مردم ایران ثروتمندترند یا ترکیه؟

به گزارش وبلاگ عکس 94، تسنیم نوشت: موسسه خدمات مالی و بانکی سوئیس در گزارشی به آنالیز ثروت خانوار ها در 169 کشور جهان از جمله ایران پرداخته است.

مردم ایران ثروتمندترند یا ترکیه؟

این موسسه اروپایی ایرانی ها را در میان 30 ملت ثروتمند در دنیا قرار داده است. خالص دارایی های مالی و غیرمالی خانوار های ایران در سال 2022 بالغ بر 3034 میلیارد دلار برآورد شده که این رقم تنها از دارایی 21 کشور کمتر بوده است.

ثروت خانوار های آمریکایی در دنیا بیشتر از سایر کشور ها بوده و بالغ بر 139 تریلیون دلار در سال 2022 برآورد شده است. چین با 84.4 تریلیون دلار و آلمان با 17.4 تریلیون دلار به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار دارند.

این موسسه در بخش دیگری از گزارش خود رتبه کشور ها از نظر سرانه ثروت خانوار ها را اعلام نموده و ایران را از این نظر در رتبه 29 قرار داده است.

سرانه ثروت خانوار ها در ایران طی سال 2022 بالغ بر 51147 دلار محاسبه شده است که این رقم بیشتر از 140 کشور دنیا بوده است.

به لحاظ سرانه ثروت خانوارها، رتبه اول دنیا در اختیار سوئیس قرار گرفته است. سرانه ثروت خانوار های سوئیسی 685 هزار دلار است که این رقم از هر کشور دیگری در دنیا حتی آمریکا بیشتر است. آمریکا با سرانه 551 هزار دلاری در رتبه دوم و هنگ کنگ با 550 هزار دلار در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته اند.

از جمله کشور هایی که سرانه ثروت کمتری نسبت به ایران دارند می توان به روسیه، برزیل، مصر، هند، اندونزی، اردن، مالزی، عمان، پرو، رومانی، آفریقای جنوبی، صربستان، تایلند و ترکیه اشاره نمود.

خانوار های ترکیه ای یک سوم خانوار های ایرانی در سال 2022 ثروت داشته اند. سرانه ثروت خانوار ها در ترکیه طی این سال 17500 دلار بوده که حدود یک سوم سرانه ثروت 51 هزار دلاری خانوار های ایرانی می باشد.

نکته دیگر آن است که کشور های نفتی حوزه خلیج فارس برخلاف انتظار، فاصله از زمین تا آسمان نسبت به ایران از نظر ثروت سرانه خانوار ها ندارند. برای مثال عمان با سرانه ثروت 48 هزار دلاری، حتی پایین تر از ایران در رده بندی دنیای قرار گرفته است.

سرانه ثروت خانوار ها در عربستان نیز 90 هزار دلار محاسبه شده که کمتر از دو برابر این رقم در ایران است. سرانه ثروت خانوار ها در بحرین نیز 84 هزار دلار، امارات 152 هزار دلار، قطر 164 هزار دلار و کویت 175 هزار دلار محاسبه شده است.

اندازه سرانه ثروت خانوار ها در بعضی کشور های دیگر که بالاتر از ایران در رده بندی دنیای قرار گرفته اند عبارت است از: لهستان 52 هزار دلار، چین 75 هزار دلار، ژاپن 216 هزار دلار، ایتالیا 221 هزار دلار، و اسپانیا 224 هزار دلار.

منبع: فرارو

به "مردم ایران ثروتمندترند یا ترکیه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم ایران ثروتمندترند یا ترکیه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید