نکات مهم برای جلوگیری از اضافه بار در فرودگاه

به گزارش وبلاگ عکس 94، اضافه بار در فرودگاه یکی از مسائل رایج در سفرهای هوایی است. در این شرایط فرد برای حمل تمام بار خود ناچار به پرداخت هزینه ای اضافه بر هزینه بلیط، عوارض پرواز و… است. این اتفاق اما گاهی اوقات زمانی رخ می دهد که فرد آمادگی پرداخت هزینه نداشته یا پول به میزان اضافه بار به همراه ندارد. در این شرایط باید با روش های دیگر این مشکل را حل کرد. در این مطلب از خبرنگاران نکات مهم برای جلوگیری از اضافه بار در فرودگاه را شرح می دهیم، با ما همراه باشید.

نکات مهم برای جلوگیری از اضافه بار در فرودگاه

تضمین برترین قیمت بلیط هواپیما، بلیط قطار و رزرو هتل در تمامی نقاط دنیا فقط در وبلاگ عکس 94 .

اضافه بار در فرودگاه به چه معناست؟

اگر تجربه سفر هوایی را داشته اید حتما می دانید که یکی از اقدامات قبل از سوار شدن به هواپیما تحویل بار برای شماره خوردن و انتقال آن به قسمت بار هواپیما است. در این مرحله وزن بار شما هرچیزی که باشد، یک چمدان ساده یا بسته ای بزرگ مقدار گیری شده و براساس نوع بلیط شما، مجاز بودن یا نبودن آن محاسبه می گردد.

در چنین شرایطی دو حالت وجود دارد، یا بار شما به اندازه مجازی است که در بلیط معین شده و بدون مشکل برای بارگیری در قسمت بار ارسال می گردد یا اضافه بار می خورید که در این شرایط ابتدا باید هزینه بار را پرداخت کنید تا بارگیری آن انجام گردد. با این شرحات اضافه بار در فرودگاه را می توان اینطور معنی کرد که هر مسافر برای سفر هوایی براساس بلیط خود قادر به حمل وزن معینی از بار است و اگر بار او از این مقدار بیشتر گردد، اضافه بار خورده و باید هزینه آن را بسته به شرایط ایرلاین پرداخت کند.

تفاوت بار اصلی و بار دستی

قبل از اینکه به موضوع اضافه بار در فرودگاه بیشتر بپردازیم باید با تفاوت انواع بار در سفرهای هوایی آشنا شوید. در سفر با هواپیما هر مسافر دو نوع بار دارد. یک نوع بار، ساک دستی، کیف یا کوله پشتی است که مسافر با خود به داخل کابین هواپیما برده و معمولا شامل وسایل ضروری و گران قیمت و گوشی و لپ تاپ است. استفاده از این محتویات بار دستی در زمان احتیاج مسافر به سادگی امکان پذیر است و محل آن کابینی است که بالای صندلی مسافر وجود دارد.

نوع دیگر بار اما بار اصلی است که بیشتر به صورت چمدان است و آن را در بخش بار هواپیما قرار می دهند. این نوع بار باید قبل از سوار شدن به هواپیما تحویل بخش بار داده گردد تا وزن کشی و شماره گذاری شده و برای قسمت حمل بار ارسال گردد. در بار اصلی امکان قرار دادن هر نوع وسیله ای به غیر از ممنوعات مانند وسایل تیز، دخانیات، وسایل آتش زا وجود دارد.

فاکتورهای مهم در معین هزینه اضافه بار

در صورتی که بار شما اندازه بیشتری از مقدار مجاز ایرلاین داشته باشد ملزم به پرداخت هزینه آن هستید، در غیراینصورت امکان حمل اندازه اضافه بار را نخواهید داشت. هزینه یکی از دغدغه های همه مسافران در موضوع اضافه بار است که با فاکتورهای مختلفی مانند قیمت بلیط، مدت زمان پرواز، کلاس پرواز، ابعاد چمدان، فرم بار و چمدان، مقصد، وزن و تعداد بار معین می گردد.

مقدار مجاز اضافه بار در ایرلاین های داخلی چقدر است؟

یکی از فاکتورهای مهم در معین اضافه بار در فرودگاه نوع ایرلاین است. ایرلاین های مختلف بسته به مقدار قسمت حمل بار، تعداد مسافران هر پرواز و… مقادیر مختلفی برای مقدار مجاز بار معین می نمایند. در نظر داشتن این موضوع اولا به انتخاب ایرلاین مناسب یاری نموده و ثانیا از دغدغه هزینه بابت اضافه بار کم می نماید. این موضوع در ایرلاین های داخلی و خارجی فرق دارد. در داخل کشور ما ایرلاین های مختلفی وظیفه حمل مسافران در داخل کشور را برعهده دارند که هرکدام قوانینی در خصوص اضافه بار دارند. از این ایرلاین ها می توان به قشم ایر، کیش ایر، تابان، زاگرس، ایران ایر، ماهان و… اشاره نمود که در ادامه قوانین بار و اضافه بار در ایرلاین های مختلف و براساس پرواز را آنالیز می کنیم.

  • اضافه بار در پروازهای اکونومی

مقدار بار مجاز در پروازهای اکونومی تمام شرکت های هواپیمایی داخلی مساوی و 25 کیلوگرم است. البته در برخی پروازها در شرایط خاص تا 30 کیلوگرم هم مجاز می باشد.

  • اضافه بار در پروازهای تجاری یا فرست کلاس

در پروازهای تجاری یا بیزینس و فرست کلاس که کلاس پروازی بالاتر و خدمات ارائه شده برای مسافران بیشتر است، مقدار باری که مسافر بدون پرداخت هزینه اضافی مجاز به حمل آن است هم بیشتر می باشد. این مقدار در پروازهای بیزینس ایرلاین های مختلف پروازهای داخلی 40 کیلوگرم و برای پروازهای فرست کلاس 50 کیلوگرم و در مواردی بیشتر است. مقدار دقیق بار مجاز به وسیله هر شرکت هواپیمایی داخل بلیط آن معین می گردد.

  • مقدار مجاز بار دستی

بعلاوه در پروازهای مختلف حمل بار دستی هم اندازه معینی دارد و در صورتی که مقدار بار بیشتر گردد مسافر باید اضافه بار پرداخت نموده یا بخشی از بار را به چمدان خود منتقل کند. مقدار مجاز بار دستی در پروازهای اکونومی داخلی در بیشترین حالت 5 کیلوگرم و مقدار بار مجاز دستی در پروازهای تجاری داخلی در بیشترین حالت تا 7 کیلوگرم مجاز است.

اضافه بار در فرودگاه برای ایرلاین های خارجی چه سقفی دارد؟

در خصوص ایرلاین های خارجی هم دقیقا مانند پروازهای داخلی مقدار مجاز بار سقفی دارد و با عبور از آن مسافر باید اضافه بار پرداخت کند. بیشتر ایرلاین های خارجی برای پروازهای اکونومی مقدار 30 کیلوگرم بار را برای مسافران مجاز می دانند اما بسته به کشور و نوع ایرلاین در برخی خطوط هواپیمایی این مقدار به 40 کیلوگرم هم می رسد. البته حمل این مقدار بار مشروط به تقسیم آن در دو چمدان است. قوانین بار نه تنها در خصوص وزن بسته و چمدان بلکه در خصوص ابعاد آن ها هم وجود دارد. به عنوان مثال در پرواز هواپیمایی قطر، مقدار بار مجاز در پروازهای اکونومی، بیزینس و فرست کلاس به ترتیب 30، 40 و 50 کیلوگرم می باشد، به شرطی که طول، عرض و ارتفاع بسته بیشتر از 158 سانتی متر نگردد.

البته در برخی ایرلاین های اروپایی یا آسیایی ممکن است مقدار بار مجاز از 30 کیلوگرم هم کمتر باشد. به عنوان مثال در ترکیش ایرلاین بار مجاز در پروازهای اکونومی 20 کیلوگرم و بار مجاز در پروازهای بیزینس 30 کیلوگرم است و هر چقدر که وزن بار از این مقادیر بیشتر گردد، مسافر ملزم به پرداخت هزینه بیشتری خواهد بود. یا در پرواز لوفت هانزا مسافران در کلاس اکونومی تنها مجاز به حمل 23 کیلوگرم بار در یک چمدان هستند و در پرواز بیزینس اندازه آن به 32 کیلوگرم به شرط تقسیم در دو چمدان می رسد.

هزینه اضافه بار در فرودگاه برای ایرلاین های داخلی و خارجی به چه صورت است؟

اضافه بار در فرودگاه با پرداخت هزینه حمل می گردد. در بیشتر شرکت های هواپیمایی هزینه بار مجاز روی بلیط حساب می گردد و در صورت اضافه بار، تنها هزینه بار اضافه در فرودگاه دریافت می گردد اما برخی شرکت ها به طور کل هزینه ای بابت بار روی بلیط دریافت نمی نمایند و تمام هزینه چه در خصوص بار مجاز و چه در خصوص اضافه بار را در فرودگاه از مسافر دریافت می نمایند.

هزینه اضافه بار در پروازهای داخلی بر اساس قیمت بلیط محاسبه می گردد و به این صورت است که با حمل هر یک کیلوگرم بار اضافه مسافر باید 1 درصد از قیمت بلیط را به عنوان جریمه اضافه بار پرداخت کند اما در شرکت های هواپیمایی خارجی بحث هزینه ها براساس قوانین آن کشور، نوع بار، مقصد و… فرق دارد. به عنوان مثال در پرواز ایران به قطر با هواپیمایی قطر ایرلاین، هزینه اضافه بار به ازای هر کیلو بار اضافه 20 دلار است اما همین شرکت برای اضافه بار ایران تا کشورهای جنوب شرقی آسیا برای هر کیلو اضافه بار، 30 دلار دریافت می نماید. بنابراین بهتر است در زمان تهیه بلیط از آژانس یا شرکت هواپیمایی در خصوص هزینه ها اطلاع کسب کرد.

چه راه هایی برای جلوگیری از اضافه بار در فرودگاه وجود دارد؟

همان طور که تا اینجا گفتیم در شرایط اضافه بار برای اینکه امکان خروج بار و حمل آن با هواپیما وجود داشته باشد باید هزینه اضافه بار را پرداخت کرد. اما گاهی اوقات این امکان وجود ندارد. به عنوان مثال در سفرهای خارجی ممکن است ارز قابل قبول آن کشور همراه نبوده و پول نقد برای چنج کردن تمام شده باشد یا در پروازهای داخلی ممکن است دسترسی به پول نقد و کارت بانکی در آن لحظه امکان پذیر نباشد.

حتی در شرایطی ممکن است فرد به علت گران تمام شدن بلیط امکان پرداخت هزینه ای اضافه برای حمل بار بیشتر نداشته باشد که در این صورت، راهکارهای زیر می توانند یاری نماینده باشند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که با محاسبه اندازه بار قبل از پرواز و آشنایی با قوانین بار مجاز هر ایرلاین قبل از بستن و آماده کردن بار، تا حد زیادی می توان از مشکل اضافه بار جلوگیری کرد.

  • تقسیم بار بین همراهان

اگر چمدان های خود را برای محاسبه وزن بار تحویل دادید و هشدار اضافه بار دریافت کردید نگران نباشید. در این شرایط می توانید از همراهان خود که مقدار بار کمتری دارند برای تقسیم بار بهره ببرید. در این صورت چمدان شما با بلیط فرد همراه محاسبه می گردد و دیگر اضافه بار نخواهید خورد.

  • ارسال بخشی از بار با شرکت های پستی

اگر در سفر خود خرید زیادی انجام داده اید و اطمینان دارید اضافه بار می خورید بهتر است حمل بار تا مقصد خود را با روشی دیگر انجام دهید. به عنوان مثال شرکت های پستی برای حمل بار داخلی انتخاب مناسبی هستند. هزینه ارسال بار با شرکت های پستی گاهی اوقات بسیار کمتر از حمل بار با خود در هواپیما تمام می گردد و ایمنی ارسال وسیله هم بیشتر است. البته چون فرایند ارسال بار با شرکت های پستی زمان بیشتری می برد بهتر است چند روز از قبل از زمان بلیط خود و بر اساس جدول زمانبندی ارسال آن شرکت، بار اضافی خود را به مقصد ارسال کنید.

  • تقسیم بار بین ساک دستی و چمدان

همان طور که گفتیم هر مسافر علاوه بر باری که در قسمت حمل بار و به صورت بسته یا چمدان دارد، مجاز به حمل اندازهی بار با شرایط خاص در داخل کابین هواپیما هم هست. اگر اضافه بار شما بخاطر چیزی حدود 2-3 کیلوگرم است و وسیله زیادی برای حمل در داخل هواپیما با خود به همراه ندارید بهتر است آن اندازه اضافه را در ساک دستی خود قرار دهید تا از بار چمدان کم شده و مشکل اضافه بار شما حل گردد.

نتیجه گیری

اضافه بار در فرودگاه یکی از اتفاقاتی است که مسافران سفرهای هوایی باید در هر شرایطی آمادگی آن را داشته باشند. این مشکل در بسیاری از موارد با پرداخت هزینه رفع می گردد اما راه هایی برای حل بدون هزینه این مشکل هم وجود دارد، به عنوان مثال آشنایی با قوانین بار و مقدار مجاز آن در هر ایرلاین و… که در این مطلب از وبلاگ عکس 94 آن ها را به طور کامل شرح دادیم. با مطالعه سایر مطالب سایت ما می توانید با نکاتی بیشتری که به سفر هوایی بدون دردسر یاری می نماید، آشنا شوید.

1. تفاوت ایرلاین های داخلی در اندازه مجاز اضافه بار در فرودگاه به چه صورت است؟

ایرلاین های داخلی در مقدار بار مجاز تفاوتی ندارند و این موضوع تنها در کلاس پروازهای مختلف فرق می نماید. در تمام ایرلاین ها حدبیشتر بار مجاز برای حمل در کلاس اکونومی 25 کیلو و در کلاس تجاری 30 کیلوگرم است.

2. سقف اضافه بار در فرودگاه برای ایرلاین های خارجی چقدر است؟

مقدار اضافه بار در شرکت های هواپیمایی خارجی فرق دارد، به عنوان مثال در شرکت هواپیمایی قطر ایرلاین امکان حمل 30 کیلوگرم بار در قسمت اکونومی مجاز است در حالی که ایرلاین ترکیش تنها 20 کیلوگرم از بار مسافران را در پرواز اکونومی بدون هزینه اضافه حمل می نماید. برای اطلاع دقیق از مقدار بار مجاز بهتر است بلیط هواپیمای شرکت مورد نظر را آنالیز کرد.

3. هزینه اضافه بار در پروازهای داخلی به چه صورت محاسبه می گردد؟

هزینه اضافه بار بسته به حجم بار اضافی دارد و در کلیه پروازها به ازای هر یک کیلو مسافر باید یک درصد از قیمت بلیط را برای اضافه بار در نظر بگیرد.

منبع: الی گشت

به "نکات مهم برای جلوگیری از اضافه بار در فرودگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات مهم برای جلوگیری از اضافه بار در فرودگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید