تکلیف مدیریت هنر و تجربه روشن شد

به گزارش وبلاگ عکس 94، گروه هنر و تجربه انتها مدیرش را شناخت. گروه نمایش دهنده فیلم های هنری و تجربی، بعد از اینکه زیر مجموعه مرکز توسعه سینمای مستند و تجربی شد، وارد رکودی شد که تا مقدار ای هم طبیعی به نظر می رسید.

تکلیف مدیریت هنر و تجربه روشن شد

وبلاگ عکس 94، شهاب مهدوی: تغییر چارت که احتمالا با تغییر روینمودها و سیاستگذاری ها همراه خواهد شد، به دوران گذاری انجامید که البته صدای سینماگران را هم در آورد. به عنوان مثال، ایرج تقی پور تهیه کننده سینما و عضو سابق شورای سیاستگذاری گروه هنر و تجربه در روزهای بلاتکلیفی هنر و تجربه، این گروه سینمایی را رها شده خوانده و گفته بود: متأسفانه هم اکنون سینمای هنر و تجربه تعطیل است و نمی توان برنامه ریزی برای این گروه سینمایی انجام داد. نباید فراموش کرد که هم اکنون کمترین هزینه برای فراوری یک فیلم تجربی و کم هزینه بالای یک میلیارد تومان است، به همین علت هر تهیه کننده و سرمایه گذاری دوست دارد تا فیلم خود را همانطور که سیاست گروه هنر و تجربه بود اکران کند نه اینکه فیلم را به هر قیمتی آن هم با سانس های نامنظم و در سینماهای پراکنده نمایش دهد. پیش از این در گروه هنر و تجربه سینماهایی مانند فرهنگ و آزادی و سالن های بزرگ شهرستانی داشتیم، اما در مدتی که مرکز توسعه سینمای مستند و تجربی مسئولیت سینمای هنر و تجربه را برعهده گرفته نمی بینیم که کاری برای این گروه سینمایی اجرا شده باشد.

قصه از کجا شروع شد؟

از دهه70 با کاهش تصدیگری دولت در حوزه اکران، نمایش عمومی فیلم های متفاوت و هنری دچار مشکل شد. اگر در دهه60 می شد فیلمی چون نارونی را در برترین سینمای مرکز اکران کرد، از دهه70 به مرور زمان داستان اکران عوض شد. به خصوص وقتی سینماداران و پخش کنندگان در شورای صنفی قدرت گرفتند، اکران عمومی فیلم های متفاوت و هنری دشوارتر از همواره شد. در طول بیش از یک دهه چندین طرح برای سامان دادن به اکران فیلم های متفاوت طراحی و تدوین شد که همگی شکست خوردند تا به دهه90 رسیدیم؛ به روزهایی که رایزن فرهنگی ایران در فرانسه، رئیس سازمان سینمایی شد و از آنچه در دوران رایزنی مشاهده نموده بود به عنوان نقطه شروع گروه هنر و تجربه استفاده کرد. سال92 حجت الله ایوبی، رئیس وقت سینمایی به شورای سیاستگذاری که معین نموده بود ماموریت داد پاسخی اصولی و منطقی برای مطالبات سینماگران نوگرا و جوان ارائه دهند. پس از 6 ماه مطالعه، تحقیق و مذاکره از 13مهر1393 گروه سینمایی هنر و تجربه با 4 سالن سینما در تهران (آزادی، کورش، خانه هنرمندان و موزه سینما) و یک سالن در پردیس سینمایی هویزه مشهد، برنامه نمایش منظم فیلم ها را شروع کرد. سینمای هنر و تجربه حرکتی مفید در جهت به وجود آوردن شرایطی برای اکران فیلم های هنری و تجربی بود. فیلم هایی که مخاطب کمتری نسبت به فیلم های سینمای جریان اصلی دارند. بعلاوه هنر و تجربه امکان به نمایش درآمدن فیلم های مستند و کوتاه در سینما را به وجود آورد.

لیگ 2 سینما

دوران خوش هنر و تجربه در سال های اولیه راه افتادن خلاصه شد؛ روزگاری که برند هنر و تجربه با فیلم هایی چون ماهی و گربه و پرویز میان سینماروها جا افتاد. هرچند از نیمه دوم دهه90 و انجام تغییرات در سازمان سینمایی، به مرور هنر و تجربه به حاشیه رانده شد. واقعیت این است که مدیران بعد از ایوبی، علاقه چندانی به فعالیت های این گروه نداشتند یا دست کم عملکردشان این احساس را منتقل می کرد که خیلی با هنر و تجربه میانه ای ندارند. نتیجه اینکه گروه هنر و تجربه به مرور از اهداف اولیه اش دور و تبدیل به پاتوقی برای فیلم های نفروش شد. یک گروه سینمایی ضعیف که هر سیاه مشق ناشیانه ای در آن به عنوان فیلم هنری به نمایش درمی آمد. به مرور زمان و با تغییر مدیریت ها، امکانات هنر و تجربه هم تحلیل رفت. تبلیغات و اطلاع رسانی اش کم شد. از سالن هایی که در اختیار این گروه بودند کاسته شد و در نهایت کار به جایی رسید که بعضی از منتقدان و روزنامه نگاران برای توصیف هنر و تجربه، سراغ اصطلاحات فوتبالی می رفتند و از این گروه به عنوان لیگ دو سینما یاد می کردند. می گردد گفت در اواخر دولت دوازدهم هنر و تجربه به شیر بی یال و دم و اشکم تبدیل شده بود.

آیا پرده نقره ای سینما جادوی خود را از دست داده است؟ | منتقد و پژوهشگر سینما: آمارها نشان می دهد سینما همچنان مجذوب کننده و قدرتمندترین هنر جهانی است

سکانس دیده نشده از فاطمه معتمدآریا و هوتن صبور در عامه پسند | فیلم پروانه نمایش می گیرد؟

گیشه کم رونق سینماها | چرا فیلم های پرفروش فقط یک میلیون مخاطب دارد؟

دوران تازه

با تغییر دولت و انتخاب محمد خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی، داستان هنر و تجربه هم متحول شد. رفتن به زیرمجموعه مرکز توسعه سینمای مستند و تجربی، که منتقدانی هم داشت، در نهایت بعد از گذشت چندین ماه و برگزاری جلسات متعدد میان مدیران مرکز توسعه و سینماگران و کارشناسان، به نقشه راهی تازه رسید. و دیروز هم مدیر این گروه سینمایی معین شد. دیروز محمد حمیدی مقدم، مدیرعامل مرکز توسعه سینمای مستند، تجربی و پویانمایی طی حکمی محمد طیب را به عنوان سرپرست گروه سینمایی هنر و تجربه معرفی و منصوب کرد. در حکم مدیرعامل مرکز توسعه خطاب به محمد طیب بر توسعه کیفی فعالیت ها و برنامه ریزی اکران گروه سینمایی هنر و تجربه برای عرضه فیلم های ارزشمند و غیرتجاری، گشایش افق های تازه در دیدگاه سینمایی به منظور تقویت جهت توسعه زبان سینما و ارتقای دانش و کیفیت هنری سینمای ایران، طراحی و حمایت از برنامه های تبلیغات و اطلاع رسانی آثار در دوره اکران با استفاده از همه ظرفیت های رسانه ای، برگزاری رویدادها، کارگاه ها و جلسات نقد و آنالیز فیلم با رویکرد انتقال تجربه و دانش افزایی برای مخاطبان و طراحی و شروع فعالیت باشگاه مخاطبان تأکید شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "تکلیف مدیریت هنر و تجربه روشن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکلیف مدیریت هنر و تجربه روشن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید