4 روش آبیاری قطره ای با بطری نوشابه

به گزارش وبلاگ عکس 94، آبیاری قطره ای با بطری نوشابه یکی از ساده ترین روش ها برای آب رساندن به گیاهان است. بسیاری از گیاهان به آبیاری مکرر احتیاج دارند و امروزه به علت مشغله زیاد بیشتر افراد زمان کافی برای این کار را ندارند. ساخت سیستم آبیاری قطره ای با بطری که یک روش آبیاری قطره ای ابتکاری است به شما یاری می نماید تا به سادگی به گیاهان خود آب بدهید و از خشک شدن و یا از بین رفتن گیاهان جلوگیری کنید. در این مقاله از سرویس در می توانید با روش آبیاری قطره ای با استفاده از بطری پلاستیکی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص ساخت آبیاری قطره ای ساده پاسخ خواهیم داد.

4 روش آبیاری قطره ای با بطری نوشابه

ساخت سیستم آبیاری قطره ای با بطری نوشابه در خاک

روش آبیاری قطره ای با بطری یک راه ساده و موثر برای آب رساندن به گیاهان باغچه و گلدان است. در این روش گیاه به آرامی از آب موجود در بطری استفاده می نماید و خاک برای مدت زمان طولانی مرطوب می گردد.

برای ساخت سیستم آبیاری قطره ای با بطری نوشابه شما تنها به یک بطری نوشابه خالی احتیاج دارید. در ادامه می توانید با روش آبیاری قطره ای با بطری نوشابه بیشتر آشنا شوید.

1- سوراخ کردن درب بطری

در اولین مرحله از ساخت سیستم آبیاری قطره ای با بطری نوشابه باید درب بطری را جدا کنید. سپس با یاری بک میخ و چکش 4 تا 5 سوراخ روی درب ایجاد کنید. اندازه سوراخ ها نباید بزرگ یا کوچک باشد و باید طوری درب بطری را سوراخ کنید که آب به اندازه لزوم از آن خارج گردد. پس از اتمام کار درب بطری را دوباره روی بطری قرار دهید و سفت کنید.

2- بریدن پایانی بطری

در این مرحله از ساخت سیستم آبیاری قطره ای با بطری نوشابه باید قسمت کف بطری را با یک چاقو یا کاتر تیز برش دهید. می توانید برای صاف کردن برش در پایان از قیچی بهره ببرید.

3- قرار دادن بطری در خاک

در این مرحله از آبیاری درخت و گل و گیاه با بطری نوشابه باید بطری را از سمت درب آن در خاک فرو کنید. برای این کار باید یک گودال در خاک گلدان یا باغچه ایجاد کنید. سپس بطری را تا نیمه درون خاک قرار دهید.

حالا در کناره های بطری کمی خاک بریزید تا بطری داخل خاک قرار بگیرید. بطری باید در نزدیکی گیاه قرار بگیرد، اما مراقب باشید در زمان جاسازی بطری در خاک به ریشه گیاه آسیب وارد نکنید.

4- پر کردن بطری با آب

بعد از قرار دادن بطری در خاک باید بطری را با آب پر کنید. به خاطر داشته باشید که داخل بطری نباید خاک یا هیچ گونه آلودگی وارد گردد، در این صورت دهانه بطری به راحتی بسته می گردد و آب به گیاه نمی رسد.

می توانید برای گلدان های کوچک تر از بطری های کوچک بهره ببرید. بهتر است برای هر گیاه به صورت جداگانه یک سیستم آبیاری قطره ای درست کنید تا همه گیاهان شما به خوبی آبیاری شوند.

دومین روش آبیاری قطره ای با بطری

در این روش ساخت سیستم آبیاری قطره ای با بطری نوشابه باید با یاری یک میخ چند سوراخ در دو سوم پایینی بطری ایجاد کنید. هر چقدر تعداد سوراخ ها بیشتر باشد، آب با سرعت بیشتری جریان پیدا می نماید. برای آبیاری یک گیاه تعیین، بهتر است تنها یک سمت بطری را که در مجاورت گیاه قرار می گیرد، سوراخ کنید.

حال در پایانی بطری یک سوراخ ایجاد کنید. برای نوشابه هایی که پایانی آن ها چند قسمتی است (بیشتر بطری نوشابه ها این چنین هستند) در هر قسمت یک سوراخ ایجاد کند. حالا یک حفره در خاک ایجاد کنید و دو سوم بطری را از سمت پایین آن در خاک قرار دهید.

سوراخ های بطری را در سمت گیاه قرار دهید و سپس اطراف بطری را کمی با خاک بپوشانید. مقداری آب در بطری بریزید. حالا درب بطری را به صورت نیمه بسته روی آن قرار دهید. در این روش هر چقدر درپوش بطری را محکم تر ببندید، آب با جریان کمتری خارج می گردد. اگر درب بطری را شل ببندید، آب بیشتری از آن خارج می گردد.

سومین روش آموزش آبیاری گیاهان با بطری نوشابه

در این روش آبیاری گیاهان با بطری نوشابه می توانید اندازه آب خروجی از بطری را تنظیم کنید. در ادامه می توانید با یک روش دیگر برای آبیاری قطره ای با بطری نوشابه آشنا شوید.

1- سوراخ کردن بدنه بطری

در اولین مرحله از درست کردن سیستم آبیاری قطره ای گلدانها در منزل باید یک سوراخ در قسمت میانی بطری ایجاد کنید. سوراخ باید با فاصله 5 تا 8 سانتی متری از پایین بطری ایجاد گردد و اندازه آن طوری باشد که واشر پلاستیکی و لوله آکواریوم در آن قرار بگیرد.

2- بریدن لوله آکواریوم

بعد از سوراخ کرد بدنه بطری باید یک تکه لوله آکواریوم به طول 5 تا 8 سانتی متر برش دهید. از این لوله باید برای خروج آب از بطری بهره ببرید.

3- قرار دادن واشر و لوله در سوراخ بطری

در این مرحله باید واشری با اندازه مناسب انتخاب کنید. در صورتی که اندازه واشر بزرگ است، می توانید آن را اندازه لوله و طوری که داخل سوراخ بطری قرار بگیرد، برش دهید. واشر را دور لوله قرار دهید. حالا واشر و لوله را داخل سوراخ بطری فشار دهید. لوله را طوری در سوراخ بطری فشار دهید که حدود 3 سانتی متر از آن داخل بطری قرار بگیرد و بقیه رو به بیرون باشد.

4- محکم کردن لوله و واشر در بطری

برای محکم کردن لوله و واشر در سوراخ بطری می توانید از چسب گرمایی در اطراف آن بهره ببرید. استفاده از لوله کوچک سیلانت برای برطرف نشتی اطراف لوله نیز گزینه مناسبی است.

5- قرار دادن یک اتصال آکواریوم در پایانی لوله

در این مرحله باید از فروشگاه یک اتصال آکواریوم بخرید. این قطعه شباهت زیادی به شیر آب دارد. باید دهانه بدون نوک اتصال آکواریوم را در لوله قرار دهید. می توانید این اتصال آکواریومی را از فروشگاه هایی که لوازم آکواریوم دارند، تهیه کنید.

6- آویزان کردن بطری

برای استفاده از این سیستم آبیاری بهتر است آن را بالای گیاه آویزان کنید. برای این کار باید چند سوراخ در قسمت بالای بطری ایجاد کنید و سپس با یاری یک سیم یا طناب آن را آویزان کنید.

7- آبیاری گیاه

برای آبیاری گیاه باید بطری را از آب پر کنید. ابتدا دکمه اتصالات آکواریوم را ببندید تا آب به بیرون نشت نکند. در صورتی که بطری را در محل مناسب قرار دادید، می توانید آن را باز کنید تا آب با هر تنظیمی که دوست دارید از لوله خارج گردد.

هر چه بیشتر گره را باز کنید، آب سریع تر خارج می گردد. در صورتی که آب به صورت مستقیم به گلدان نمی رسد، می توانید به سر لوله یک لوله بلند وصل کنید و آن را بالای خاک گیاه مورد نظرتان قرار دهید.

چهارمین روش آبیاری قطره ای ابتکاری

یکی دیگر از ساده ترین روش های برای آبیاری قطره ای باغچه منزل استفاده از فتیله آبیاری است. در این روش شما باید یک فتیله مخصوص با قابلیت تنظیم از فروشگاه بخرید. سپس این فتیله را روی دهانه بطری پر از آب وصل کنید.

حالا بطری را از سمت فتیله داخل خاک فرو کنید و تنظیمات فتیله را روی حالت دلخواه قرار دهید. با این روش آب به صورت قطره ای از فتیله خارج می گردد و گیاه شما آبیاری می گردد.

سوالات متداول

مزایای استفاده از آبیاری قطره ای با بطری نوشابه چیست؟

در روش آبیاری قطره ای با بطری آب به صورت مستقیم به ریشه گیاه منتقل می گردد و دیگر احتیاجی به آبیاری روزانه گیاه نیست.

آیا در روش آبیاری قطره ای با بطری احتمال پوسیدگی گیاه وجود دارد؟

از آنجایی که در روش آبیاری قطره ای با بطری آب به صورت قطره ای و آرام از بطری خارج می گردد، خاک همواره مرطوب می ماند، اما اندازه رطوبت کم است و از همین رو به هیچ عنوان به گیاه آسیب وارد نمی گردد.

منابع: wikihow، thrivingyard

منبع: افق کوروش

به "4 روش آبیاری قطره ای با بطری نوشابه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 روش آبیاری قطره ای با بطری نوشابه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید