4 رمان برجسته که باید به توصیه کارگردان مجموعه پدرخوانده بخوانید

به گزارش وبلاگ عکس 94، مجموعه سینمایی پدرخوانده را تقریبا همه دوست دارند. از مخاطب معمولی گرفته تا نظریه پرداز معتبر، متخصصان شاخه های مختلف علوم انسانی و حتی سیاست مداران. پس به نظر می رسد یا آثاری طرفیم که راحت درک شده اند. به ندرت پیش می آید کسی که اولین بار یک قسمت از مجموعه پدرخوانده را می بیند، همان واکنشی را نشان دهد که بعد از تماشای فیلمی از بونوئل، گدار یا برگمان نشان می دهد. راز موفقیت و محبوبیت و علاقه شیفتگان سینما در نسل های گوناگون به این مجموعه سینمایی چیست؟ همه متفق القول اند که فارغ از درخشش سایر عوامل، نقش فرانسیس فورد کوپولا به عنوان نویسنده فیلم نامه و کارگردان، در این موفقیت مرکزی بوده است.

4 رمان برجسته که باید به توصیه کارگردان مجموعه پدرخوانده بخوانید

کوپولا در خانواده ای ایتالیایی که به شهر دیترویت استان میشیگان مهاجرت نموده بودند به جهان آمد. پدرش، کارمینه کوپولا، آهنگساز و موسیقی دان ارکستر شهر دیترویت بود و فلوت می زد. مادرش هم هنرپیشه ای با استعداد بود.

فرانسیس برای کم کردن درد و رنج فلج اطفال کتاب ها را می بلعید و روزانه صدها کلمه می نوشت. او به پشتوانه مطالعه خستگی ناپذیر و قلم روان به دانشگاه هوفسترا هاوایی رفت و ادبیات نمایشی خواند.

فیلم سازی را با دستیاری راجر کورمن آغاز کرد. سه سال بعد از نوشتن اولین فیلم نامه و ساخت اولین فیلم اش نخستین جایزه اسکارش را در سال 1966 برای نوشتن فیلم نامه ای اقتباسی گرفت.

بسیاری از کارشناسان و اهل نظر خوره کتاب بودن را در موفقیت کوپولا موثر می دانند. آن ها سه گانه پدرخوانده را شاهد مثال می آورند که او بعد از مطالعه رمان و اقتباس از آن نام اش در تاریخ سینما جاودانه شد.

کوپولا علاوه بر مطالعه آثار نویسندگان جوان و پر هوادار، عاشق ادبیات کلاسیک است. او در فواصل گوناگون زمانی مرورشان می نماید تا راه و رسم نوشتن را بیاموزد. در این مطلب با چهار رمان کلاسیک که کارگردان مشهور شیفته شان است، آشنا می شوید.

1. مادام بوآری

گوستاو فلوبر یکی از نویسندگان رئالیست فرانسوی برای به دست آوردن دل دوستان اش که از اثر قبلی اش ناراضی بودند مادام بوآری را در پنج سال نوشت و کتاب خوان هایی که به جنبه های گوناگون عشق علاقه دارند را راضی کرد. این اثر داستان دختری دور از شهر که به زیبایی و ثروت علاقه دارد و برای ارضاء جاه طلبی هایش کوشش می نماید وارد طبقه بالای اجتماع گردد را روایت می نماید.

در بخشی از رمان مادام بوآری که با ترجمه مهستی بحرینی به وسیله نشر نیلوفر منتشر شده، می خوانیم:

کتاب مادام بواری اثر گوستاو فلوبر نشر نیلوفر

مشاهده کالا

2. تربیت احساسات

گذشت زمان نشان داد نظر فلوبر درباره تربیت احساسات نادرست است. هانری سه آو، رفیق نویسنده با تعریف کردن از این رمان نویسنده را شگفت زده کرد. فلوبر که فکر می کرد اهل کتاب از این اثر استقبال نمی نمایند به دوستش گفت: کتابم چون هرمی درست نمی نماید که رویاها و توهم های خواننده را جذب کند در مقایسه با مادام بوآری خوانده نشد.

امروزه تربیت احساسات به علت آشوب، چندگانگی و انقطاع رمان نو گونه ای که دارد مورد توجه قرار گرفته و بسیار خوانده شده است. نویسنده در این اثر، یکی از برترین رمان های قرن نوزدهم، زندگی در روزگاری بلاخیز و آشفته را با عشقی قدیمی درآمیخته و قصه فردریک مورو که شیفته زنی شوهردار و بزرگ تر از اوست را روایت می نماید. مورو با بی اعتنایی کردن به مخالفت زن و دودلی هایش سال ها رویای رسیدن به معشوق را در فکر می پروراند و با همسر زن دوست می گردد.

در بخشی از رمان تربیت احساسات که با ترجمه مهدی سحابی به وسیله نشر مرکز منتشر شده، می خوانیم:

کتاب تربیت احساسات اثر گوستاو فلوبر

40 %

230,000

138,000 تومان

مشاهده و خرید

3. وسوسه آنتونیوس قدیس

اگر می خواهید با طبیعت و ذات گوستاو فلوبر آشنا شوید باید وسوسه آنتونیوس قدیس را بخوانید. او در این اثر شکست احساسات و شک ها را در میان شخصیت های رمان به خوبی به نمایش می گذارد. نویسنده بعد از نزدیک به سی سال پروراندن قصه در فکر، رمان را سه بار نوشت و به یکی از رویاهااش که انتشار این اثر بود، رسید.

مرد پارسا، شخصیت اصلی رمان، بعد از آن که بازیچه امیال و طبیعت خود می گردد، عذاب وجدان گریبان اش را گرفته در دوراهی نیکی و بدی حیران است و با غرایز و امیال اش می جنگد. او در واقع وجه دیگری از نویسنده است که با تصورات وسوسه نماینده اش تنها مانده.

در بخشی از رمان وسوسه آنتونیوس قدیس که با ترجمه کتایون شهپرراد و آذین حسین زاده به وسیله نشر نیلوفر منتشر شده، می خوانیم:

کتاب وسوسه آنتونیوس قدیس اثر گوستاو فلوبر

مشاهده کالا

4. دل تاریکی

کنگو، کشوری در مرکز آفریقا، در دوران استعمار بلژیک روزهای سختی را می گذراند. فقر، تبعیض، خفقان و استبداد یقه مردم را گرفته و زندگی را سخت نموده بود. اما شرایط برای خارجی ها متفاوت بود. آن ها برای زندگی در این کشور امکانات زیادی داشتند.

جوزف کنراد، نویسنده برجسته لهستانی بریتانیایی، بعد از چند سال زندگی در کنگو اثری نوشت که در آن زندگی مارلو، دریانوردی که در پی تاجر بدنام عاج فیل، کورتز است روایت می گردد. او بعد از ورود به مرکز آفریقا و گشت و گذار در این منطقه کم کم شیفته شخصیت مرموز این تاجر می گردد. در فکر مارلو معیارهای انسانی و اخلاقی تمدن غرب بعد از کشف روش تسلط کورتز بر مردم بی معنا می گردد. کنراد در قلب تاریکی به مفاهیمی مثل استعمار، تفاوت بین تمدن و وحشی گری و فجایع انسان می پردازد.

در بخشی از رمان دل تاریکی که با ترجمه صالح حسینی به وسیله نشر نیلوفر منتشر شده، می خوانیم:

کتاب دل تاریکی اثر جوزف کنراد نشر نیلوفر

مشاهده کالا

منبع:faroutmagazine

منبع: دیجیکالا مگ

به "4 رمان برجسته که باید به توصیه کارگردان مجموعه پدرخوانده بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 رمان برجسته که باید به توصیه کارگردان مجموعه پدرخوانده بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید