بکارگیری قطعات ایرانی در صنایع مختلف، صرفه جویی ارزی 1500 میلیارد ریالی

به گزارش وبلاگ عکس 94، طیف گسترده ای از محصولات خدمات فناورانه در حوزه های گوناگون به صنایع مختلف از جمله حمل و نقل ارائه شد تا فناوری به جامعه برسد.

بکارگیری قطعات ایرانی در صنایع مختلف، صرفه جویی ارزی 1500 میلیارد ریالی

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ عکس 94،معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تغییر فرهنگ دانشگاه ها به سوی کارآفرینی، توسعه فناوری و قراردادهای مرتبط با صنعت را یکی از اصلی ترین محورهای توسعه متوازن می داند. در بعضی از دانشگاه های برتر کشور، مراکزی برای ارائه خدمات فناورانه و حضور عملیاتی در جامعه ایجاد شده است که مرکز توسعه خودکفایی صنعتی شریف یکی از آن مراکز است.

رسالت این مجموعه دانش بنیان، ارائه خدمات مهندسی به صنایع مختلف مانند حمل و نقل ریلی شهری، صنایع نیروگاهی و سایر صنایع آن طور که منصور قضات مدیر اجرایی و فنی مرکز توسعه خودکفایی دانشگاه صنعتی شریف عنوان می نماید، این مجموعه به صورت خاص، مشاور متروی تهران، شیراز و مشهد است و خدمات مهندسی ارائه می دهد.

این خدمات برای ارتقای سیستم ها، عارضه یابی و تامین قطعات که در ناوگان به آن تجهیزات متحرک می گویند، و البته تجهیزات ثابت مورد استفاده قرار می گیرد.

ایجاد زنجیره تامین

روش این مرکز، مدیریت چرخه تامین است. از دانشگاه انتظار فراوری قطعه نیست بلکه آنها مشغول فراوری دانش محتوایی فنی هستند تا به صنعت یاری نمایند. این مرکز، بین کارفرما و مشتری قرار گرفته و خلاء دانش را پر می نماید و به این ترتیب، مدیریت زنجیره و چرخه تامین را بر عهده دارد. چرخه تامین همان فراوری دانش است یعنی هر آن چیزی که یک سازنده احتیاج دارد از مطالب آن استفاده نموده تا محصول را فراوری کند.

از مجموعه فعالیت های دیگر این شرکت، شناسایی سازنده و ارزیابی او در حوزه مختلف است تا پس از این مرحله، به کارفرما معرفی گردد.

روش آنها در این زمینه، سوژه داک است. این شیوه، روشی است که سازندگان را با معیارهای فراوری و سازمان ارزیابی نموده که آیا این سازنده، توان مالی و مدیریتی فراوری آن محصول را دارد یا خیر. بعد از این غربالگری، سازندگان به کارفرما معرفی می شوند.

مرکز توسعه خودکفایی دانشگاه صنعتی شریف بعد از انعقاد قرارداد نیز وظیفه دستگاه نظارت را بر عهده دارد تا چرخه تامین با این عملکرد، تکمیل گردد. بنابراین وظیفه مرکز توسعه خودکفایی دانشگاه صنعتی شریف، دانش فنی، انتخاب سازنده و نظارت بر دانش فراوری است.

این مجموعه در پروژه همکاری با شرکت مترو تهران به گونه ای رفتار کرد که هیچ قطعه ای بدون اجازه وارد انبار این شرکت نشده و حق استفاده از آن صادر نمی گردد.

صرفه جویی 1500 میلیارد ریالی

این شرکت هم اکنون بالغ بر 10 سال در دو بخش مواد و مکانیک و برق و الکترونیک، مشغول به فعالیت بوده و منافع مالی بسیاری را از فراوری قطعات داخلی، نصیب کشور نموده است. به طوری که تنها تا سال 95، بالغ بر 150 میلیارد تومان از جهت تامین و جایگزینی قطعات، برای متروی تهران صرفه جویی ارزی به همراه داشته است.

به گفته مدیر اجرایی و فنی مرکز توسعه خودکفایی دانشگاه صنعتی شریف، ناوگان متروی تهران عموما با قطعات چینی و اروپایی تجهیز شده است اما این شرکت توانسته قطعات این ناوگان را با کیفیت قابل قبولی فراوری کند.

از آنجایی که بسیاری از فراورینمایندگان جهانی، دید بازرگانی دارند و عموماً برای قطعات فراوریی خود، عمر محدودی را در نظر می گیرند، این شرکت توانسته کاستی جایگزین کردن این قطعات را با محصولات ایران ساخت پر کند. چون علاوه بر اینکه دید این شرکت تجاری نیست، بلکه عمر قطعات مصرفی را با رعایت تمام مسائل فنی و مهندسی، افزایش داده است.

این مرکز که با تمام صنایع همکاری می نماید، دارای 15 نیروی کارشناسی ارشد و دکترا از تمام گرایش های مهندسی است.

قضات با تاکید بر این که به این مجموعه ها یاری گردد تا این ساختار باتجربه حفظ گردد تا بتوان ظرفیت سازی کرد، ادامه می دهد: در شرایط تحریم کشورهای صاحب صنعت، قطعات را در اختیار ما قرار نمی دهند. گاهی یک نوآوری سبب می گردد که یک پروژه پیش برود. بنابراین حمایت از این مراکز و شرکت ها، در واقع به پیشبرد بیشتر صنعت و توسعه نگاه دانش دانش بنیان در کشور منجر می گردد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "بکارگیری قطعات ایرانی در صنایع مختلف، صرفه جویی ارزی 1500 میلیارد ریالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بکارگیری قطعات ایرانی در صنایع مختلف، صرفه جویی ارزی 1500 میلیارد ریالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید