6 روش طرز تهیه توت فرنگی خشک (چیپس توت فرنگی) سالم و مقوی

به گزارش وبلاگ عکس 94، چطور توت فرنگی خشک پفکی درست کنیم؟ خشک کردن توت فرنگی یا همان تهیه چیپس توت فرنگی یکی از راه های ساده و آسان برای نگهداری از این میوه برای طولانی مدت است، مخصوصا وقتی که اندازه زیادی توت فرنگی دارید و نمی خواهید خراب و پلاسیده شدن آنها را ببینید. البته برای درست کردن چیپس میوه توت فرنگی برخی اصول ساده را باید رعایت کنید تا کیفیت توت فرنگی خشک شما بالا برود. در این مقاله از در طرز تهیه توت فرنگی خشک یا همان چیپس توت فرنگی به چند روش و فوت و فن های تهیه و نگهداری آن و باید و نبایدهای درست کردن چیپس توت فرنگی را به شما آموزش خواهیم داد.

6 روش طرز تهیه توت فرنگی خشک (چیپس توت فرنگی) سالم و مقوی

مواد لازم برای خشک کردن توت فرنگی به روش طبیعی در آفتاب (روش اول)

مواد اولیهاندازه مورد نیاز
توت فرنگی1 کیلوگرم (یا به اندازه دلخواه)
سرکهنصف لیوان فرانسوی دسته دار (برای شستن توت فرنگی)

مدت زمان آماده سازی مواد: 15 دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای خشک کردن توت فرنگی: 3 تا 4 روز

اندازه کالری توت فرنگی خشک (چیپس توت فرنگی) در 100 گرم: حدود 33 کیلوکالری

مراحل طرز تهیه توت فرنگی خشک در آفتاب

یک روش طبیعی برای خشک کردن انواع میوه برای درست کردن چیپس میوه مثل توت فرنگی، کمک گرفتن از نور خورشید است. برای خشک کردن توت فرنگی در آفتاب، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: توت فرنگی ها را آماده کنید

اولین کار برای خشک کردن توت فرنگی، انتخاب توت فرنگی های سالم و رسیده است. بعد از این مرحله، کلاهک توت فرنگی ها را جدا کنید و میوه ها را در یک قابلمه بریزید. روی آنها را با آب تمیز بپوشانید. اگر از سمی بودن توت فرنگی ها مطمئن نیستید، به اندازه نصف لیوان دسته دار فرانسوی، سرکه سفید به آن اضافه کنید و اجازه دهید برای 2 تا 3 دقیقه در این محلول بمانند. سپس آنها را آبکش کنید و روی آنها را آب بگیرید و بشویید. برای آموزش چند ، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

در صورت تمایل می توانید برای خرید سرکه سفید از فروشگاه های به روش های و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: توت فرنگی ها را برش بزنید

بعد از شستن توت فرنگی ها، آنها را در آبکش بریزید تا آب اضافی آنها خارج شود. وقتی روی توت فرنگی ها در حد رطوبت آب باقی ماند، آنها را روی دستمال حوله ای بریزید و کاملا با احتیاط به نحوی که آسیب نبینند خشک کنید. سپس توت فرنگی ها را از طول، به 3 یا 4 قسمت، با ضخامت یکسان برش بزنید.

مرحله سوم: توت فرنگی ها را در سینی بچینید

توت فرنگی های برش زده را در یک سینی با جنس روحی یا آلومینیومی، پلاستیکی، استیل ضد زنگ یا سینی با روکش تفلون، بچینید؛ به طوری که برش ها از هم کمی فاصله داشته باشند و روی هم نیفتند. سینی را کمی بالاتر از سطح زمین قرار دهید. روی سینی را یک توری نازک بیندازید و در مجاورت نور خورشید قرار دهید.

مرحله چهارم: توت فرنگی ها را زیر و رو کنید

در ادامه، هر 5 تا 6 ساعت یک بار، توت فرنگی ها را زیر و رو کنید. دقت کنید سینی را در جایی بگذارید که رطوبت هوا کم باشد و آفتاب یا به صورت مستقیم یا ملایم به آن بتابد. هر چه آفتاب شدیدتر باشد، توت فرنگی ها بیشتر و زودتر خشک می شوند. هر کدام از توت فرنگی ها که خشک شدند، آن را از سینی خارج کنید تا در آخر که همه توت فرنگی ها کاملا خشک شوند.

طرز تهیه چیپس توت فرنگی در فر (روش دوم)

در این روش، توت فرنگی ها زودتر از روش خشک کردن در آفتاب، رطوبت خود را از دست می دهند. در ادامه مراحل تهیه توت فرنگی خشک را دنبال کنید.

مرحله اول: توت فرنگی ها را در سینی بچینید

برای خشک کردن توت فرنگی در فر و درست کردن چیپس توت فرنگی، توت فرنگی ها را مانند روش اول، بشویید و خشک کنید. توت فرنگی ها را خرد کرده و فر را از قبل به مدت 20 دقیقه روی دمای 80 درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم شود. کف سینی فر را کاغذ روغنی یا مومی، بیندازید. توت فرنگی ها را با فاصله از هم، روی کاغذ بچینید، طوری که روی هم قرار نگیرند.

مرحله دوم: سینی را در فر بگذارید

برای اینکه توت فرنگی ها لوله و جمع نشوند، می توانید قبل از خشک کردن توت فرنگی ها، روی آنها، توری مخصوص پیتزا بگذارید و بعد در فر قرار دهید. سینی توت فرنگی را در فر گذاشته و لای در فر را باز بگذارید تا هوا از آن خارج شود و داخل فر مرطوب نشود. هر 1/5 تا 2 ساعت یک بار، درب فر را کاملا باز کرده و برش های توت فرنگی را زیر و رو کنید.

مرحله سوم: توت فرنگی ها را نگهداری کنید

بعد از اینکه هر دو طرف توت فرنگی ها خشک شدند، آنها را از فر بیرون بیاورید و در یک ظرف درب دار خشک و تمیز بریزید. به مدت 4 تا 5 روز، درب ظرف را باز بگذارید تا توت ها کاملا خشک شوند و هیچ رطوبتی نداشته باشند. سپس درب ظرف را ببندید و چیپس توت فرنگی را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.

طرز تهیه چیپس توت فرنگی در دستگاه خشک کن (روش سوم)

خشک کن یک دستگاه ساده مخصوص برای گرفتن رطوبت انواع میوه و سبزیجات است. برای خشک کردن توت فرنگی در خشک کن، میوه ها را مثل روش اول بشویید و بعد از خشک کردن، به صورت ورقه ای خرد کنید.

میوه ها را کف دستگاه خشک کن بچینید، طوری که روی هم قرار نگیرند. سپس دمای خشک کن را روی 60 تا 70 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. حدود 10 تا 15 ساعت زمان می برد تا توت فرنگی ها خشک شوند. در این مدت، چند بار توت فرنگی ها را زیر و رو کنید تا همه قسمت های آنها خشک شود.

طرز تهیه توت فرنگی خشک روی بخاری (روش چهارم)

یکی دیگر از روش های طبیعی برای خشک کردن توت فرنگی در زمستان، استفاده از گرمای بخاری یا شوفاژ است. در این روش، مانند روش اول، باید توت فرنگی ها را بعد از شستن و خشک کردن، در سینی آلومینیومی یا روحی بچینید و روی بخاری یا شوفاژ قرار دهید. هر چند ساعت یک بار، توت فرنگی ها را زیر و رو کنید تا کاملا خشک شوند. سپس اصول مراقبت و نگهداری از توت فرنگی خشک را انجام دهید.

طرز تهیه توت فرنگی خشک در مایکرویو (روش پنجم)

برای خشک کردن توت فرنگی در مایکروفر، کف سینی مایکروویو را کاغذ روغنی بیندازید. توت فرنگی های شسته، خشک شده و خرد شده را در سینی با فاصله از هم بچینید. سینی را در مایکروویو بگذارید و روی 600 وات و زمان 3 دقیقه تنظیم کنید. روی توت فرنگی ها را یک دستمال حوله ای بگذارید و درب مایکروویو را ببندید.

3 دقیقه بعد درب دستگاه را باز کنید. دستمال را بردارید. 3 دقیقه دیگر توت فرنگی ها را خشک کنید. دوباره درب مایکروویو را باز کرده و توت فرنگی ها را زیر و رو کنید. اگر توت فرنگی ها خشک نشده بودند، روی زمان 1 دقیقه دستگاه را تنظیم کنید و هر بار توت فرنگی ها را چک کنید تا زمانی که کاملا خشک شوند. سپس مراحل نگهداری از چیپس توت فرنگی را دنبال کنید.

روش خشک کردن توت فرنگی با هواپز یا ایرفرایر (روش ششم)

در سال های اخیر رایج شده است. برای طرز تهیه توت فرنگی خشک در هواپز یا سرخ کن بدون روغن، میوه ها را بشویید و با ضخامت حدود 1 سانتی متر برش بزنید. اجازه دهید آب توت فرنگی ها خشک شود و نم نداشته باشند.

سپس کف دستگاه هواپز را کاغذ روغنی بیندازید. برش ها یا ورقه های توت فرنگی را روی کاغذ روغنی با فاصله از هم، بچینید. دستگاه را روی دمای 60 تا 70 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. حدود 1 تا 2 ساعت برای خشک شدن توت فرنگی ها زمان لازم است. البته بستگی به ضخامت توت فرنگی ها هم دارد. در این مدت، مدام توت فرنگی ها را چک کرده و آنها را زیر و رو کنید تا خشک شوند و یک چیپس توت فرنگی خوش رنگ و خوشمزه داشته باشید.

اصول نگهداری از توت فرنگی خشک (چیپس توت فرنگی)

بعد از خشک کردن توت فرنگی ها به روش دلخواه، چیپس توت فرنگی را در ظرف ترجیحا شیشه ای تمیز و درب دار بریزید. درب ظرف را به مدت 4 تا 5 روز باز بگذارید تا رطوبت باقیما نده توت فرنگی ها بخار شود. هر روز محتویات ظرف را تکان دهید تا توت فرنگی ها جابه جا و کاملا خشک شوند. بعد از گذشت 5 روز، درب ظرف را ببندید.

این توت فرنگی ها را تا 10 ماه می توانید استفاده کنید. البته اگر می خواهید توت فرنگی خشک را برای مدت طولانی نگه دارید، فریزر بهترین مکان است. در این صورت مطمئن شوید جنس ظرف شیشه ای برای نگهداری در فریزر مناسب است، در غیر این صورت از ظروف فریزری درب دار استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

نکات مهم در طرز تهیه توت فرنگی خشک

  • برای طرز تهیه چیپس توت فرنگی، توت فرنگی های خیلی رسیده، نارس و دارای زدگی، لکه دار یا خرابی را استفاده نکنید. باید توت فرنگی ها، شیرین، سالم و رسیده باشند.
  • می توانید توت فرنگی ها را به صورت درسته خشک کنید. در این صورت زمان خشک کردن توت فرنگی ها طولانی تر خواهد شد. بهتر است با توت فرنگی های ریز، توت فرنگی خشک درسته، تهیه کنید. دقت کنید که اندازه توت فرنگی ها یکسان باشد تا به صورت یکنواخت خشک شوند.
  • برای طعم دار کردن توت فرنگی خشک، می توانید قبل از خشک کردن توت فرنگی ها، روی آنها اندازهی آبلیمو یا شکر بپاشید. این کار به حفظ رنگ توت فرنگی ها هم کمک می کند. شکر و آبلیمو را به روش های حضوری و اینترنتی می توانید از تهیه کنید.
  • حتما کف ظرف یا سینی که می خواهید توت فرنگی ها را در آن خشک کنید، یک کاغذ روغنی بیندازید. چون توت فرنگی در زمان خشک شدن، قند طبیعی ترشح می کند و اگر در فر، هواپز، روی بخاری یا مایکروویو باشد، پاک کردن سینی، سخت خواهد شد.
  • برای خشک کردن توت فرنگی، این میوه را همراه با دیگر میوه ها خشک نکنید. هر میوه را به صورت جداگانه خشک کنید چون زمان خشک کردن میوه ها با هم فرق دارد و ممکن است یکی از میوه ها زودتر و دیگری، دیرتر خشک شود.
  • توت فرنگی خشک را می توانید به عنوان یک تنقلات با انواع آجیل یا در کنار نوشیدنی های گرم و سرد سرو کنید. همچنین می توانید روی سالاد، اوتمیل یا دسرهای خود از آن استفاده کنید.
  • با توت فرنگی خشک می توانید مربای توت فرنگی یا مارمالاد توت فرنگی هم تهیه کنید.

شما می توانید انواع را هم به روش های اینترنتی و حضوری از فروشگاه های تهیه کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن چیپس توت فرنگی

چرا توت فرنگی خشک سیاه می شود؟

دلیل سیاه شدن میوه خشک مثل توت فرنگی، هلو، موز و … این است که میوه ها بعد از بریده شدن، در مجاورت هوای آزاد، اکسید می شوند و در حین خشک شدن هم به دلیل از دست دادن آب خود، رنگشان تغییر می کند.

چه کار کنیم که توت فرنگی خشک، براق بماند؟

برای جلوگیری از سیاه شدن توت فرنگی و براق ماندن آن در طرز تهیه چیپس توت فرنگی، قبل از خشک کردن برش های توت فرنگی، روی آنها اندازهی آبلیمو یا محلول آبلیمو و آب بپاشید. همچنین می توانید از شربت شکر، با برس آشپزی روی برش های توت فرنگی بمالید و بعد آنها را به روش دلخواه خشک کنید.

منبع: افق کوروش

به "6 روش طرز تهیه توت فرنگی خشک (چیپس توت فرنگی) سالم و مقوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 روش طرز تهیه توت فرنگی خشک (چیپس توت فرنگی) سالم و مقوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید