محمد امین قانعی راد که بود و چه کرد؟

به گزارش وبلاگ عکس 94 کتاب دکتر محمد امین قانعی راد: جامعه شناس سیاست گذار مردم مدار به تلاش خداداد خادم به تازگی از سوی نشر بزنگاه روانه بازار نشر شده است.

محمد امین قانعی راد که بود و چه کرد؟

خادم در مقدمه این کتاب نوشته است: محمدامین قانعی راد یکی از جامعه شناسان ایرانی است که در مجامع علمی ایران شناخته شده است. او نه تنها در حوزه جامعه شناسی شناخته بلکه در عرصه های دیگر از جمله پزشکی و بیمارستان نیز کنشکری می کرد.

قانعی راد با اعتقاد به این امر که باید این سرزمین ساخته گردد دست به عمل می زند و در این زمینه معتقد بود که نخبه کسی است که می ماند و می سازد نه آن که می رود. با همین دید و نگاه بود که علی رغم این که به راحتی می توانست مهاجرت کند اما ماند و تا آخرین لحظات زندگی اش برای بهبود جامعه ایران تلاش کرد. در این راستا آثاری که منتشر کرد تقریباً همگی مسأله ای از جامعه ایرانی را در بردارد، اگر به فرض مثال تنها نگاهی گذرا به عناوین کتاب های ایشان بیاندازیم این مهم بیش تر روشن می گردد. بعضی از عناوین آثار او عبارت است: تبارشناسی عقلانیت مدرن (قرائتی پست مدرن از اندیشه دکتر علی شریعتی) (1384)، تعاملات و ارتباطات در اجتماع علمی (1385)، پیمایش علم و جامعه؛ تجربه جهانی و اجرای نسخه ایرانی (1396)، شبکه سیاستی علم و فناوری؛ نظریه ها، تجربیات و مدل مفهومی (1396)، الگوی چهار وجهی برای ارزیابی توسعه علوم انسانی (1396)، نخبگان دانش؛ مشارکت یا مهاجرت (1396). اگر به این عناوین توجه کنید می بینید تمام این آثار مسأله ای را در برهه ای از زمان در جامعه مورد پرسش قرار می دهند.

مولف ادامه می دهد: او ذهنی پرسش گر و مسأله مند داشت به همین سبب سعی می کرد مسائل را به دستگاه فاهمه خود ببرد و در نهایت در پی راه حلی برای آن باشد. همین امر سبب می گردد که ایشان همیشه در پیرامون سمن ها فعالیت کند. او در این راستا به نهادسازی و تقویت نهادهای مدنی پرداخت و به همین سبب به جامعه شناسی مردم مدار پرداخت. قانعی راد را در ایران به عنوان جامعه شناسی می شناسند که طی یک دهه اخیر تلاش کرد تا جامعه شناسی را به حوزه عمومی بیاورد و این علم را در جامعه نهادسازی کند. این هدفی که او برای خود ترسیم نموده بود سبب شد تا قانعی راد را در دهه آخر عمر خود شکوفاتر کند و با نگارش آثار بیش تری در جامعه شناسی تلاشی برای تثبیت این علم در ایران داشته باشد.

اما اگر بخواهم یکی از مهم ترین ویژگی های علمی، اجتماعی و فرهنگی دکتر محمد امین قانعی راد را نام ببرم، باید از ویژگی او در زمینه توجهش به نهاد و نهادسازی و ضرورت شکل گیری آن در سطح جامعه صحبت کنم. دکتر قانعی راد استاد جامعه شناسی و رئیس دو دوره انجمن جامعه شناسی ایران، به درستی یکی از نیازهای ضروری جامعه ایران را تقویت نهادهای مدنی در سطح جامعه تشخیص داد. او به درستی دریافته بود که جامعه ایران برای مبارزه با استبداد ریشه ای که در سطح آن وجود دارد، نیازمند نهادهای مدنی قوی و کارآمد است. وی در دو دوره ای که به عنوان رئیس انجمن جامعه شناسی ایران انتخاب می گردد، این انجمن را از نیم طبقه اول دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تقریباً به تمام نقاط ایران، از خراسان، تا هرمزگان، لرستان، ایلام و ... توسعه داد.

او به درستی تشخیص داده بود اگر در آینده می خواهیم جامعه ای اهل تبادل نظر و مسالمت آمیز داشته باشیم، باید نهادهای مدنی را در آن توسعه دهیم. به همین علت با امکاناتی که در اختیار داشت و با درایتی که به خرج داد در زمان ریاستش بر انجمن جامعه شناسی ایران، آن را به نقاط مختلف کشور توسعه داد و سعی کرد که این نهاد را تا جای ممکن در سطح جامعه توسعه داده و آن را نهادینه کند. دکتر قانعی راد یکی از معدود افرادی است که در زمینه نهادسازی و تشکل های مدنی به درستی گام برداشت و انرژی اش را در این مسیر صرف کرد. او به درستی جامعه شناس حوزه عمومی بود و همیشه تلاش می کرد که در در آن حوزه، کنشگری فعال باشد.

کتاب دکتر محمد امین قانعی راد: جامعه شناس سیاست گذار مردم مدار به تلاش خداداد خادم با شمارگان 200 نسخه در 169 صفحه به بهای 150 هزار تومان از سوی نشر بزنگاه روانه بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "محمد امین قانعی راد که بود و چه کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محمد امین قانعی راد که بود و چه کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید