دائرة المعارف سازهای ایران به جلد سوم رسید

به گزارش وبلاگ عکس 94 ؛ جلد سوم کتاب دائرة المعارف سازهای ایران با موضوع هواصداهای زبانه دار نواحی ایران به قلم محمدرضا درویشی آهنگساز و پژوهشگر موسیقی به وسیله موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شد.

دائرة المعارف سازهای ایران به جلد سوم رسید

در معرفی این کتاب آمده است: دایرة المعارف سازهای ایران پژوهشی ممتاز در حوزه موسیقی نواحی ایران است که مؤلف آن حدود نیمی از عمر خود را صرف تألیف و تدوین آن نموده است.

نخستین جلد این اثر (چاپ اول: 1380) به توضیح و شناسایی کامل سازهای زهیِ مضرابی و آرشه ای نواحی مختلف ایران می پردازد و جلد دومِ آن (چاپ اول: 1384) سازهای پوست صدا و خودصدا را معرفی می نماید.

اکنون، پس از گذشت بیش از بیست سال از تاریخ انتشار این اثر، جلد سوم این مجموعه که درباره سازهای هواصدای زبانه دار است، پیش روی شماست.

روند تألیف و تدوین و انتشار این جلد، به لحاظ تنوع بسیار گسترده سازهای هواصدا، و کاربرد و پیچیدگی های تکنیک های نوازندگیِ این سازها، در مقایسه با سازهای زه صدا، پوست صدا و خودصدا، بسیار وقت گیر و چالشی بوده است. تعداد پرشمار جدول ها، نت ها، طرح ها و به ویژه عکس های غالباً شبیه به همِ سازها، و جای گذاری آن ها در کتاب نیازمند دقت و حوصله و صرف وقتِ بسیار زیاد بوده است.

محمدرضا درویشی آهنگساز، پژوهشگر موسیقی و مؤلف دائرةالمعارف سازهای ایران متولد 25 مهر 1334 در شیراز است، وی سال 1357 در رشته آهنگسازی از دانشکده هنرهای زیبای تهران فارغ التحصیل شد. درویشی علاوه بر آهنگسازی، از بیست سال پیش پژوهش در موسیقی نواحی مختلف را با سفر به شهرها و روستاهای ایران شروع نموده است.

جلد نخست مجموعه دائرةالمعارف سازهای ایران که به عنوان وسیع ترین تحقیق موسیقایی به زبان فارسی تا به امروز شناخته می گردد، سال 2002 از طرف جامعه بین الملل اتنوموزیکولوژی (S.E.M) به عنوان برترین کتاب سازشناسی برگزیده شد.

درویشی سال 1384 سیمرغ بلورین برترین موسیقی متن را برای موسیقی فیلم شهر آشوب در بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر به دست آورد. موسیقی کلیدر که بر اساس رمان کلیدر محمود دولت آبادی ساخته شده است، یکی از شاخص ترین آثار درویشی است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "دائرة المعارف سازهای ایران به جلد سوم رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دائرة المعارف سازهای ایران به جلد سوم رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید