در سال های 2003 و 2010 ساخته شدند، بازیگران متفاوتی نقش این شخصیت را بازی کردند. در حقیقت کاتسو آن قدر در نقش خود عالی عمل کرده که هیچ بازیگر دیگری نمی تواند جایگزین او شود و همان احساسی را منتقل کند، که کاتسو می کرد.

علاوه بر این، یک سریال تلویزیونی نیز از زاتوایچی با بازی کاتسو وجود دارد که چیزی حدود 100 قسمت از آن پخش شد. بنابراین این شخصیت بسیار محبوب، تأثیرگذار و غنی بوده است. چیزی که درباره این فرنچایز شگفت انگیز به نظر می رسد، این است که چگونه مجذوب کنندهیت خود را حفظ می کند، آن هم زمانی که هر کدام از فیلم های این مجموعه، از فرمول نسبتاً متمایزی پیروی می کنند. اما برخی از عناصر همیشه در فیلم های زاتوایچی وجود دارند؛ فیلم های سامورایی نابینا همیشه اکشن خوبی دارند، همیشه کمدی تسکین دهنده ای در آن پیدا می شود، کاتسو همیشه کاریزماتیک ظاهر می شود و چشم انداز ها زیبای ژاپنی که هر بیننده ای را مجذوب خود می کند، حتی در فیلم های کم اهمیت تر مجموعه. وقتی از فرنچایزهای طولانی سامورایی محور صحبت می کنیم، سخت است که مجموعه ای جز مجموعه زاتوایچی را در صدر فهرست قرار دهیم.

8. دنیای سینمایی مارول (The Marvel Cinematic Universe)

33 فیلم - از سال 2008 تا 2023

با 33 فیلم در تنها 15 سال، دنیای سینمایی مارول سریع ترین و محبوب ترین فرنچایز در حال رشد، و یکی از پرفروش ترین مجموعه های سینمایی به شمار می آید. دنیای سینمایی مارول امروزه با چالش هایی مانند بی میلی و خسته شدن مخاطب از آثار ابرقهرمانی و داستان های مشابه و تکراری روبرو است. اما اگر بتواند از این چالش ها جان سالم به در ببرد، با نرخ رشد فعلی اش می تواند در طول یک دهه یا بیشتر به طولانی ترین و بزرگ ترین فرنچایز تاریخ سینما تبدیل شود. دنیای سینمایی مارول در مقام یک فرنچایز از نظر کیفی انسجام ندارد، اما برخی از فیلم های این فرنچایز، بهترین فیلم های سینمای ابرقهرمانی را تشکیل داده اند.

علاوه بر این 33 فیلم سینمایی، از سال 2021 تعداد زیادی سریال تلویزیونی از شبکه دیزنی+ منتشر شده و می شوند که در دنیای سینمایی مارول روایت می شوند. وقتی از فرنچایز دنیای سینمایی مارول صحبت می کنیم، چیزهای زیادی برای تماشا وجود دارد. با توجه به اینکه این فرنچایز بسیار جوان تر از اغلب مجموعه های مشابه و هم اندازه خود است، همین حالا هم حکم غولی را دارد که با وجود اندازه وحشتناکش، تازه به بلوغ رسیده و باز هم جای رشد دارد. با همه این ها، دهه اول دنیای سینمایی مارول با فیلم انتقام جویان: جنگ بی نهایت (Avengers: Infinity War) و انتقام جویان: پایان بازی (Endgame) به بهترین نحو ممکن به پایان رسید. بنابراین می توان به آینده این فرنچایز امید داشت که در ادامه نیز با حفظ انسجام و پیش رفتن به سمت یک نقطه عطف کلی، یک داستان مجذوب کننده را روایت خواهند کرد.

9. گودزیلا (Godzilla)

37 فیلم - از سال 1954 تا 2023

شاید برای شما خنده دار باشد، اما مجموعه گودزیلا را می توان با مجموعه جیمز باند مقایسه کرد؛ به خصوص وقتی از دلایل پیروزیت این دو فرنچایز صحبت می کنیم. درست مانند جیمز باند، گودزیلا نیز این آزادی را دارد تا تغییر و رشد کند و لحن های مختلف را برای به وجود آوردن داستان های مختلف، با یکدیگر ترکیب کند. این در حالی است که این مجموعه همیشه از شخصیت ها، طرح های داستانی و همه عناصری که هواداران دلباخته آنان هستند، در فیلم های خود استفاده می کند و آن ها را به عنوان عناصر ضروری، حفظ می کند.

برخی از فیلم های گودزیلا بیشتر از هر چیز دیگری کمدی به حساب می آیند و برخی دیگر خشن تر و تاریک تر هستند. برخی از فیلم های این فرنچایز هم هستند که به اندازه کافی به آن ها توجه نشده و به عبارتی دست کم گرفته شده اند. برخی از فیلم های گودزیلا جنبه های فانتزی را در اولویت قرار می دهند، برخی خود را تمام و کمال به یک فیلم علمی-تخیلی تبدیل می کنند و برخی هم تصمیم می گیرند که فیلمی در ژانر وحشت باشند. برخی از آن ها اکشن محور و برخی دیگر به هر یک از این ویژگی ها ناخنک زده و همه آن ها را با هم ترکیب کرده اند.

10. دورامون (Doraemon)

42 فیلم - از سال 1980 تا 2023

فرنچایز گودزیلا به احتمال زیاد مشهورترین مجموعه فیلم طولانی است که به دست استودیو توهو تولید شده، اما یک رقیب سرسخت دارد. استودیو توهو مجموعه فیلم دیگری تولید کرده که با وجود آنکه به اندازه گودزیلا مشهور نیست، اما تعداد فیلم های آن بیشتر است و از نظر تعداد گودزیلا را شکست داده. فرنچایز دارمون یک فرنچایز خانوادگی، علمی-تخیلی، فانتزی و کمدیِ انیمه ای به شمار می آید. در این فیلم های انیمه ای شاهد یک گربه رباتیک هستیم که از آینده به زمان حال سفر کرده، او به کمک یک پسر جوان و دوستانش درگیر ماجراجویی های مختلف شده و به مردم کمک می کند.

فرنچایز دارامون در ژاپن بسیار معروف و محبوب است و حتی کسانی که فیلم های دارامون را ندیده اند، شخصیت اصلی آن را می شناسند. اما این 42 فیلم کل فرنچایز دارامون را تشکیل نداده اند. در حقیقت این فیلم های انیمه ای از روی یک سری مانگا اقتباس شده اند. علاوه بر این، چندین انیمه سریالی از تلویزیون پخش شده که آن ها هم درون این فرنچایز بزرگ جای می گیرند.

11. مرد بودن سخت است (Otoko wa Tsurai yo)

50 فیلم - از سال 1969 تا 2019

مجموعه فیلم های مرد بودن سخت است به عنوان گونه ای نادر از فرنچایزها شناخته می شود که پیروز می شوند به نقطه عطفِ 50 فیلم برسند. تولیدکنندگان فیلم های این فرنچایز در طول 50 سال پیروز به دستیابی به این عدد چشمگیر شده اند. کیوشی آتسومی در همه فیلم ها، به جز آخرین فیلم، نقش شخصیت اصلیِ بدشانس مرد بودن سخت است را بازی می کند، مردی به نام تورا سان. تورا سان یک مرد مجرد دوست داشتنی است که ایرادهای شخصیتی خود را دارد، کسی که علارقم تلاش های فراوانش هرگز نتوانسته به درستی با زنان کنار بیاید.

کیوشی آتسومی در کمال تأسف، در اواخر دهه 1990 فوت شد و مجموعه را بدون نتیجه گیری مناسب ترک کرد. اما برای پنجاهمین سالگرد نخستین فیلم مرد بودن سخت است، پنجاهمین فیلم فرنچایز که آخرین قسمت آن نیز بود، در سال 2019 ساخته شد. فیلمی که یکی از بهترین آثار سینمای ژاپن در سال های اخیر به شمار می آید. این فیلم هم ادای احترامی به آتسومی، بازیگر فقید بود، هم ادای احترام به کل فرنچایز. این مجموعه فیلم های تاریخی، کمدی، غم انگیز و همیشه سرگر م کننده ژاپنی، متأسفانه خارج از ژاپن دیده نشده و به طرز ناعادلانه ای دست کم گرفته شده. مرد بودن سخت است یک فرنچایز کمدی عالی و سرگرم کننده است که با توجه به طولانی بودن آن، می تواند برای مدت بسیار زیادی علاقه مندان را سرگرم کند.

12. وونگ فی هونگ (Wong Fei-hung)

123 فیلم - از سال 1949 تا 2018

مجموعه فیلم های وونگ فی هونگ به احتمال زیاد طولانی ترین فرنچایز در تمام دوران سینما است. این فرنچایز در طول 7 دهه، 123 فیلم تولید کرده. به واسطه طولانی بودن باورنکردنی این مجموعه، هیچ بازیگر یا کارگردانی در همه فیلم ها حضور ندارد، اما همه فیلم های این مجموعه حول محور یک شخصیت واحد می چرخد.

این شخصیت، وونگ فی هونگ نام دارد، یک رزمی کار و قهرمان مردمی چینی که در نیمه پایانی صده 1800 زندگی می کرده و در دهه 1920 از دنیا می رود. اما مرگ پایان او نبود، چرا که تا به امروز، این شخصیت تاریخی در بیش از 100 فیلم سینمایی به تصویر کشیده شده و به این ترتیب، جاودانه شده است. مشهورترین فیلم های فرنچایز وونگ فی هونگ، فیلم های روزی روزگاری در چین (Once Upon a Time in China) هستند که بازیگر مشهور هنرهای رزمی، جت لی، نقش فی هونگ را بازی کرده. اگر دوست دارید سرگذشت این شخصیت را در سینما دنبال کنید و توان تماشای هر 123 فیلم را ندارید، می توانید از فیلم های روزی روزگاری در چین کشف وونگ فی هونگ را آغاز کنید.

منبع: Collider

منبع: دیجیکالا مگ

به "12 فرنچایز طولانی تاریخ سینما؛ از جنگ ستارگان تا گودزیلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 فرنچایز طولانی تاریخ سینما؛ از جنگ ستارگان تا گودزیلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید