فواید و خطرات روشن کردن عود چیست؟

به گزارش وبلاگ عکس 94، مجله پزشکی دکتر سلام/عود به عنوان ماده ای برای فراوری رایحه معطر سوزانده می گردد در حقیقت کلمه عود از کلمه لاتینی به معنای سوختن گرفته شده است. عود از دوران باستان وجود داشته و در آئین های مذهبی در مصر باستان، بابل و یونان استفاده می شده است.

فواید و خطرات روشن کردن عود چیست؟

در طول قرن ها و حتی امروزه مردم در سراسر جهان به دلایل مختلف از عود استفاده نموده اند و می نمایند، از جمله:

مولفه اعمال مختلف مذهبی

ابزاری برای مقابله با بوهای بد یا نامطبوع

راهی برای دفع شیاطین یا ارواح شیطانی

به گزارش هلث لاین، برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این ماده محبوب ادامه مطلب را بخوانید.

عود از چه چیزی ساخته می گردد؟

عود به طور معمول از ماده ای معطر ساخته می گردد که رایحه و ماده اتصال قابل احتراق فراوری می نماید و آن را به شکل خاصی نگه می دارد. مواد معطر مورد استفاده برای ساخت عود به طور معمول گیاهی بوده و شامل انواع رزین ها، پوست، دانه ها، ریشه ها و گل ها است. مواد خاص مورداستفاده در عود بر اساس منطقه و سازنده آن متفاوت است. بعضی از نمونه های خاص مواد معطر که ممکن است تشخیص دهید عبارتند از:

دارچین

کندر

مشک

مرمکی

نعنای هندی

چوب صندل

مواد اتصال قابل اشتعال موجود در عود همان چیزی است که مشتعل می گردد و اجازه می دهد عود برای فراوری بو بسوزد، اما می تواند شامل مواردی مانند زغال چوب یا پودرهای چوب نیز باشد.

چگونه عود بسوزانیم؟

عود انواع مختلفی دارد از جمله:

سیم پیچ

مخروط

پودرها

چوب

به منظور سوزاندن عود نسخت آنرا به آرامی مشتعل می کنید. به عنوان مثال، برای سوزاندن یک چوب عود از فندک یا کبریت برای روشن کردن نوک آن بهره ببرید. پس از اینکه عود مشتعل شد شعله را به آرامی خاموش کنید سپس عود آغاز به فراوری دود و رایحه می نماید.

زمان سوزاندن عود به فرم آن بستگی دارد به عنوان مثال، یک چوب عود ممکن است بین 50 تا 90 دقیقه دوام داشته باشد. هنگام تمام شدن عود خودش خاموش می گردد. بر اساس اظهارات بعضی از فراوری نمایندگان عود باید:

هنگام سوزاندن عود از وسیله های مختص آن بهره ببرید.

نگهدارنده های عود را روی یک سطح مقاوم در برابر آتش بگذارید.

هرگز عود را بدون مراقبت رها نکنید.

آیا سوزاندن عود برای سلامتی مفید است؟

قرن هاست در تمام جهان از عود استفاده می گردد، اما آیا برای سلامتی فوایدی دارد؟ تحقیقات محدودی در خصوص مزایای احتمالی آن برای سلامتی وجود دارد. بسیاری از مطالعات موجود روی مواد عود کندر و مرمکی تمرکز دارد. مدت هاست عود با اعمال مذهبی و مراقبه همراه بوده است، اما آیا واقعا اثر آرامش بخشی یا روانی دارد؟

یک مطالعه در سال 2008 در کشت های سلولی و موش ها ترکیبی را در رزین کندر شناسایی کرد که می تواند پاسخی شبیه به داروی ضدافسردگی ایجاد کند. علاوه بر این، پاسخ به این ترکیب در مناطق مغز مرتبط با اضطراب و افسردگی دیده شد، همچنین گیرنده های مرتبط با احساس گرما را فعال می نماید.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد بعضی ترکیبات جدا شده از کندر و رزین های مرمکی در موش ها اثر ضد التهابی دارند. محققان چندین ترکیب را از رزین ها جدا کردند و دریافتند بعضی از آنها بسته به دوز دارو می توانند پاسخ التهابی را در موش ها مهار نمایند.

البته گفتنی است محققان در این مطالعات با ترکیبات خالص شده از رزین کندر کار کردند. برای مشخص اینکه آیا در دود عود هم وجود دارد یا خیر و آیا پاسخ یکسانی را در افراد ایجاد می نمایند به مطالعات بیشتری در این زمینه احتیاج است.

آیا دود عود برای سلامتی مضر است؟

در حالی که بعضی داده ها حاکی از آن است که مواد عود می توانند فواید احتمالی برای سلامتی داشته باشند، اما برعکس چه؟ آیا استنشاق دود عود می تواند مضر باشد؟ دود عود از اجزای متنوعی تشکیل شده که شامل ذرات ریز فراوری شده از سوزاندن عود و انواع گازها از جمله مونوکسیدکربن است.

مطالعات مختلف سوزاندن عود یا استنشاق دود آن را با انواع اثرات مضر مرتبط دانسته اند. بعضی از نمونه ها عبارتند از:

یک مطالعه معتبر از بزرگسالان در سنگاپور در سال 2008 نشان داد سوزاندن طولانی مدت عود با افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه سلول سنگفرشی همراه است.

یک مطالعه در سال 2009 روی بچه ها در عمان نشان داد سوزاندن عود باعث ایجاد خس خس در بچه ها مبتلا به آسم می گردد. با این حال، سوزاندن آن با افزایش شیوع آسم ارتباط نداشت. سوزاندن عود باعث آسم نمی گردد، اما می تواند باعث حمله گردد.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد اجزای موجود در دود عود برای سلول های کشت شده با غلظت کمتر از دود سیگار سمی هستند. گفتنی است در این مطالعه فقط دود 4 عدد عود و یک عدد سیگار مورد آنالیز نهاده شد.

یک مطالعه معتبر در سال 2017 در بزرگسالان چینی شواهدی یافت که سوزاندن عود می تواند در افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا نقش داشته باشد.

در سرانجام

عود از مدت ها قبل برای اهداف مختلفی از جمله اعمال مذهبی، خنثی سازی بوهای بد و آرامش استفاده می شده است. انواع مواد به طور معمول گیاهی عطر و بوی خود را به عود می بخشند. علی رغم این واقعیت که عود از قرن ها پیش وجود داشته، اما اطلاعات مربوط به اثرات آن بر سلامتی متفاوت است.

بعضی مطالعات نشان دهنده اثرات احتمالی ضدافسردگی و ضدالتهابی اجزای عود است. مطالعات دیگر ارتباط بین سوزاندن عود و اثرات منفی بر سلامتی مانند سرطان را نشان می دهند. اگر قصد استفاده از عود را دارید برای جلوگیری از خطر آتش سوزی جوانب احتیاط را رعایت کنید.

منبع: همگردی

به "فواید و خطرات روشن کردن عود چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید و خطرات روشن کردن عود چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید