رئیس انجمن صنفی بازسازیگران بازسازی برج طغرل را غیر اصولی دانست

به گزارش وبلاگ عکس 94، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر گشته، رئیس انجمن صنفی بازسازیگران بازسازی برج طغرل را غیر اصولی دانست.

رئیس انجمن صنفی بازسازیگران بازسازی برج طغرل را غیر اصولی دانست

فتح الله نیازی در پی انتشار گزارشها و عکسهایی از شیوه بازسازی برج طغرل، با استناد به آنالیز های اولیه، بازسازی این برج سلجوقی را که در حال اجرا است، همانند دژ رشکان غیر اصولی دانست و اظهار کرد: برج طغرل آسیبهای عمده ای دارد که باید در طرح بازسازی آن در نظر گرفته میشد، اما گزارش ها و آنالیز های اولیه کارشناسان نشان می دهد که هیچ کار پژوهشی پیش از بازسازی انجام نشده است.

او اضافه نمود: این برج درحالی که با آسیبهای طبیعی همانند زلزله و آسیبهای غیر طبیعی به خاطر ساخت و سازهای غیر اصولی در اطراف آن و بر اثر احداث مترو شهری روبرو شده است، باید از لحاظ سازه ای مطالعه میشد که ما تا کنون ندیده ایم چنین مطالعه ای اجرا شده باشد.

رئیس انجمن صنفی بازسازیگران کشور با بیان اینکه برج طغرل رطوبت صعودی دارد، گفت: حدودا دهه 80 بازسازیهایی در برج طغرل انجام شد که در جریان آن برای دفع رطوبت سازه، کانال نای کش احداث کردند، اما این کانال کشی ناتمام ماند، چون مطالعه اولیه انجام نشده بود و هنگام کانال کشی به سرداب برج رسیدند، بنابراین کانال را متوقف کردند و کار ناتمام ماند. برای همین در ازاره های برج طغرل رطوبت دیده می گردد، اما اکنون بدون در نظر گرفتن این شرایط، در حال بندکشی آجرهای برج هستند.

وقتی برج معاینه نشده، آسیب آن شناسایی نشده و درمانی پیدا نشده است، چرا چنین اثر نفیسی را بزک می کنید؟ چرا میراث فرهنگی برای طرح بازسازی برج طغرل کمیته فنی تشکیل نداده است؟ باید شورای راهبردی کمیته فنی برای این طرح تصمیم میگرفت، اما بدون آنکه این فرآیند طی گردد، به وسیله مناقصه، بازسازی یک اثر نفیس را به پیمانکاری سپرده اند که سوابق بازسازی ندارد و معمار و باستان شناس است.

این کارشناس بازسازی با تاکید بر ضرورت معاینه برج طغرل پیش از شروع بازسازی اظهار کرد: براساس اظهارات کارشناسان آگاه، یکی از ناودانی های برج که در دهه 80 ساخته شده، ایراد دارد و آب را به سمت آجرها راهنمایی می نماید. وقتی یک معاینه ساده در این اثر نفیس انجام نشده و بازسازی بدون داشتن طرح در حال اجرا بوده، معین است چه فاجعه ای در انتظار برج طغرل خواهد بود و ضروری است هرچه سریع تر این شیوه بازسازی متوقف گردد تا بنا آسیب شناسی گردد. ما این مطالبه را تا پیش از آنکه فاجعه ای رخ دهد، به وسیله وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیگیری خواهیم کرد.

نیازی گفت: نتیجه بازسازی بدون آسیب شناسی و آنالیز کارشناسی اینگونه می گردد که در دهه 80 چون مطالعات باستان شناسی در برج طغرل انجام نشده بود، هنگام احداث کنال نای کشی به سرداب برخورد کردند، در حالی که اصلا نمی دانستند این برج سرداب دارد. آن همه هزینه و وقت صرف شد و دست آخر هم کانال نای کشی را نیمه کاره رها کردند و الان هم دفع رطوبت در برج طغرل انجام نمی گردد.

او در عین حال که بازسازی دژ رشکان را زیر سوال برد و آن را نیز غیر اصولی دانست، درباره روش انتخاب پیمانکاران بازسازی اظهار کرد: در این سالها بازسازیها معمولا به پیمانکارانی سپرده شده که براساس امتیازهای سازمان برنامه و بودجه گریدبندی شده اند. انجمن صنفی بازسازیگران از سال گذشته با این سازمان مکاتبه داشته و شیوه نامه ای را تهیه نموده که بر آن اساس درجه بندی پیمانکاران بازسازی صورت گیرد، چون با قواعد موجود حتی یک معمار و باستان شناس هم می تواند گرید بگیرد و بازسازی بنای نفیسی را که حدود 900 سال قدمت دارد عهده دار گردد. ضروری است شیوه واگذاری بازسازی آثار تاریخی تغییر کند.

منبع: همگردی

به "رئیس انجمن صنفی بازسازیگران بازسازی برج طغرل را غیر اصولی دانست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس انجمن صنفی بازسازیگران بازسازی برج طغرل را غیر اصولی دانست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید