طرز تهیه کتلت تهرانی اصیل به سبک سنتی و قدیم

به گزارش وبلاگ عکس 94، کتلت یکی از غذاهای روسی است که البته اسمش کاملا فرانسوی است و جالب تر این که خیلی خوب توانسته در بین مردم ایران جا باز کند. طوری که امروز معدود افرادی می دانند که کتلت غذایی اصالتا ایرانی نیست. البته کتلتی که ما امروز می خوریم به مرور بعد از آمدن از روسیه دستخوش تغییرات شد و با آن کتلت اصیل روسی کمی تفاوت دارد. سوای این کتلت در ایران هم در هر منطقه تغییر نموده است مثلا قبلا طرز تهیه کتلت شیرازی را مرور نموده بودیم و اینجا می خواهیم طرز تهیه کتلت تهرانی را آنالیز کنیم.

طرز تهیه کتلت تهرانی اصیل به سبک سنتی و قدیم

مواد لازم برای تهیه کتلت تهرانی

  • گوشت چرخ نموده نیم کیلو
  • پیاز 1 عدد
  • آرد نخودچی 1-2 قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ 1 عدد
  • زردچوبه، نمک و فلفل به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم

طرز تهیه کتلت تهرانی

1. مخلوط کردن مواد

برای تهیه کتلت تهرانی که عده ای به آن شامی کباب هم می گویند باید ابتدا همه مواد یعنی گوشت چرخ نموده، پیاز رنده شده، آرد نخودچی و تخم مرغ را به همراه نمک، زردچوبه و فلفل خوب با دست مخلوط کنید یا به عبارتی چنگ بزنید تا مواد خوب به خورد هم بروند.

2. سرخ کردن کتلت ها

برای سرخ کردن کتلت تهرانی کف ماهیتابه مناسب به میزان لازم روغن بریزید و اجازه دهید روی حرارت ملایم گاز گرم گردد بعد دست هایتان را در یک کاسه آب سرد ببرید و با یک دست به میزان یک تخم مرغ از مواد را بردارید و کف دستتان صاف کنید در نهایت کتلت تهرانی را در تابه بگذارید تا به مدت 4-5 دقیقه یک طرفش سرخ گردد بعد برگردانید تا سمت دیگر هم سرخ گردد. این کار را تا تمام کردن کامل مایه کتلت ادامه دهید.

این غذای خوشمزه را با نان و سبزی خوردن و البته گوجه خرد شده و خیارشور، هم به صورت گرم هم سرد سرو کنید. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه کتلت

تهیه کتلت به عنوان یک غذای ساده و سریع می تواند گزینه خوبی برای افرادی باشد که فرصت کمی برای تهیه غذا دارند. اما بهتر است برای پخت کتلت نکات و ریزه کاری های آن را هم بدانید.

تهیه کتلت تهرانی به روایت ها و روش های مختلف

این روزها کتلت هم مثل همه غذاهای دیگر که تقریبا در همه جای ایران به یک شکل تهیه می شوند، شده است. بنابراین برای تهیه کتلت تهرانی روایت های مختلفی وجود دارد اما شاید یکی از موثق ترین شان همانی باشد که اینجا خواندید و عده ای هم آن را به عنوان شامی کباب تهرانی می شناسند.

اما بعضی دیگر برای تهیه این نوع کتلت میزانی قارچ هم اضافه می نمایند برای تهیه کتلت با قارچ ابتدا قارچ را خرد می نمایند بعد با میزانی روغن تفت می دهند تا آبش خارج گردد بعد آن را همراه با باقی مواد خوب مخلوط می نمایند و قارچ هم به بخشی اصلی از کتلت تبدیل می گردد.

در نوع دیگری دقیقا همان کتلت با سیب زمینی خام تهیه می گردد که در نهایت با سس گوجه پخته می گردد. طرز تهیه کتلت با سیب زمینی خام بدون سس را می توانید در کتاب کاله بخوانید. خوب است همین جا این نکته را هم بدانید که در شهرهای دیگر هم مثل شیراز کتلت خاص آن شهر تهیه می گردد. طرز تهیه کتلت شیرازی را قبلا در کتاب کاله آورده ایم.

نکات مهم برای کتلت پفکی و ترد

کتلت خوب همان کتلتی است که ترد و پفکی باشد. برای تهیه کتلت پفکی و ترد باید حتما آب پیاز رنده شده را قبل از مخلوط کردن با باقی مواد بگیرید. از طرف دیگر بهتر است میزان تخم مرغ را زیاد نکنید والا کتلت تان خیلی پفکی و ترد نخواهد بود. طرز تهیه کتلت پفکی را هم می توانید در کتاب کاله بخوانید.

انواع کتلت با گوشت و بدون گوشت

همان طور که دیدید کتلت معمولا به گوشت شناخته می گردد اما گاهی می توانید انواع دیگر کتلت بدون گوشت را هم تجربه کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه کتلت مرغ و طرز تهیه کتلت سویا را مرور نموده بودیم. می توانید با مطالعه آن ها در برنامه غذایی خودتان تنوع غذایی بیشتری داشته باشید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه کتلت تهرانی اصیل به سبک سنتی و قدیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کتلت تهرانی اصیل به سبک سنتی و قدیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید