تامین تجهیزات و قطعات مترو با حمایت و توان فراوری کنندگان و صنعتگران داخلی
به گزارش وبلاگ عکس 94، فرنوش نوبخت نایب رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با تبریک چهل و یکمین سالگردپیروزی انقلاب اسلامی از کوشش های این شرکت برای تحقق شعار سال رونق فراوری برای رسیدن به خودکفایی در صنعت حمل و نقل ریلی درون شهری اطلاع داد.

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ عکس 94، به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، فرنوش نوبخت گفت: در آستانه بیست و یکمین سال بهره برداری و چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان اولین بهره بردار مترو در کلانشهر های کشور برای تحقق شعارسال 1398 که رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) به نام رونق فراوری نامگذاری کردند همکاری با فراوری نمایندگان داخلی را جز برنامه های اصلی خود قرار داده و کوشش نموده تا گامی برای تحقق این مهم برداریم.
وی اضافه کرد: با توجه به وجود تحریم ها و افزایش آن مسائل زیادی را در تامین قطعات داشتیم چرا که صنعت مترو در کشور ما صنعتی جدید است، اما با توجه به رشد جمعیت در پایتخت و شهر های بزرگ کشور، وجود سامانه حمل و نقل شهری کارآمد و مطمئن از جمله دغدغه های اصلی دولتمردان، مدیران شهری و انتظارات مردم است و سیستم حمل و نقل ریلی شهری (مترو) یک سامانه مدرن، کارآمد، مطمئن، سریع و حامی محیط زیست محسوب شده و توانست جای خود را در میان شهروندان به عنوان یک سیستم قابل قبول که می تواند به حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا کمک کند پیدا کرد.
نوبخت با اشاره به اینکه برای تامین و نگهداری این سامانه حمل و نقل عمومی سعی نموده ایم همانند پل ارتباطی با حوزه های دانشگاهی، صنعت و بازار حمل و نقل ریلی شهری عمل کنیم تا از وابستگی به دیگر کشور ها برای تامین قطعات بکاهیم توضیح داد: بومی سازی قطعات مهم مصرفی از اولویت های شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه است و درحال حاضر بخشی از پله برقی ها، ترمز های قطار، تجهیزات آن وغیره ... بومی سازی شده که کمک بزرگی به کاهش هزینه های شرکت نموده و توانسته ایم با تکیه بر توانمندی شرکت های ایرانی جهت تامین احتیاجمندی های شرکت مترو گامی اساسی در راستای رونق فراوری ملی برداریم.
مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه اضافه کرد: طی این دوسال پیروز شده ایم قطعه هندریل 822 پله برقی را در همین دوره توسط متخصصان داخلی بومی سازی کنیم و کاهش خرابی پله برقی را در ایستگاه های خطوط مترو شاهد بودیم وتفاهم نامه ای با شرکت ذوب آهن و شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه برای تامین 800 تن ریل مترو منعقد کردیم که مطابق این قرارداد 500 تن از این ریل ها مخصوص خطوط درون شهری و 300 تن برای ریل های برون شهری قابل استفاده می باشد.
همچنین صفحات سرسره سوزن قطعه دیگری بود که توانستیم از فراوریات داخلی استفاده کنیم از دیگر قطعات می توان از پایه چک ریل نوع اتریشی UIC60، فنر مارپیچی فلزی قطر 22 و طول 120 میلیمتر دستگاه روبل (برای هرزگیری تراورس چوبی)، دستگاه نصب غلاف داخلی رولپلاگ مخصوص هرزگیری تراورس های دی وی داگ این قطعات بخش کوچکی از تجهیزاتی است که به همت متخصصان داخلی فراوری و مورد استفاده قرار گرفته، به دنبال انجام این پروژه ها صرفه جویی مالی را شاهد هستیم.
وی گفت: شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در راستای تامین تجهیزات مورد احتیاج مترو، از فراوری نمایندگان و صنعتگران داخلی حمایت می نماید چرا که با این کار از خروج ارز از کشور جلوگیری شد و به همین نسبت صرفه جویی ارزی ایجاد می گردد که خودکفایی ارزی را برای کشور به همراه داشته و اعتقاد داریم این کار موجب توسعه و پیشرفت فراورینمایندگان داخلی و خدمت به صنعت حمل و نقل ریلی است.
نوبخت اضافه کرد: پس از مصرف فراوریات داخلی در متروی تهران به عنوان اولین بهره بردار مترو در ایران می توانیم دیگر مترو های کلان شهر ها را نیز ترغیب کنیم تا از فراوریات داخلی کشور استفاده نمایندهمین افزایش تقاضا باعث کاهش مسائل مترو در مورد گشایش اعتبار و مسایل ارزی برای تامین تجهیزات و قطعات مورد احتیاج برای تعمیر و نگهداری خواهد شد.
مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران گفت: از سال گذشته برای تامین قطعات، سراغ فراوری نمایندگان داخلی رفتیم و دانش فنی را با نظارت دانشگاه ها در اختیار فراورینمایندگان داخلی قرار دادیم تا برابر ضوابط اقدام نمایند امیدواریم بتوانیم کمک کنیم تا بومی سازی مترو بیشتر شکل بگیرد، ضمن اینکه تامین قطعات را از هر راستای که میسر باشد، انجام می دهیم و اجازه نخواهیم داد ناوگان مترو به علت نبود قطعات از کار بیفتند.
وی گفت: به همین دلیل وبا توجه به اهمیت موضوع و مسائل عنوان شده، توجه به افزایش رضایتمندی شهروندان از خدمات ارائه شده نیز از اولویت های کاری ما در شرکت بهره برداری مترو است.
نایب رییس هیات مدیره اضافه کرد: با کاهش سرفاصله حرکت قطار ها در ساعات پیک، که در راس برنامه های این شرکت واقع شده است سعی در افزایش رضایتمندی مسافران مترو داشتیم و برای رسیدن به این هدف در قدم اول برنامه ریزی های لازم برای افزایش حرکت قطار ها در دستور کار قرار دادیم و با شبیه سازی خطوط ظرفیت های موجود را محاسبه کردیم. در گام بعدی برای رسیدن به سرفاصله کمتر احتیاجمند تامین نیروی انسانی بودیم که با برنامه ریزی و پشتیبانی خوب همکارانم در بخش های فنی و عملیاتی و همراهی راهبران در بخش سیر و حرکت این موضوع نیز محقق شد و توانستیم از آبان ماه سال 1396 یکی از اصلی ترین برنامه های شرکت بهره برداری متروی تهران حومه که کاهش سرفاصله حرکت قطار ها بود. عملیاتی کنیم و در این دو سال سر فاصله حرکت قطار ها در خطوط یک، دو و چهار از 5 دقیقه به 3 و نیم دقیقه کاهش یافت. اگرچه نبود انتهاه در خط سه مسائل زیادی را برای ما ایجاد نموده، اما باز کوشش کردیم و توانستیم فاصله حرکت قطار ها در این خط را در دی ماه سال 96 ازهر 18 دقیقه یک قطار در نیمه شمالی و هر 9 دقیقه یک قطار در نیمه جنوبی به 10 دقیقه کاهش دادیم و دی ماه 97 نیز با استفاده از حداکثر توان تا جایی که محدودیت ها و شرایط عمرانی و فنی برای ما ایجاد می کرد این زمان را به 8 دقیقه رساندیم و در مهر ماه به 7 و نیم دقیقه و در آذرماه 98 به 7 دقیقه کاهش دادیم. این کاهش در خط هفت در مهر ماه نیز از 15 دقیقه به 12 دقیقه و در آبان به 10 دقیقه رسید و در خط شش که از فروردین ماه 98 با سرفاصله حرکت هر 25 دقیقه یک قطارکار خود را شروع کرد و در مهر ماه به 15 دقیقه کاهش یافت. از سوی دیگر ساعات خدمات رسانی در این خط از آذر ماه 98 افزایش یافت و قطار ها در خط 6 از ساعت 5:30 تا 22:30 فعالیت می نمایند. با کاهش سرفاصله حرکت قطار ها حجم کاری پرسنل در بخش های مختلف بیشتر شده است اگرچه با کاهش فاصله حرکت قطارها، زمان انتظار مسافران برای رسیدن قطار بعدی به ایستگاه کاهش یافته و پیروز شده ایم تا گامی دیگر به هدف خدمات رسانی هرچه بهتر و بیشتر به شهروندان و مسافران برداریم.
وی گفت: این انتها کار نیست چرا که با کاهش و تثبیت حرکت قطار ها همکارانمان در بخش های دیگر شرکت بهره برداری مترو نیز برای پایدار ماندن این خدمات رسانی باید کوشش نمایند. چرا که برای سرویس دهی منظم با توجه به افزایش حرکت قطار ها طبیعی است حجم تعمیر و نگهداری تجهیزات نیز افزایش یابد.
نوبخت با اشاره به اینکه در حال حاضر با توجه به کمبود ناوگان همکاران ما در بخش تعمیرات و نگهداری نیز تمامی کوشش خود را می نمایند تا کمترین خرابی ها را در سرویس دهی به مسافران داشته باشیم اضافه کرد: تامین قطعات نیز نقش اساسی برای محقق شدن این هدف دارد چرا که رفع عیوب ایجاد شده باید در سریع ترین زمان ممکن انجام گردد.
وی گفت: تمامی همکارانم در بخش مختلف شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه طی دو سال گذشته تمامی کوشش خود را نموده اند تا با بکار گیری حداقلی از ناوگان موجود سرفاصله حرکت قطار ها را در تمامی خطوط هفتگانه کاهش دهند، اما در کنار تمام موضوعات فنی و تخصصی مطرح شده برای اینکه زمان توقف قطار ها در ایستگاه ها تنظیم گردد احتیاجمند همکمک مسافران هستیم.
نوبخت با بیان اینکه زمان توقف برای تخلیه و مسافرگیری بخصوص در شلوغ ترین ایستگاه ها یک عامل محدود نماینده برای کاهش سرفاصله حرکت قطار ها است گفت: در حال حاضر بسته شدن به موقع در قطار ها با کوشش همکاران درایستگاه ها و بخش راهبری تا حدودی رفع شده، اما در این بخش کمک بیشتر بعضی از مسافران را می طلبد تا مانع بسته شدن در قطار نشوند.
مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران توضیح داد: در شرایط فعلی آلودگی هوا، مترو به عنوان پاک ترین، سریع ترین، ایمن ترین و به طور کلی کارآمدترین شبکه حمل ونقل عمومی، نقش انکارناپذیری در حل مسائل مالی، اجتماعی و زیست محیطی ناشی از معضل ترافیک دارد.
نایب رییس هیات مدیره شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: مترو یک وسیله انبوه بر محسوب می گردد و ظرفیت جابجایی تعداد بالای مسافر را دارد در این راستا باید با فرهنگ سازی نیز انجام گردد چرا که مردم وقتی انتظار کاهش سرفاصله حرکت قطار ها را دارند و می بینند که در این مدت این کاهش هدوی اجرایی شد دیگر برای سوار شدن به قطاری که حجم بالای مسافر دارد اصرار نمی نمایند و توسط بعضی از مسافران مانع بسته شدن در قطار نمی شوند و همین امر کمک می نماید تا قطار ها طبق جدول زمانبندی حرکت نمایند.
وی با اشاره به اینکه شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه براساس چشم انداز خود کوشش می نماید تا به عنوان شرکتی سرآمد در حمل و نقل شهری با رویکرد دقت، ایمنی، سرعت و جلب رضایت مشتریان فعالیت کند گفت: در حال حاضر روزانه بیش از یک میلیون 880 هزار نفر با متروی تهران و حومه سفرمی نمایند و از 24 آبان ماه 98 نیز باتغییر قیمت بنزین شاهد افزایش 11 درصدی مسافر بوده ایم و تمامی کوششمان را برای ارائه سرویس دهی هرچه بهتر به شهروندان و مسافران جدید سامانه مترو نموده ایم تا با رضایتمندی کامل، مترو را از میان دیگر وسایل حمل و نقل عمومی انتخاب نمایند. اما این میزان باید براساس چشم انداز حمل و نقل و ترافیک شهر تهران تا سال 1404 باید به رقم هفت میلیون سفر در روز برسد که امیدواریم با تکمیل و تجهیز این سامانه بزودی شاهد محقق شدن این هدف نیز باشیم.
منبع: خبرگزاری دانشجو